Öppna Windows filer för minnesdumpar (dmp)?

Permalänk

Öppna Windows filer för minnesdumpar (dmp)?

Som rubriken lyder, hur kan jag öppna Windows filer för minnesdumpar (dmp)? Jag har nämligen placerat två såna filer på skrivbordet men de har endast en helvit ikon och är inte associerade till något program eller något Windows verktyg.

Med vilket program eller vilket Windows verktyg kan jag öppna Windows minnesdumpfiler (dmp)?

Enligt Microsoft Knowledge Base artikel 315263 så måste jag hämta ett verktyg som heter Debugging Tools for Windows. Men länken från Knowledge Base artikeln leder till en ny Microsoft sida och om jag därifrån försöker ladda ner det så öppnas ännu en ny Microsoft webbsida som inte alls verkar relevant för det jag är ute efter. Med andra ord så är jag helt nergrävd i olika länkar och ointressant information.

Stämmer det att jag behöver Debugging Tools for Windows för att läsa Windows minnesdumpfiler (dmp)?

I så fall, kan någon ge mig en direktlänk till en sida där jag kan ladda ner denna?

Finns det inget inbyggt stöd för att läsa dessa filer direkt i Windows utan att dessförinnan behöva ladda ner olika verktyg från Internet? Har de inte tänkt på att vissa datorer kanske inte ens kommer ut på Internet?

Jag använder Windows Vista Home Premium 64-bit SP2 (build 6002).

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Själva dumpen kan du läsa via notepad också, gå förmodligen pga storleken över till wordpad?.
Länken du lämnade har en download men hör till Windovs 7 Download details: Microsoft Windows SDK 7.1

Det den gör är att redigera upp de fält som finns i dumpen men de är inte så lätta att hitta i men är betydligt lättare än notepad där du förmodligen inte kan läsa allt (bara printbara tecken som syns). En normal användare behöver inte dmp-filerna utan filerna är till för programvaruutvecklare som kan behöva se vilken bit som har blivit fel för att sedan korrigera programmen. Fast microsoft har tydligen lämna ut en del dbg-program ändå.
För vista har vi en sdk(software developers kit) på Download details: Windows SDK Update for Windows Vista
Det är en iso-fil. Skulle tro att programmet för att läsa dumpa ingår i den.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av abki:

En normal användare behöver inte dmp-filerna utan filerna är till för programvaruutvecklare som kan behöva se vilken bit som har blivit fel för att sedan korrigera programmen.

Det är ju inte riktigt sant, då man med hjälp av vissa nyckelrader själv kan få reda på vad som kan vara fel med en enkel google-sökning, sen kan man ju använda dmp-filen när man frågar andra om hjälp.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Det är ju inte riktigt sant, då man med hjälp av vissa nyckelrader själv kan få reda på vad som kan vara fel med en enkel google-sökning, sen kan man ju använda dmp-filen när man frågar andra om hjälp.

Har aldrig sett någon här som frågar efter innehållet i dmp-filer. Å andra sidan tror jag inte heller att det är så värst många som kan läsa den och få ut något vettigt av den.

Brukar använda dmp-filer på jobbet men inte för PC. Om man inte vet nog mycket så har man ingen nytta alls av den. Det finns personer som läst i dom och hittat alla möjliga fel, i den så finns det bl.a. en serie av feltexter som bara ibland har betydelse, det är arbetsminnen från diverse program som kommer med i utskriften.

Permalänk
Avstängd

Den här länken visar mest hur man väljer rätt program för det OS man har en dmp-fil för. Sen är det förståss att clicka med musen. Hur man läser resultatet står det inte så mycket om.
Ofta går det att söka på felkoden i google och hitta ungefär vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

Minnesdumpar utan motsvarande symbolfiler är som att vara i Sibirien utan karta.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."