Telia så trött. Bindnindstid/uppsägningstid.

Permalänk
Medlem

Telia så trött. Bindnindstid/uppsägningstid.

Hej!

För ett par månader sedan kollade jag upp ADSL abonnemang med 3mbit upload. Det föll på Telia och detta pga av att dom erbjöd en uppkoppling med kort bindnings tid. När jag ringde och beställde så fick jag bekräftat att en månad skulle det ta att avsluta abonnemanget helt och hållet. Glad över svaret tecknade jag det och tänkte att det passar perfekt, då jag hoppades på att flytta inom ett år.

Nu ska jag flytta. Ringer Telia. Ja bindningstid en månad visst men uppsägningstid 3 månader. Helt plötsligt går det inte längre avsluta det på som jag fick bekräftat, en månad.

Det som irriterar mig mest är att dessa 3 månader uppsägningstid inte finns någonstans i mina bekräftelse papper. Finns bara Bindningstid där det står:

"Bindningstiden för ditt abonnemang är 1 månad(er) och gäller från och med 2010-04-14 till och med 2010-05-13 och innebär att du är bunden att betala den angivna månadsavgiften för abonnemanget under hela bindningstiden."

Detta tolkade jag som att jag inte var bunden betala längre än en månad och då det inte står något om 3 månaders uppsägningstid i papprena tänkte jag inte mer på det. Utan trodde att det löpande avtalet var korrekt. Nu vet jag att Telia och deras byrokratier vinner och jag kommer få betala. Vill mest belysa detta väldigt diffusa avtal. Kanske hjälper det någon INNAN dom tecknar ett.

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Comhem kör en liknande grej, måhända att man har sig själv att skylla men jag tror nog företagen vet om problemet och ser det, för att citera Carola, som uuuuuuunderbart!

:edit:
Och anledningen, för att förtydliga, är självfallet att de tjänar pengar på detta. Varför ens ha uppsägningstid / bindningstid? Vad är syftet med att ha två olika begrepp? Varför inte bara göra det enkelt och ha ett enda, när man säger upp skiten så tar det såhär lång tid och sen är det färdigt. Så är det inte i dagsläget, och telia/comhem är inte de enda. Har svurit samma ord över comhem de senaste månaderna, men snart har jag betalt färdigt dit iallafall och då skall det firas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Vad säger dom när du hävdar vad som står i avtalet? Det är ju ändå det avtalet som är bindande, dom kan ju inte lägga till/ta bort nya uppgifter utan ditt medgivande. Finns inte en chans i världen att det håller juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Comhem kör en liknande grej, måhända att man har sig själv att skylla men jag tror nog företagen vet om problemet och ser det, för att citera Carola, som uuuuuuunderbart!

Tror med dom är fullt medvetna. Man blir bara så trött att konstant inse att man kommer bli utnyttjad och inte kan lita ett dyft på "säljare". Som på onoff, påstod att det bara gick reklamera en vara i 6 månader annars måste man ta deras extra försäkring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad säger dom när du hävdar vad som står i avtalet? Det är ju ändå det avtalet som är bindande, dom kan ju inte lägga till/ta bort nya uppgifter utan ditt medgivande. Finns inte en chans i världen att det håller juridiskt.

Hänvisar till deras "allmäna och särskilda vilkor som finns på telia.se/villkor". Där står det generellt att det är 3 månader. Så man är körd. Dock en liten teknisk miss att inte läsa det och istället lita på telias kundtjänst och pappret jag hade framför mig. (Det står i pappret om telias.se/villkor under leverans ej under bindningstid. Som sagt ett vattentätt men diffust avtal för en vanlig person)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid klurigt med med säljare som inte riktigt säger vad som egentligen gäller. Tyvärr finns det nog inte mycket att göra eftersom uppsägningstiden uttryckligt står i Telias allmänna villkor som omfattar alla avtal som de ingår på bredbandssidan. En lite intressant fråga är dock hur länge du körde med 1 månads bindningstid. Var det bara den månaden som du nämner, eller hade du den löpande över en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renegade:

Alltid klurigt med med säljare som inte riktigt säger vad som egentligen gäller. Tyvärr finns det nog inte mycket att göra eftersom uppsägningstiden uttryckligt står i Telias allmänna villkor som omfattar alla avtal som de ingår på bredbandssidan. En lite intressant fråga är dock hur länge du körde med 1 månads bindningstid. Var det bara den månaden som du nämner, eller hade du den löpande över en längre tid?

Den har varit löpande tills nu idag då jag började kontakta för att avsluta bredbandet. Jag vet att jag får betala. Det behövs inte belysas. Mer att diskutera och upplysa om deras avtal.

Roligt är ändå hur det står i avtalet att jag binder mig att betala en månad. Tekniskt är det ju lögn och omöjligt. Det går inte ingå avtalet utan att binda sig till att betala minst 3 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om jag skulle sälja någon och någon frågar mig efter en bindningstid, så är det ju klart att jag säger att det är en månads bindningstid precis som du har fått papper på.
Hur många är det som inte kör med uppsägningstid? Det är väl nästan självklart? Eller det kanske bara är jag

Permalänk
Musikälskare

Är du seriöst förvånad? Som du säger är de så klart fullt medvetna... Jävla "fult ord" !

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

3mån uppsägningstid på bredband är ju standard överallt där jag någonsin sett det.
Bindningstid och uppsägningstid är ju dessutom helt skilda saker. 1 månads bindningstid betyder ju bara att egentligen kan säga upp det när du vill (eftersom bindningstiden hinner gå ut under upsägningstiden) istället för att sitta fast i ett avtal i X månader innan du ens kan avsluta det (alternativt få en sluträkning på summan av dessa månader).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

3mån uppsägningstid på bredband är ju standard överallt där jag någonsin sett det.
Bindningstid och uppsägningstid är ju dessutom helt skilda saker. 1 månads bindningstid betyder ju bara att egentligen kan säga upp det när du vill (eftersom bindningstiden hinner gå ut under upsägningstiden) istället för att sitta fast i ett avtal i X månader innan du ens kan avsluta det (alternativt få en sluträkning på summan av dessa månader).

Du kan säga upp ett 18 månaders abonnemang efter en månad. Dock är du bunden betala 18 månader. Att erbjuda 1 månads bindningstid på ett abbonemang som innebär minst 3 är ganska så fel. Det är där jag tycker det 'är missvisande. Har du 18 mån bindningstid kan du i god tid säga upp innan du inte är "bunden" betala längre. Med abonnemanget 1 månad har du ingen sådan möjlighet, utan blir automatiskt bunden betala 3 månader även om du enligt kontraktet binder dig till att betala 1 månad. Därför vore det väldigt informativt om det varit nämnt uppsägningstid tydligt i bekräftelsen av abonnemanget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag hade 1 månad uppsägning på mitt UPC som senare blev comhem, i hur många år som helst.
Men under 2009 så gick comhem såklart in och ändrade avtalet, 3 månader för alla skulle det blir.
Så tröttsamt, och med comhem-tåt som enda alternativ in så var det bara att köra en bend-over och acceptera.

Vad jag blir trött på är precis som folk tidigare skrivit, det finns ju ingen som helst anledning förutom att:
* gira in extra pengar på kunder som ändå kommer avsluta
* göra det svårare att byta operatör vid tillfälle, t ex då nån annan kör en kampanj, eftersom det blir dyrt att ha dubbla linor under 3 månader

Jämför detta med t ex en tomthyra. Säg att person A hyr en tomt av person B. Om person A nu vill avsluta hyran så är det ju inte självklart att person B direkt kan hitta en person C som är villig att hyra på en gång. I ett sånt fall kan jag förstå att man har en uppsägningstid för att person B ska slippa få ett inkomstbortfall.

Men, när det gäller bredband så säljs ju det till person per person individuellt, och ingens uppkoppling påverkar ju någon annan (möjligen då i små/överfulla telestationer där det tar stopp för antalet adslkunder). Så jag ser som sagt ingen annan anledning än att dom är så extremt giriga. Helst skulle man ju vilja kontra med att skita i att använda deras skittjänster, men det är inte så lätt då det inte finns fiber överallt (ännu....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du kan säga upp ett 18 månaders abonnemang efter en månad. Dock är du bunden betala 18 månader. Att erbjuda 1 månads bindningstid på ett abbonemang som innebär minst 3 är ganska så fel. Det är där jag tycker det 'är missvisande. Har du 18 mån bindningstid kan du i god tid säga upp innan du inte är "bunden" betala längre. Med abonnemanget 1 månad har du ingen sådan möjlighet, utan blir automatiskt bunden betala 3 månader även om du enligt kontraktet binder dig till att betala 1 månad. Därför vore det väldigt informativt om det varit nämnt uppsägningstid tydligt i bekräftelsen av abonnemanget.

Ja jag sa ingenting om att det var snyggt gjort. Tvärtom är det ju riktigt fult.
Poängen var ju dock att detta inte är någon hemlighet även om de i ditt fall inte aktivt berättat det. Det är lätt att ta reda på och även om jag personligen tycker att de borde sagt någonting så hade ju lite efterforskning kunnat belysa det hela från start. Gällande bindningstid var det ju precis det jag sa. Atningen får man ha det i X månader eller betala en slutfaktura på värdet av dessa X månader.

Skrivet av BasseBaba:

Jag hade 1 månad uppsägning på mitt UPC som senare blev comhem, i hur många år som helst.
Men under 2009 så gick comhem såklart in och ändrade avtalet, 3 månader för alla skulle det blir.
Så tröttsamt, och med comhem-tåt som enda alternativ in så var det bara att köra en bend-over och acceptera.

Vad jag blir trött på är precis som folk tidigare skrivit, det finns ju ingen som helst anledning förutom att:
* gira in extra pengar på kunder som ändå kommer avsluta
* göra det svårare att byta operatör vid tillfälle, t ex då nån annan kör en kampanj, eftersom det blir dyrt att ha dubbla linor under 3 månader

Jämför detta med t ex en tomthyra. Säg att person A hyr en tomt av person B. Om person A nu vill avsluta hyran så är det ju inte självklart att person B direkt kan hitta en person C som är villig att hyra på en gång. I ett sånt fall kan jag förstå att man har en uppsägningstid för att person B ska slippa få ett inkomstbortfall.

Men, när det gäller bredband så säljs ju det till person per person individuellt, och ingens uppkoppling påverkar ju någon annan (möjligen då i små/överfulla telestationer där det tar stopp för antalet adslkunder). Så jag ser som sagt ingen annan anledning än att dom är så extremt giriga. Helst skulle man ju vilja kontra med att skita i att använda deras skittjänster, men det är inte så lätt då det inte finns fiber överallt (ännu....)

Visst finns det avtal som inte har 3mån uppsägningstid, jag menade bara på att det är väldigt ovanligt i dagsläget. På mitt gamla ADSL har jag t.ex. ingen bindningstid och bara 1 månad uppsägningstid, men det avtalet är daterat någon gång i början på förra decenniet.

Och visst handlar det om pengar och inget annat. Det är ju bara ren girighet och snålhet som styr. Men är det någon som är förvånad över detta? Det var ju längesedan som "kundvård" betydde någonting annat än "sug ut så mycket man kan".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.