Jag tackar er båda för svaren! Jag har kollat på guiderna ni länkat till och jag har fått en uppfattning om hur mycket det kan komma att kosta. Men jag ser helst till att veta det exakta beloppet för jag vill inte ha några dolda avgifter.
Produkten skickas med antingen DHL Worldwide Express eller UPS Expedited beroende på vilket avsändaren själv väljer. Produkten i fråga är en typ av billack.
Jag ringde Tullverket nu och kvinnan jag pratade med förklarade att om det är en plastbaserad lack så är tullavgiften 6,5 % och momsen är 25 %. Om det är etanolbaserad lack eller lack med en annan bas så är tullavgiften 6,5 % och momsen är 25 %. Det är med andra ord samma som om den är plastbaserad, fråga mig inte varför hon delar in det då för jag vet inte, antagligen finns det lacker där procentsatsen är olika.
Hon fattade först inte vad jag menade när jag undrade om man kunde bli befriad från tullavgiften, som om hon aldrig hört talas om det. Sedan klickade det för henne och hon förklarade att gränsen är 1600 svenska kronor. Alltså, om tullvärdet dvs. det totala beloppet på hela ordern med varans värde, frakt och eventuell fraktförsäkring understeg 1600 svenska kronor, då betalar man ingen tullavgift. Är tullvärdet över 1600 kr så betalar man tullavgift.
Tullavgiften är en procentsats som är olika för olika varor, och för just det jag vill beställa är den 6,5 % men då tullvärdet understiger 1600 kr så betalar jag ingen tullavgift. Momsen är däremot 25 % oavsett hur stort tullvärdet är, dvs. oavsett om tullvärdet understiger eller överstiger 1600 kr.
Hon borde ha frågat mig om varans pris direkt. Det borde varit hennes första fråga. Det tycker jag. Istället för att låta mig vänta medan hon tog fram uppgifter om procentsatser för tullavgift för olika typer av lacker. Det är helt ointressant vad tullavgiften blir om tullvärdet är så litet att man blir befriad från det.
Hon kunde inte riktigt förklara på begriplig svenska var eller hur jag skulle betala eventuell tullavgift (jag behöver dock inte betala tullavgift alls) och moms. Hon fick för sig att jag frågade om hur jag skulle betala min order och frågade om jag betalar med kort och såna saker.
Jag förklarade så tydligt jag kunde att jag inte kan se i kassan i webbutiken och att de jag beställer av inte vet hur mycket jag kommer att betala i tullavgift och moms. Men att Tullverkat ändå vill att den som importerar något från ett land utanför EU ska betala en tullavgift och moms, så hur ska man betala det då frågade jag.
Då klickade det för henne igen och hon började prata om att man kan kontakta fraktbolaget DHL eller UPS. Som jag förstått det så kan de skapa en tulldeklaration som man sedan betalar en avgift för när man hämtar ut försändelsen. Då kan jag förstå att det är utanför hennes område och att det är fraktbolagen då som får svara på frågor kring dessa avgifter.
Alternativet sa hon är att man själv anmäler till Tullverket vad man har importerat och framställer en deklaration själv. Hon ville inte gå närmare in på hur det går till. Hon hänvisade mig till att läsa på Tullverkets webbplats. Närmare bestämt, hon ville att jag skulle läsa broschyrerna Import av varor samt Import, Funderar du på att importera?
Hon tyckte jag ställde för många frågor, det sa hon. Så jag var tydligen inte värd hennes tid. Det är väl inte mitt fel att jag aldrig har beställt något från ett land utanför Europa, eller hur? Tullverket är där för att svara på mina frågor. Så borde det vara, men så är det alltså inte. Om de kräver att man betalar tullavgift och moms så är det inte mer än rimligt att de förklarar då hur detta går till. Vill de ha några pengar så får de förklara hur man ska betala liksom, eller hur?
Jag har nu fått intrycket att de på Tullverket vill gärna se att man beställer först och frågar först efter att man har lagt sin order. Sedan får man sig en mindre trevlig överraskning när man inser hur stora avgifterna blev när man ska hämta ut försändelsen. Men det bryr sig varken avsändaren eller Tullverket om. Det viktiga för dem är att det blir klirr i kassan. Det är man själv som konsument som får ta smällen. Det tycker jag inte om.
Jag tycker ännu mindre om företag och speciellt myndigheter som säger ungefär "du kan läsa på vår hemsida" när man ställer ett par frågor som de med sin kunskap kan besvara mycket enkelt. Då önskar jag att Internet inte fanns så att de inte kunde hänvisa till det. Men jag är samtidigt glad att den finns eftersom det finns kunniga och trevliga människor som man kan fråga om såna här saker.
Men jag undrar om inte de hade sagt "du kan besöka ditt närmsta kontor" om inte Internet fanns. Man kommer alltid på några undanflykter. Jag blir arg när myndigheter gör så. Även om alla andra gör så, så får inte myndigheter göra så. Myndigheter är skyldiga enligt lag att informera medborgare om såna saker. Jag ville ställa henne frågan varför de då har en telefonlinje som man kan ringa på om allt står i deras snygga broschyrer i fyrfärg. Men jag ville inte bråka med henne så jag avslutade samtalet. Men nöjd är jag då inte med det sista svaret jag fått på frågan om hur ett sånt "alternativt" sätt att deklarera går till.
Jag ska höra med DHL och UPS angående det här med deklarationen. Jag vet nu i alla fall att jag inte betalar tullavgift och att momsen är 25%.
Tjugofem procent moms! Smaka på det! Det är som om man köpte produkten i Sverige. Jag hade hellre sett att jag betalade amerikansk moms än svensk moms för svensk moms dödar all kraft och vilja att handla med länder utanför EU. Jag kan även gå med på att betala svensk moms om den åtminstone kunde vara lägre för importerade varor.
Nämnde jag att tullavgift och moms beräknas på tullvärdet? Det betyder att du betalar tullavgift inte bara på produkten du egentligen importerar utan du betalar även tullavgift på frakten och fraktförsäkringen som du inte importerar?! Jag förstår inte riktigt hur det här hänger ihop, hur kan man betala tullavgift på något som inte är fysiskt så som en fraktavgift? Det är snarare än tjänst än en produkt. Hur kan man med andra ord importera frakten? Det är mycket som är konstigt med alla dessa skatt, moms, och tullregler. Men det är som det är.