Använda fläktar utan dator

Permalänk

Använda fläktar utan dator

Hej, håller just nu på med att bygga in en tv i en "låda" och när man bygger in en tv så antar jag att det kan vara bra att ha lite ventilation och då tänkte jag använda mig av datorfläktar så som Komplett.se - Zalman 120mm Blå LED Fläkt och vad jag undrar är hur kan man ge ström åt minst 4 fläktar utan dator?
Vilka kopplingar/kontakter är det?
Är det värt / går det att använda sig av något sånt här: Komplett.se - Zalman MFC1 Plus 6 Multi Fan Controller ? Tvn har en usb ingång, går det att ta ström / räcker strömmen därifrån till att driva fläktarna?

Har noll koll på hur fläktarna fungerar då jag kör med laptop, så jag uppskattar tips på hur jag kan göra för att driva dessa fläktar på smidigast sätt. Jag vill helst att det ska vara lätt att stänga av och på fläktarna då de inte ska vara på när inte tvn är på...

Finns det andra fläktar som är mer anpassade till mitt användnings område och som är lättare att hantera?

Tacksam för svar!

(obs. vet inte om jag placerat tråden på rätt ställe, ber om ursäkt om jag gjort fel)

// John

Permalänk

Okej för att få ström till fläktarna behöver du ett nätaggregat... watt spelar ingen roll om de bara ska vara till fläktarna. Sedan kan du använda en converterare från nätagget till fläktkontrollen sm sedan kopplas samman med fläktarna för att ge ström.

(Tror jag, är inte riktigt säker på om de är den mest bästa och funktionella lösningen så vänta och se om någon mer kan ge förslag:))

Permalänk

borde räcka med 5 volt som du kan ta frpn usb porten på tv:n

bara o skala av usb kontakten o koppla in fläktarna

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasse42sthlm:

borde räcka med 5 volt som du kan ta frpn usb porten på tv:n

bara o skala av usb kontakten o koppla in fläktarna

USB ger ju 5v@500mA... Nej det kommer nog inte räcka...

EDIT: Och ett nätagg är bara överdrivet, köp någon billig transformator. Kolla efter en ställbar (tex mellan 5 och 12 volt, då kan du välja hur snabbt de ska gå.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

USB ger ju 5v@500mA... Nej det kommer nog inte räcka...

bara o skaffa fläktar som passar

Visa signatur

Permalänk

Bara leta fram en vanlig nätadapter för tusan!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

skrattar varför göra det enkelt

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasse42sthlm:

bara o skaffa fläktar som passar

Han vill ha minst 4st 120mm fläktar. Det finns 500mA att ta genom USBn, blir svårt att hitta fläktar som drar max 120mA.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Tack för svaren! om vi säger så här då : jag vill ha 1 st Komplett.se - Akasa Fan Control PRO samt 4 st Komplett.se - Akasa 180mm Blue LED Fläkt

Vilket nätag. / transformator behövs och vilka kablar/kontakter?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av JohnVonSkott:

Tack för svaren! om vi säger så här då : jag vill ha 1 st Komplett.se - Akasa Fan Control PRO samt 4 st Komplett.se - Akasa 180mm Blue LED Fläkt

Innan vi kollar på transformator tycker jag att du ska lägga upp en enkel skiss, du kanske inte ens behöver några fläktar... Skulle tro att en eller två 120mm räcker utan problem Tror 4st fläktar med led skulle lysa mycket och störa, det låter rätt mycket...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JohnVonSkott:

Har du inte bara något gammalt nätagg som ligger? Eller någon bekant kanske har? Skroten?

Om du ändå ska kosta på så kan du ju kanske köpa dig ett litet/billigt nätagg?
Nätagg ST-250 P3P ATX Seventeam‚ 250W halfsize | Indomo Online AB

Och sen köra det såhär bara, och eventuellt en strömbrytare!
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Alltså rent teoretiskt så tror jag inte att jag behöver några fläktar då det säkert räcker med att bara göra några öppningar så det blir lite luftflöde... men jag tycker att fläktar och lite led är fräckt (kanske är 4 stora fläktar lite op så det kanske slutar med 2 mindre eller nåt men jag tycker vi utgår från 4) ang. ljudet så borde det väl inte låta så mycket om man kan ställa in dem så de går sakta typ?

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Har du inte bara något gammalt nätagg som ligger? Eller någon bekant kanske har? Skroten?

Om du ändå ska kosta på så kan du ju kanske köpa dig ett litet/billigt nätagg?
Nätagg ST-250 P3P ATX Seventeam‚ 250W halfsize | Indomo Online AB

Och sen köra det såhär bara, och eventuellt en strömbrytare!
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

kanske kan jag hitta något nånstans... men är det bara att koppla in fläktarna i fläkt styrningen och sedan rakt in i nätagget? inga speciella kontakter eller dyl.?

Permalänk
Skrivet av JohnVonSkott:

kanske kan jag hitta något nånstans... men är det bara att koppla in fläktarna i fläkt styrningen och sedan rakt in i nätagget? inga speciella kontakter eller dyl.?

Jajemen! Alla kablar/kontakter följer med fläktstyrningen.

Visa signatur

Permalänk

Fast för det priset för en Akasa-fläktstyrning hade jag bytt ut mot denna:
Scythe Kazer Server 5.25" fläktkontroller, svart - Inet.se
Både bättre kvalité och pris! Och om du köper till fläktar och handlar över 500kr så har du fri frakt! Plus att inet är bra mycket snabbare och bättre än komplett!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Jajemen! Alla kablar/kontakter följer med fläktstyrningen.

toppen

Skrivet av AntiSmidig:

Fast för det priset för en Akasa-fläktstyrning hade jag bytt ut mot denna:
Scythe Kazer Server 5.25" fläktkontroller, svart - Inet.se
Både bättre kvalité och pris! Och om du köper till fläktar och handlar över 500kr så har du fri frakt! Plus att inet är bra mycket snabbare och bättre än komplett!

tackar för tipset!

hur är det när man köper fläktar, behöver man köpa till en sån fläktram också för att kunna fästa dem?
märke på fläktar och fläkt styrning behöver inte vara samma eller? är det antalet "pin" man går på för att veta vad som passar eller passar alla fläktar med alla fläkt styrningar?

Permalänk
Skrivet av JohnVonSkott:

toppen

tackar för tipset!

hur är det när man köper fläktar, behöver man köpa till en sån fläktram också för att kunna fästa dem?
märke på fläktar och fläkt styrning behöver inte vara samma eller? är det antalet "pin" man går på för att veta vad som passar eller passar alla fläktar med alla fläkt styrningar?

Allting kommer definitivt passa, alla märken går efter vissa standarder.
Det följer med fläktskruvar som du fäster dom med, annars går det bra med vilken skruv som helst! Allting kommer vara jätteenkelt det kommer du märka, och det följer med manual till fläktstyrningen!

Lägg denna i varukorgen när du beställer så får du gratis frakt
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Permalänk

Okej då får jag tacka så mycket för hjälpen och hoppas att det här går vägen!

btw, lysrör, går de att koppla in rakt i nätagget eller hur gör man med sådana?

Permalänk

Nätadapter med valbar utspänning från 5v till 13v.
Max tröm vid 5-6v - 2,5A. vid 13v - 1,5A.:cool:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152279296

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Nätadapter med valbar utspänning från 5v till 13v.
Max tröm vid 5-6v - 2,5A. vid 13v - 1,5A.:cool:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152279296

adaptern längst till vänster är 4pin?

Såg att en kille hade använt sig av en sån här Phobya Extern nätdel, 230V, 4Pin Molex ,24W | Indomo Online AB för att driva Scythe fläkt kontrollen, bättre alternativ än ett nätagg? eller alltså det är 4pin som man kopplar in i styrnigen?

Permalänk

Med en nätadapter med variabel utspänning så har du fläktkontroll och strömkälla i samma, det behövs ingen separat fläktkontroll om du använder en sån.
Men för att koppla in fläktarna så får du nog klippa kabeln och sätta på kabelskor eller löda.:)

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk

Ok, men fläkt kontrollen vill jag ha, så vad jag undrar är går det att ba koppla in http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152279296 eller Phobya Extern nätdel, 230V, 4Pin Molex ,24W | Indomo Online AB med Scythe Kazer Server 5,25-tum fläktkontroller svart | Indomo Online AB utan att leka elektriker och löda å så? eller ska jag fortfarande satsa på ett nätagg?

Permalänk
Skrivet av JohnVonSkott:

Ok, men fläkt kontrollen vill jag ha, så vad jag undrar är går det att ba koppla in http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152279296 eller Phobya Extern nätdel, 230V, 4Pin Molex ,24W | Indomo Online AB med Scythe Kazer Server 5,25-tum fläktkontroller svart | Indomo Online AB utan att leka elektriker och löda å så? eller ska jag fortfarande satsa på ett nätagg?

Ja nätdelen som du länkar till passar, eftersom nätdelen har molexkontakt så passar den med fläktkontrollens molex.:D

Alltså denna.
Phobya Extern nätdel, 230V, 4Pin Molex ,24W | Indomo Online AB

Visa signatur

Fri frakt Inet