Permalänk

Intel i7 - 950 Hög temperatur?

Har nyligen inhandlat en Intel Core i7 950, 3.06GHz.
Använder fläkten som följde med i paketet (Intel Core i7 950, 3.06GHz - Inet.se)
ingen detaljerad information om den tyvärr eftersom jag för tillfället sitter på DH och inte orkar öppna burken i denna hetsen. Men för att komma till saken, temperaturen på samtliga kärnor ligger mellan 97-100 grader celcius, när jag endast kör på 5% CPU användning. Har inte använt någon extra kylpasta än den lilla klick som redan fanns på fläkten och jag har inte heller överklockat processorn alls.
Skulle uppskatta tips på hur jag kan få ner temperaturen, alternativt tips på en ny CPU fläkt och kylpasta.

Permalänk
Medlem

du måste ha monterat fläkten fel

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Jajemänsan, felmonterad kylare..

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Avstängd

det är VÄL UPPENBART att din kylare har dålig kontakt med CPU (antagligen plastpiggar som inte låste sig ordentligt) och istället för att bums stänga av burken och åtgärda felet du tar den med dig den till DH ???
100c för en CPU som ska inte överstiga 70c och det tycker du inte är skäl nog att inte använda datorn tills problemet är löst ??
Intel® Core? i7-950 Processor (8M Cache, 3.06 GHz, 4.80 GT/s Intel® QPI) with SPEC Code(s) SLBEN

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

du måste ha monterat fläkten fel

Tryckte fast den på processorn, tryckte fast pluggen och ryckte lite i den för att se till att den verkligen satt fast ordentligt. Något annat jag borde gjort?

Permalänk
Medlem

Tog du bort plastskyddet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tog du bort plastskyddet?

HAHAHAHAHA fick mig ett gott fredagsgarv där, tack men du kanske har för mycket kylpasta?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

HAHAHAHAHA fick mig ett gott fredagsgarv där, tack men du kanske har för mycket kylpasta?

Lär det ju inte vara om han kör orginalkylare?

Visa signatur

Fractal Design Define S Svart-Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB-MSI Z170A KRAIT GAMING 3X-Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz-ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX--1TB Samsung Spinpoint F3-OCZ TL100 240GB-EVGA Supernova G2 650W

Permalänk
Medlem

Det är något allvarligt fel med hur du monterat din CPU-kylare.
Är den upp och ner ? Är plastskyddet kvar ? etc.

Permalänk

Ta bort kylaren och även bort med original kylpastan. köp ny kylpasta och ha på en liten klick mitt på processorn och tryck dit kylaren.

Permalänk

Öppnade datorn och kände och kollade på hur fläkten satt, pluggen var nertryckta ordentligt och den vart orubblig vid beröring. Lyckades montera ur fläkten och kolla om jag kunde se något underligt, gjorde inte detta. Nu när jag monterat fast den igen (på samma sätt som innan) och nu ligger vilotempen mycket riktigt på 65 grader. Någonting måste varit galet med hur jag monterade den första gången, trots att jag kontrollerade den flera gånger. Hade ändå tänkt köpa ny CPU-fläkt nu när lönen kommit, skulle uppskatta tips på bra kylare och kanske någon bra pasta. Mått kan jag kontrollera efter jag kollat på vad ni länkat.
Tack för snabba och bra svar!

Permalänk
Medlem

Kul att de funkar! Iaf när man har betalat för att sitta på DH lol

Beror väl lite på vilken prisklass du har tänkt dig, men Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se är ett bra och billig kylare. Om du vill lägga lite mer kan du gå på en Noctua NH-U12P SE2 - Inet.se eller tom en Noctua NH-D14, 140mm fläkt - Inet.se eller om du ska överklocka kanske en Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare - Inet.se.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Överklockning är inte aktuellt för tillfället, har bara läst lite nybörjar guider hittills så jag väntar nog tills jag är mer insatt så att säga. Men jag ska kolla in fläktarna du länkat, härligt med ett forum som kan ge den bästa hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Öppnade datorn och kände och kollade på hur fläkten satt, pluggen var nertryckta ordentligt och den vart orubblig vid beröring. Lyckades montera ur fläkten och kolla om jag kunde se något underligt, gjorde inte detta. Nu när jag monterat fast den igen (på samma sätt som innan) och nu ligger vilotempen mycket riktigt på 65 grader. Någonting måste varit galet med hur jag monterade den första gången, trots att jag kontrollerade den flera gånger. Hade ändå tänkt köpa ny CPU-fläkt nu när lönen kommit, skulle uppskatta tips på bra kylare och kanske någon bra pasta. Mått kan jag kontrollera efter jag kollat på vad ni länkat.
Tack för snabba och bra svar!

65 grader i idle? Det är varmt det med förvisso :/

Visa signatur

Fractal Design Define S Svart-Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB-MSI Z170A KRAIT GAMING 3X-Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz-ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX--1TB Samsung Spinpoint F3-OCZ TL100 240GB-EVGA Supernova G2 650W

Permalänk
Skrivet av isorill:

jovisst känns det ju lite varmt, men det finns inte så mycket mer jag kan göra atm här i jönköping.
Väntar hellre tills jag kommit hem och kan fixa en bra och hyfsat billig ny kylare. Har processorn överlevt en vecka i 100grader så överlever den nog 3 dagar i 65... förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Överklockning är inte aktuellt för tillfället, har bara läst lite nybörjar guider hittills så jag väntar nog tills jag är mer insatt så att säga. Men jag ska kolla in fläktarna du länkat, härligt med ett forum som kan ge den bästa hjälpen!

Om du inte överklockar skulle ja kört på cooler master 212an. Kyler grymt

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

jovisst känns det ju lite varmt, men det finns inte så mycket mer jag kan göra atm här i jönköping.
Väntar hellre tills jag kommit hem och kan fixa en bra och hyfsat billig ny kylare. Har processorn överlevt en vecka i 100grader så överlever den nog 3 dagar i 65... förhoppningsvis

Gå in i bios och ställ vcore runt 1,1volt så får du nog ner tempen 10grader till.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Skrivet av isorill:

Exakt. Det är åt pipan skulle jag säga, låter inte rimligt alls.

Kör ett prime95 test och se vad du får vid 100% load på alla kärnor. Jag har ingen aning om hur stock kylaren presterar men är det mer än säg 75 något vara fel?

Hur mäter du tempen då?

Har du sätt i STRÖMKABEL till fläkten så att fläkten på kylaren snurrar?? kolla det.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Apmonster:

Så datorn kommer gå i idle i 3 dagar? Frågan är hur varm den blir när du använder den.

Är du på en datafestival måste det väl rimligen finns någon vänlig själ som kan hjälpa dig? Borde inte svara så svårt att ställa en diagnos.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

^^Det borde finnas en nörd eller två som kan hjälpa dig, du kan omöjligt hamna på ett sämre ställe om du behöver hjälp. Det där är ungefär som att få bilproblem på en raggarfest^^

Permalänk

självklart så Idlar den inte på DH ;). Men vid tex körning av HoN och lite annat smått och gott så drar den upp i 72 grader.
Och självklart så fungerar fläkten som den ska. Har kollat in ett alternativ till H50 som var lite billigare CoolIT ECO ALC Cooler KAMPANJ! - Inet.se
Några åsikter?

Permalänk
Avstängd

Ja en h50 är inte långt ifrån en h70 och inte heller lika klumpig + bättre pris! Men om du har pengar så ör en h70 inte helt fel att satsa på!

Permalänk

Pengar är egentligen inget hinder, känns lite dumt att slänga ~1000kr på en kylare om jag klarar mig mer än bra med en CoolIT för ~600kr

Permalänk

även fast det är stock kylare ska väll den inte ens ligga på 65 grader i Idle oO ens att den når 75 grader i spel oklockad känns skumt med då jag kör min i5-750 (jag vet att i7or är lite varmara pga av HT och andra saker) men jag kör ju endå min i 4GHz på 1.3Volt med en H50 och den överstiger inte ens 50 grader i spel, jag vet att stock kylaren är sämst men inte fan ska den idla på 65 grader....

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Om allt är monterat som det ska och du fortfarande får loadtemps upp mot 70-80 grader, är det kanske en bra idé att kolla vilken hastighet fläkten går i och slutligen ta en titt på vad moderkortet matar din Cpu med för volt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Nu när jag kommit hem till det kära Götet igen så har jag öppnat burken i ordentligt ljus, och med rätt verktyg!
Som det ser ut så har själva hållarna till fästpluggen på kylaren spruckit, pluggen får alltså inte tillräckligt med stöd, vilket medför att den behåller sin stabilitet till en början men hoppar ur hålen mer och mer med tiden. Har ersatt fläkten med en äldre jag hade liggande här hemma, och mycket riktigt så sänks temperaturen markant trots att den är uråldrig :p. Atm så ligger samtliga kärnor på 45 grader i när dom idlar, inget ideal vad jag förstått men det är ju bättre det tills jag fått ut en ny på garantin som jag sen byter in mot en bättre (om inet nu går med på detta) som t.ex. CoolIT kylaren jag länkat tidigare i tråden. Skall kolla voltfeeden också, uppdaterar asap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rstu:

Gå in i bios och ställ vcore runt 1,1volt så får du nog ner tempen 10grader till.

1) Kan man göra det bara så där hipp som happ utan att det får efterverkningar på annat?
2) Om man gör det, är något annat man inte bör göra efteråt.

Tack!

/g

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

1) Kan man göra det bara så där hipp som happ utan att det får efterverkningar på annat?
2) Om man gör det, är något annat man inte bör göra efteråt.

Tack!

/g

Alla cpuer reagerar olika så du kanske kan köra 1.0V utan problem men det får man testa sig fram till med något stabilitetsprogram t.ex. prime95, OCCT, IBT osv. Även om du bara sänker till 1.1V så ska du testa för din cpu kanske inte är stabil med den spänningen.

Sen att tänka på också är att din idle temp kan bli högre eftersom Vcore inte längre sänks till under 1V vid idle, men det kanske rör sig om 2-4C alltså absolut inget viktigt eftersom det är load temp som är viktig och den lär sänkas. Skrev det mest för att man ska inte bli orolig om idle temp höjs lite.

Permalänk
Medlem

Du kan sänka Vcore, Det värsta som kan hända är att datorn inte blir stabil och hänger sig / bsod. Då är det bara att höjja vcore lite och köra vidare tills den funka. Min blev stabil i prime95 osv runt 1,084volt men alla processorer är olika så bara att testa dig fram. Sen om du vill överklocka när du fått en ordentlig kylare så kan du behöva öka vcore lite igen för att det ska fungera.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk

Har inhandlat en ny kylare nu, och slabbat på extra kylpasta. CoolIT ECO ALC Cooler KAMPANJ! - Inet.se
Temperaturen ligger dock ändå runt 60 grader.
Har kontrollerat att fläkt och pump fungerar.
Resterar bara att ändra inställningar i BIOS då?