Ett dilemma med gyllene regeln

Permalänk
Medlem

Ett dilemma med gyllene regeln

De flesta av oss är nog bekanta med gyllene regeln, som är en moralisk princip som säger att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad (eller någon omskrivning av detta). De flesta anser nog att det är en sund princip att leva efter, men vad händer när två olika viljor kolliderar? Om jag t.ex. blir vittne till ett personrån. Om jag vore rånoffret skulle jag vilja att någon ingrep, men om jag vore rånaren skulle jag vilja bli lämnad ifred med mitt offer. Hur jag än agerar bryter jag alltså mot gyllene regeln. Observera att lag och rätt inte har med saken att göra, liksom inte heller att jag eventuellt aldrig skulle råna någon.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

..men är den applicerbar då rånaren redan har brutit mot den?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Babianen:

..men är den applicerbar då rånaren redan har brutit mot den?

Precis. En mer intressant fråga är då folk har olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. Den gyllene regeln fungerar ju bara om det finns en någorlunda enhetlig syn på etik och moral.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Gyllende regeln är trams. Man ska behandla andra på ett sådant sätt så att man tror att man själv tjänar mest på detta. Vilket skulle kunna innebära att man ska bete sig som ett arsle emot någon som har varit schysst och offrat mycket för ens skull.
T.ex. någon vinner en exklusiv resa till usa för 3 personer inkl lyxhotel. Den tar med sin flickvän och bjuder en helt gratis, då skulle man kunna hamna i en situation att man har möjlighet att strula med dennas flickvän. Och det kan mycket väl vara så att man för sitt eget bästa, just borde göra detta.

Nå tillbaka till gyllene regeln så får man komplettera denna med resonemanget ovanför, vad tjänar man mest på? Ingripa riskera att bli skadad, få en idiot som kan attackera en senare. Inte ingripa, bli utsedd som feges, skuldkänslor.

Sedan om jag skulle följa mitt eget resonemang ovanför så ska man tigga och låtsats vara extremt blödig, att man hela tiden tänker på andra. Bara det att jag inte orkar spela ett skådespel till inget nytta. Jag gör det jag tror att jag bäst tjänar på (roligthet är en viktig faktor), och värna om personer som jag bryr mig om likaså.
Annars bryr jag mig generellt mer om djur än okända människor, jag såg en gräsandsvåldtäkt i somras och jag ville klappa till hannarna. (som i.o.f.s. brukar våldta)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det handlar väl mer om att man ska agera som att man vill att andra ska agera.

I ditt fal med rånaren. Jag antar att man ska tänka "jag vill att alla ska vara snälla mot varandra och hjälpa andra i nöd", om du då ingriper mor rånaren så följer du ju den gyllene regeln. Det handlar inte om vad någon annan tycker, det handlar bara om dina principer och moral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

De flesta av oss är nog bekanta med gyllene regeln, som är en moralisk princip som säger att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad (eller någon omskrivning av detta). De flesta anser nog att det är en sund princip att leva efter, men vad händer när två olika viljor kolliderar? Om jag t.ex. blir vittne till ett personrån. Om jag vore rånoffret skulle jag vilja att någon ingrep, men om jag vore rånaren skulle jag vilja bli lämnad ifred med mitt offer. Hur jag än agerar bryter jag alltså mot gyllene regeln. Observera att lag och rätt inte har med saken att göra, liksom inte heller att jag eventuellt aldrig skulle råna någon.

Om jag som åskådare är kriminell så tror jag nog att den gyllene regeln fungerar alldeles utmärkt. Vi brottslingar låter varandra 'arbeta' i frid.

Permalänk
Medlem

Ställer du de minsta krav på dina medmänskor är den Gyllene Regeln generellt ganska opraktisk. Yahoo att vi lever över våra tillgångar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Det finns en anledning varför gyllene regeln återfinns i så många religioner... Den är skräp. För att den ska fungera så bygger den helt principlöst på att alla tycker likadant som dig själv. Det är en fruktansvärt narcissistisk regel som bör stanna hos kristna och andra med svag etisk bas.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Gyllene regeln förutsätter att varje individ känner sig själv och vet hur den vill bli bemött och behandlad. Ergo, regeln är inte tillämpbar då ingen känner sig själv så som alla känner en själv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Många anser att gyllene regeln är svag, men vissa individer inser inte att om man behandlar sin omgivning väldigt illa så kommer det förr eller senare slå tillbaka mot en själv i ganska många fall. Har sett exempel på detta när folk måste sluta på jobbet för att de i stort sett blivit utfrysta efter att ha hållit stenhårt på den ganska vanlig principen "jag är såhär och jag säger vad jag tycker". Men visst, det är självvalt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Käre Jesus! Jag har problem med mina relationer. Det är en kvinna som ringer mig och skickar meddelanden och skriver osedliga antydningar. Jag misstänker att hon vill idka könsumgänge med mig. Enligt gyllene regeln borde jag göra henne till lags, men jag har en vag aning om att min hustru kanske inte skulle uppskatta detta, och därmed skulle jag bryta mot gyllene regeln om jag gjorde det.

Vad bör jag göra? Jag skulle vilja ha lite vägledning, för om gyllene regeln inte funkar vet jag inte vad bibeln säger och då måste jag kanske tänka själv.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Så att ha som grundprincip att behandla andra väl för att du själv vill bli väl behandlad inbegriper automatiskt att du inte har någon egen fri vilja ?

Eller var det "behandla alla som de vill bli behandlade utan hänsyn till dig själv" regeln du tänkte på ?

Jag anser att det är en skillnad att själv ta första steget för att visa "nivån" på hur man vill bli behandlad och att kräva av andra hur de behandlar dig ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Om jag som åskådare är kriminell så tror jag nog att den gyllene regeln fungerar alldeles utmärkt. Vi brottslingar låter varandra 'arbeta' i frid.

Tyvärr är den tiden över. "Nu rånar vi varandra" är det som gäller idag.

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Käre Jesus! Jag har problem med mina relationer. Det är en kvinna som ringer mig och skickar meddelanden och skriver osedliga antydningar. Jag misstänker att hon vill idka könsumgänge med mig. Enligt gyllene regeln borde jag göra henne till lags, men jag har en vag aning om att min hustru kanske inte skulle uppskatta detta, och därmed skulle jag bryta mot gyllene regeln om jag gjorde det.

Vad bör jag göra? Jag skulle vilja ha lite vägledning, för om gyllene regeln inte funkar vet jag inte vad bibeln säger och då måste jag kanske tänka själv.

Fast här är en annan regel bättre som lyder något liknande att man ska behandla alla kvinnor som man behandlar sin moder. Alltså ska man inte göra något med en kvinna som man inte skulle kunna tänka sig göra med sin mamma.

Annars som är som sagt gyllene regeln bara en förenkling, där jag mest tycker att man kan använda den emot någon som blev behandlad på samma sätt som den behandlade någon annan. -Jag använder den främst emot folk som behandlar djur dåligt, tänker t.ex. på djurfäktning i Spanien.

Skrivet av Hammar:

Tyvärr är den tiden över. "Nu rånar vi varandra" är det som gäller idag.

Jag vet inte om vi rånade mer än för, skillnaden är dock hedern. Om någon springer runt och rånar folk och andra grövre saker så är det knappt någon idag som bryr sig. -Med bry sig menar jag mer än att svära på internet.

Skillnaden för var ju även brist på försäkringar emot stölder av egendom, dessutom hade de knapert. Så det var inte konstigt att de tog itu med problemen. (utan vidare rättssäkerhet)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Fast här är en annan regel bättre som lyder något liknande att man ska behandla alla kvinnor som man behandlar sin moder. Alltså ska man inte göra något med en kvinna som man inte skulle kunna tänka sig göra med sin mamma.

Med undantag av vissa aktiviteter hoppas jag?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?