Svenska: Heter det "slottar" eller "springor"?

Permalänk

Svenska: Heter det "slottar" eller "springor"?

Tja!

Jag kom att tänka på det engelska ordet slot för DIMM "slottar" där man installerar minnesmoduler på moderkort. Jag försöker hitta en bra svensk översättning. Är det någon här som har några bra förslag?

Jag kollade upp ordet slot i engelska Wiktionary. Där hittade jag det "slot" ordet som jag söker, och där översätts det till sprække på danska. Det danska ordet sprække översätts till springa av Google Translate.

Så, kan man säga "springor" på svenska istället för att använda svengelska och säga "slottar"?

Vad skulle Svenska datatermgruppen säga om detta?

Jag är tacksam för svar.

Länkar:
http://en.wiktionary.org/wiki/slot
http://en.wiktionary.org/wiki/spr%C3%A6kke
http://translate.google.se/translate_t?hl=sv&q=spr%C3%A6kke&u...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Minnesplats kanske? Låter lite fånigt men det är det första jag tänker på i alla fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToJa92:

Minnesplats kanske? Låter lite fånigt men det är det första jag tänker på i alla fall.

Det är nog den normala termen (och så fånigt låter det väl inte? Tänk på alternativen...).

Permalänk
Testpilot

Engelska ord har ju oftast väldigt många olika betydelser på svenska. Slot kan vara en springa, exempelvis där man stoppar in pengar i ett flipperspel men det kan även vara en plats både fysiskt och tidsmässigt. Exempelvis funkar mobiltelefoni (via GSM) genom att samtalen tilldelas så kallade timeslots som brukar översättas till tidslucka.

Minnesplats är som sagt nog den bästa översättningen, även minnesport skulle jag kunna tänka mig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har hört ordet minnessockel.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Problemet med "slottar" lite är att man inte kan använda singular formen för då betyder det något annat på svenska.

Slott, Springa, Minnesplats, Minnesport, Minnessockel... finns det fler förslag?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag hittade faktiskt ordet på Svenska datatermgruppens webbplats. Jag sökte på "slot" och fick fram följande.

Citat:

kortplats
plats för minneskort eller instickskort på datorns moderkort

Använd kortplats för eng. expansion (card) slot.

Kommentar
Det finns kortplatser i olika utformning för:

* extra internminne (minneskortplatser)
* instickskort som grafikkort, modemkort etc.

Den allmänna betydelsen av slot är ’springa, öppning, slits’. Ibland talar man övergripande om utbyggnadsplats. Jämför enhetsfack.

Källa: http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a207

Citat:

Under "enhetsfack" som de hänvisar till står det så här.

enhetsfack
plats för monteringsbar minnesenhet i datorlåda

Använd enhetsfack för eng. (expansion) bay.

Kommentar
Hårddisk och cd-enhet är exempel på enheter som sitter monterade i enhetsfack. Ibland talar man övergripande om utbyggnadsplats. Jämför kortplats.

Källa: http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a206

Så den rekommenderade termen för DIMM "slottar" där man installerar RAM minnen är alltså "minneskortplats" eller bara "kortplats". Jag tycker att den första är bättre då den beskriver mer vad det är för typ av kortplats. Alternativt kan man också använda den kortare formen "minnesplats". Även om jag kan tycka att "minnesplats" låter som att det refererar till en minnesadress - en plats i minnet - och inte till den fysiska minnesmodulen.

Slot = minneskortplats = minnesplats

Instickskort brukar jag kalla för "expansionskort". Men man kan alltså även använda "instickskort". Själva kontakten som man ansluter till brukar jag kalla för "kortplats" eller "PCI port" och "AGP port" osv. beroende för vad det är för typ av kortplats.

Det är nog därför jag gärna undviker att använda "kortplats" för DIMM platser. Det ordet är inte "kompatibelt" med mitt aktuella ordförråd och sättet som jag använder orden.

Enhetsfack brukar jag kalla de platser där man har hårddiskar eller CD-ROM och liknande. Så där är det inga konstigheter egentligen.

Jag tycker vi röstar om det...

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

DIMM-port låter ganska bra, tycker jag. Lite pga av att man säger AGP-port, PCI-port osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Slot = minneskortplats = minnesplats

En nackdel med "minneskortplats" är väl att man sällan kallar minnesmoduler (moduler är väl i så fall snarare ordet?) minneskort? Risken är folk istället tror att man syftar på sd-kort eller liknande. Det skulle därför kunna vara naturligare att med "minneskortplats" syfta på något åt det här hållet:

Permalänk

Jag säger nog minnesplats annars är väl slot ett ord som förekommer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sockel eller minnessockel tycker jag låter som ett praktiskare ord. Det är ett vanligt existerande ord som inte heller blir för långt (jämför t.ex. med minneskortsplats).

Permalänk
Avstängd

Minnesplats låter som det mest korrekta i detta sammanhanget (vilket också är vad jag valde).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!