Permalänk
Medlem

Farligt med DMZ?

Hej!
Det förhåller sig tyvärr som så att Battlefield: Bad Company 2 inte fungerar på min dator om jag inte har routern/modemet (båda två i samma, Inteno x5668) i DMZ.
Vad jag har hört ska det dock inte vara helt riskfritt att ha routern i DMZ, då man kan råka ut för hackers mm... Dock ser jag nu mig själv inte direkt som något potentiellt mål för någon hackare.
Är det trots detta "farligt" att ha routern i DMZ? Någon som vet/har erfarenhet?

Tack på förhand!
Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Du kan reducera riskerna genom att ha Windows interna brandvägg aktiverad.
Det är ju trots allt routerns brandväggs skydd du går förbi.

Där siter inga personer och hackar persondatorer, utan det är datorsvärmar som automatiskt skannar igenom Internet efter oskyddade mål att infektera och göra om till egna undercentraler.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hm, ok tack
Om jag aktiverar DMZ till min IP adress (statisk), är routern då "öppen" och oskyddad för de andra datorerna i mitt hemnätverk också, eller bara för IP adressen (min dator) som jag aktiverar DMZ på?
Tacksam för svar

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Med DMZ skapar du en fri passage genom routern för den angivna IP-adressen.
De andra datorerna med egna (andra) IP-adresser påverkas alltså inte av denna genväg.

Om din DMZ-dator saknar intern brandvägg eller fullgott antivirus skydd så kan ett insläppt virus/trojan härja fritt i det lokala nätverket (LAN) eftersom routerns brandvägg normalt mest skyddar mot inkommande externa (WAN) angrepp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA