Hur bra är LED tekniken i bildskärmar?

Permalänk
Medlem

Hur bra är LED tekniken i bildskärmar?

Tjo Alla Sweclockers !

Överallt snackas det ju nu om LED, TV, Skärm, teknik etc etc. Tekniken hypas av både företag och konsumenter, Och i dessa tider känner jag att det snart är dags att uppgradera min gammla 22 tums LCD skärm från 07.

Men jag tänkte fråga er: Är det ett måste att att lägga extra krut på att få en skärm med LED-Teknik?

Är det märkbar skillnad jämfört med en "vanlig" LCD-Bildskärm och kommer skärmarna utan LED snart vara ett minne blott?

Som jämförelse tog jag här 2 BenQ skärmar som exempel

BenQ TFT 24'' G2420HDB - Inet.se Utan LED Teknik

BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se med LED Teknik

Om man hade valt LED skärmen här, hade det då varit ett "bättre" köp ?
Är man nu redo för framtiden?
Garanteras man bättre kvalitet?

Jepp har många frågor här !

/Nyfiken Sweclocker

Permalänk
Medlem

det är lite bättre färger och skärmen får möjligheten att kunna vara lite tunnare, om den är tunnare är bara att kolla dimensionerna enligt spec. bäst är det om du åker till någon affär där du kan se skillnaden. för övrigt så har jag en HDB och uppdateringsfrekvensen kan gå väldigt lågt vilket gör iaf för mig att cs1.6 inte är spelbart (tear'ing), i bc2 så uppstår ränder på det horisontella ledet när man tex brassar på med en minigun. men skärmen fick jag för 1500kr så den duger bra ändå. dock är vinkeln i höjdled dålig, övre delen av skärmen blir mörkare tills jag står upp och tittar ner mot skärmen. vet ej hur det är med LeD varianten, dock har jag sett den på webhallen bredvid HDB och färgerna är klarare o mer naturliga på led-skärmen.

Edit: jag har HdBE tror jag det var, det är samma modell som HDB fast utan hdmi

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag har stor erfarenhet av LED skärmar. Kan säga att ögonen mår bra efter långa pass.