Billig Gigabitswitch på Kjell & Co nåt att ha?

Permalänk

Billig Gigabitswitch på Kjell & Co nåt att ha?

Är den här gigabitswitchen något att ha?

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Nån som har den eller som vet?

Eller ska jag satsa på en sån här istället?
ZYXEL DIMENSION GS-105B 5-PORT GIGABIT SWITCH

ZYXEL DIMENSION GS-105B 5-PORT GIGABIT SWITCH - 5-portars gigabitswitch i metall. 5-års garanti. Extremt låg strömförbrukning. - Produktinformation

Tack för svar

Permalänk

enda anledningen att köpa zyxeln skulle väl vara 5års garanti.
Polarn kör med en sån gigabitswitch + en TP-Link TR-WR1043ND Gigabitrouter och funkar kanoners. WEBHALLEN.com - TP-Link Trådlös Router 4-ports switch USB-port Gigabit LAN/WAN 300Mbps 802.11n TL-WR1043ND

Själv klarar jag mig bra med bara TP-Link routern. Så jag kan rekommendera Gigabitswitchen från kjell.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

oooh nice, har tack vare din post köpt den övre gigabit-switchen...billig nog att slänga om det skulle va skit

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

har kollat en del påå den switshen med,, för 175:- är de ju väldigt prisvärd.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Helt klart värd de 175 pixen. Har själv hjälpt polarn med hans hemmanätverk. Både med inköp av switchen och routern.
Bägge är helt klart värda pengarna.
Dock är jue switchen extremt prisvärd.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Jag var orolig at Kjll & Co switchen skulle ha kass prestanda därav min fråga. Men det verkar som om folk är nöjda med den.
Hur mycket tror ni det skiljer i strömförbrukning mellan dessa. Zyxelswitchen ska ju gå på max 3.15W

Kanske det är värt att ha Zyxelswitchen i längden om den ska vara igång 24/7. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Mycket svår fråga, en switch i denna klass är ju inte mycket mer än en switch, så om den billigare klarar hastigheterna så bör det ju inte vara några problem.

Själv är jag dock av uppfattningen att jag hellre betalar mer när jag väl köper något, för att slippa strul i framtiden.
På nått sätt så "tror" man ju i alla fall att kända märken ska hålla bättre kvalité, men det kan ju likaväl vara så att dom just bara tar betalt för sitt märke och att no-name switchen från kjell funkar minst lika bra.

Har du tillgång till någon med ett studentkonto på dustinhome? Zyxel kostar då 243:- med gratis frakt, hade nog satsat på den i sånna fall.

Själv har jag bara en erfarenhet av en total nonameswtich, en polare som körde på en 100Mbit för många år sen. Den höll väl runt 5 år skulle jag tro, sen började han få mystiska problem med droppade paket och så vidare.

Permalänk

Jo jag har studentkonto på dustinhome det är därför jag funderar på att köpa Zyxelswitchen ändå.

Permalänk
Medlem

Vad gäller "dumma switchar" (utan administrationsmöjligheter) så finns det nästan inga dåliga prylar på marknaden idag, åtminstone i fråga om ren switchfunktion. Skillnaden ligger mest i utseende och allmän "byggkvalitet" (plast- eller metallchassi, hur klumpigt nätagget är), men de lär inte bete sig olika på nätverksnivå. Stor chans att det sitter samma "switchchip" på insidan (det finns väldigt få olika tillverkare).
Gissningsvis klarar inte de där switcharna av att köra wirespeed på flera portar samtidigt, men det är å andra sidan väldigt sällsynt att man behöver det annat än i större serverapplikationer.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag har både 5 och 8-portare från Zyxel, exakt den modell som var på bild, de funkar kanon, små är de också,

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Var inne på kjell och köpte en sådan switch idag, de visade sig vara en Deltaco vilket genast ledde till grovt illamående.
men den funkar fint (ta i trä) och gör de den ska, en sak som förvånade mig är att den är i plåt och inte plast.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Var inne på kjell och köpte en sådan switch idag, de visade sig vara en Deltaco vilket genast ledde till grovt illamående.
men den funkar fint (ta i trä) och gör de den ska, en sak som förvånade mig är att den är i plåt och inte plast.

Höljet är ju det viktiga...

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Köpte för några år sedan två Cnet-switchar, 5-portars Gigabitswitchar. De är helt OK.
Det jag är ute efter när jag köper sånt här är plåtlåda och 230 rakt in.
Hur kul på en skala är eliminatorer?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Köpte för några år sedan två Cnet-switchar, 5-portars Gigabitswitchar. De är helt OK.
Det jag är ute efter när jag köper sånt här är plåtlåda och 230 rakt in.
Hur kul på en skala är eliminatorer?

När jag stoppade in gigabit hemma hittade jag en hyfsat liten och smidig 8-portars Asus-switch som hade "inbyggd nätdel". Funkade bra, så jag köpte en till, och sedan dess har jag inte sett till nåt liknande (det är bara 19"-switchar och Cisco 2960-8T som inte har ett klumpigt externt nätagg, typ).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.