Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt ljud från datorn

Hej, jag har stört mig på ett ovanligt ljud från datorn och inte lyckats lösa var det kommer ifrån.

Ljudet är svårt att beskriva och det låter ungefär som om när man trycker ner en knapp på en telefon och håller den nere fast det är ett väldigt mycket svagare ljud, telefoner har olika ljud när man trycker ner knapparna men det första ljudet i denna video är väl hyfsat nära, men ljudet är alltså väldigt svagt och man måste vinkla huvudet för att höra det oftast, men det verkar vara helt omöjligt att komma ifrån ljudet eftersom det hörs igenom chassit och studsar på väggarna.

här är videon, det är alltså den allra första tonen YouTube - Electronics Sound Effects #1-Telephone/Cellphone Ringing tänk er att det är den tonen konstant, och ibland skiftar den styrka. Ibland kan fläktar låta så när man varvar upp dem fort också.

Detta är alltså inget av de vanliga coil whine eller coil buzz ljuden som brukar vara problem i datorer. Ljudet är svårt att lokalisera men det låter som om kommer från området där cpun/minnena/grafik kortet sitter.

Så detta är det jag försökt hittills.

1: Provat att stoppa cpu fläkten temporärt för att se om ljudet minskade eller försvann, och det lät som om det gjorde det. Men ljudet kom tillbaka fort, så jag bytte fläkt till cpu kylaren (har en cooler master 212+) till min förvåning var ljudet fortfarande kvar.

2: Nästa steg var att kolla om det var grafik kortet jag körde med den inbyggda grafiken och ljudet var fortfarande där.

3: Jag provade köra med en annan fläkt på cpu kylaren + inbyggda grafiken ljudet var fortfarande där.

Jag är nästan 100% att det inte är nätaggregatet för ljudet kommer inte där ifrån och har även testat 2 olika aggregat samma sak med hårddiskarna.

Jag är i princip helt lost om vad detta ljud kan bero på och vilken del det är, det låter nästan som om det kommer direkt från morderkortet och om man lyssnar vid bakplåten på chassit så låter det lite starkare. Jag har i princip provat att byta allt utom moderkort och minnen men jag har aldrig varit med om att sådana ljud skulle komma från de komponenterna.

Om någon känner igen sig och skulle kunna ge några tips vad detta kan bero på så skriv gärna.

Tack på förhand

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Antagligen någon kondensator som vibrerar, har blivit ett vanligt problem på senare år verkar det som.
Hittar man rätt kondensator så kan en liten klick smältlim fixa ljudet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Antagligen någon kondensator som vibrerar, har blivit ett vanligt problem på senare år verkar det som.
Hittar man rätt kondensator så kan en liten klick smältlim fixa ljudet

Aha okej, jag var väldigt förvirrad pga att jag aldrig varit med om att en kondensator låtit så, har bara varit med om surrande/tjutande/gnisslande ljud, men du menar att den också kan låta som jag beskrev i mitt första inlägg?

Visa signatur

Uppdateras..