Microsoft Outlook kan inte startars. Det går int eatt öppna Outlook-fönstret *löst*

Permalänk
Medlem

Microsoft Outlook kan inte startars. Det går int eatt öppna Outlook-fönstret *löst*

Jag fick precis upp det här problemet med min Outlook och tänkte dela med mig av lösningen så man inte behöver sitta och Googla i flera timmar.
Jag kör med Windows 7 och Outlook 2007.

Det första jag gjorde var att ta en backup på pst filerna (filen som lagrar all e-post, kalender etc i Outlook).
De ligger i C:\Users\DittAnvändarnamn\AppData\Local\Microsoft\Outlook. Kopiera de filerna och skapa en ny katalog under C:\ och döp den till exempelvis Temp. Klistra sen in dina pst filer i C:\Temp så du har dem där för säkerhetens skull.
Sen provade jag att reparera pst filen:
Under C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12 så ligger det ett program som heter SCANPST. Kör igång det och tryck på "bläddra". Där bläddrar du åter igen till C:\Users\DittAnvändarnamn\AppData\Local\Microsoft\Outlook och väljer Outlook.pst filen. Sen trycker du på "Repair". Den undrar om du vill göra en säkerhetskopia som heter Outlook.bak och det kan du göra om du vill.
Jag hade en del fel i min som verkade rättats till men jag kunde ändå inte starta Outlook, samma tråkiga medellande som innan.
Då startade jag Outlook på ett annat vis, nämligen genom hålla in WindowsTangenten + R för att få upp kör rutan. (WindowsTangenten är den som sitter mellan Ctrl och Alt knappen på vänster sida om tangentbordet)
Där skriver du in:
Outlook.exe /restetnavpan och trycker på "OK"
Vad resetnavpan gör är att rensar och återskapar fönstret Navigering för den aktuella profilen.

Vips så startade mitt Outlook. Sen så kan du köra det på vanligtvis ifrån startmeny eller skrivbordsgenvägen.
Hoppas lösningen hjälper dig om du har samma problem!

Edit: Kan någon vänlig mod rätta mitt felskriveri i rubriken? Tack

Felskrivet
Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/