Permalänk

Datorn i garderoben

Jag har gett upp min kamp att få min stationära spel-pc lika tyst som en macbook. Det kommer helt enkelt aldrig att gå. (konstigt egentligen, borde ju logiskt vara tvärtom)

´Nu undrar jag, Vad händer om jag ställer in min dator i garderoben (ca 1 kvm och 2,5 m hög) o drar ut skärmsladd etc. till rummet utanför där jag kan sitta.
Kommer den bli för varm efter fem timmars filmtittande/spelande/surfande?

Erfarenheter?

Permalänk
Skrivet av jokarinfbg:

Jag har gett upp min kamp att få min stationära spel-pc lika tyst som en macbook. Det kommer helt enkelt aldrig att gå. (konstigt egentligen, borde ju logiskt vara tvärtom)

´Nu undrar jag, Vad händer om jag ställer in min dator i garderoben (ca 1 kvm och 2,5 m hög) o drar ut skärmsladd etc. till rummet utanför där jag kan sitta.

Erfarenheter?

Beror ju helt på vad du har "under huven", dvs vilken värme detta tillsammans alstrar. Men med dörren lite öppen så boede det ju gå tycker man, hade nog själv lurat på att göra hål i garderobens baksida, i höjd med "utblåset" från nätagget, ev tom satt tex en sugande 12V 120mm fläkt där så värmen evakueras direkt. En sån fläkt kan man ju via en förlängningssladd och ev en bortplockad pci plåt låta datorn driva så slipper man joxa med en trafo.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga större problem att bygga en ljudlös speldator idag om man köper rätt delar, det går att hitta prestanda grafikkort idag som är passivkylda.
Här har du ett förslag på bygge, men leta runt på spcr där finns mycket info http://www.silentpcreview.com/Silent_Gaming_System_Build_Guid...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag byggde en totalt passiv dator till en kompis men satte dit bara noctuafläktar ( ganska många) runt om i chassit för att få en bra luftbana. jag kanske inte har superhörsel men jag skulle väll inte påstå att jag har dålig hörsel, min poäng är att när jag startade datorn började jag kolla sladdar för att jag inte trodde den var igång. speccsen var väll inte högprestanda men den klarar de flesta spel som finns idag på marknaden, absolut inte på högsta inställningar dock.
*phenom 2
*hd4850
*gummiupphängd optisk hårddisk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thowsen:

*gummiupphängd optisk hårddisk

Ny uppfinning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Beror ju helt på vad du har "under huven", dvs vilken värme detta tillsammans alstrar. Men med dörren lite öppen så boede det ju gå tycker man, hade nog själv lurat på att göra hål i garderobens baksida, i höjd med "utblåset" från nätagget, ev tom satt tex en sugande 12V 120mm fläkt där så värmen evakueras direkt. En sån fläkt kan man ju via en förlängningssladd och ev en bortplockad pci plåt låta datorn driva så slipper man joxa med en trafo.

Ger lite information direkt från kompletts orderhistorik:

AMD Athlon II X4 630 AM3
Quad Core, 2,8Ghz, 2MB, AM3, 95W, Boxed

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Corsair VX 550W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-p

Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex

XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 700MH

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ny uppfinning?

var inte dryg, jag tog upp de saker som lät i datorn och kompleterade med att hårddisken faktiskt var optisk men att jag använde gummiupphängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

var inte dryg, jag tog upp de saker som lät i datorn och kompleterade med att hårddisken faktiskt var optisk men att jag använde gummiupphängning.

Det var nog just OPTISK som han reagerade på, så även jag kan jag tillägga

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av boris_vodka:

Det var nog just OPTISK som han reagerade på, så även jag kan jag tillägga

ja det var väll värt att tillägga att det inte var en ssd i den? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

ja det var väll värt att tillägga att det inte var en ssd i den? :S

Det du menar är mekanisk/magnetisk hårddsik. Optisk disk är när man läser och skriver med laser alltså CD/DVD.

Skrivet av qhrizz:

du får gärna förklara vad en optiskt hårddisk är

Hur orkar du vara så dryg och spela dum?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av jokarinfbg:

Erfarenheter?

Det beror mycket på ventilationen ut från garderoben. om den saknar luftcirkulation så går det ganska snabbt att värma upp den begränsade luftängd som är i en garderob.

Permalänk
Entusiast

Jag själv har stoppat in ett par fil-servrar i en liten garderob.
Har alla strömsparfunktioner på max.
Diskarna stängs av (Standby) 10 minuter efter sista aktiviteten.
Kör för övrigt 4 stycken Samsungs EcoGreen (1 Terabyte) diskar i servern. Fungerar utmärkt för filserver-bruk.
Processorerna i dem servrarna är inställda på profilen "Ondemand", vilket håller klock-frekvensen på minimum då servrarna inte används. Därmed minimal värmeutveckling.

Detta fungerar utmärkt och värmeutvecklingen är minimal.
Största värmekällan är faktiskt nätaggen själva.
Gissar att deras verkningsgrad ligger under 80%.
Skulle jag byta ut nätaggen till "Gold 80" men minst 88% verkningsgrad tror jag att jag kan få ner värmeutvecklingen till en obetydlig nivå.

Vid full belastning under en längre tid måste jag dock hålla garderobs-dörren en aning på glänt, men hur ofta håller man ett par filservrar under full belastning? (I mitt fall nästan aldrig)

Kort och gott: Aktivera och satsa på strömsparfunktioner. Inte för att spara på ström, utan för den minimerade värmeutvecklingen.
Använd helst strömsnåla komponenter såsom EcoGreen -diskar med mera.
Och framför allt: Kör inte servern i samma garderob som du har kläder eller andra tyg i förvar.
Se till att garderoben blir dedikerad för servern/arna enbart.
Om du kör servern i ett chassi, kör med sidoplåtarna avtagna.
( Jag själv använde enbart en moderkortplåt samt ett hembyggd diskrack, allt liggandes på varsitt hyllplan. Servicevänligt )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det du menar är mekanisk/magnetisk hårddsik. Optisk disk är när man läser och skriver med laser alltså CD/DVD.

Hur orkar du vara så dryg och spela dum?

hmm mekanisk var nog order ja. jäklar vad jag befinner mig bakom flötet ibland.
finns en viss charm med alla språkpoliser på forum, doesnt it?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokarinfbg:

Ger lite information direkt från kompletts orderhistorik:

AMD Athlon II X4 630 AM3
Quad Core, 2,8Ghz, 2MB, AM3, 95W, Boxed

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

Corsair VX 550W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-p

Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex

XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 700MH

Vad har du för kylare till din CPU ? orginal till AMD är ingen större hit. En Ninja eller Shuriken blir tystare. Sedan vet jag inte hur mycket ditt grafikkort låter, men finns ju eftermarknadskyulare till sådana med.
Eller så skaffar du ett nytt med passiv fläns om du inte spelar nått, eller ett med stora tysta fläktar om du spelar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

En polare har burken ståendes i garderoben och gjort så att den står direkt på garderobsbotten utan fötter. I botten på chassit finns 3st 140mm fläktar som suger luft och han har sågat ur ett hål i botten på garderoben, då den står på en sockel så att chassikanterna står på en ram på ungefär 1,5cm. Han har kapat ur sockeln för lufttillförsel. På garderobens bortre övre sidan har han sågat hål för och monterat 3st 140mm fläktar som utblås. I början lät det mer eftersom garderoben agerade resonanslåda. Detta löstes genom att dels byta ut garderobsbotten mot en solid träskiva och dels genom att hänga in en del säsongskläder.

Mycket jobb men det låter inget och datorn klara även varma dagar. Reflektionen jag gjorde var att det antagligen hade varit mindre besvär om han jobbar över ett par timmar och köpt ett bättre chassi.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag själv har stoppat in ett par fil-servrar i en liten garderob.
Har alla strömsparfunktioner på max.
Diskarna stängs av (Standby) 10 minuter efter sista aktiviteten.
Kör för övrigt 4 stycken Samsungs EcoGreen (1 Terabyte) diskar i servern. Fungerar utmärkt för filserver-bruk.
Processorerna i dem servrarna är inställda på profilen "Ondemand", vilket håller klock-frekvensen på minimum då servrarna inte används. Därmed minimal värmeutveckling.

Detta fungerar utmärkt och värmeutvecklingen är minimal.
Största värmekällan är faktiskt nätaggen själva.
Gissar att deras verkningsgrad ligger under 80%.
Skulle jag byta ut nätaggen till "Gold 80" men minst 88% verkningsgrad tror jag att jag kan få ner värmeutvecklingen till en obetydlig nivå.

Vid full belastning under en längre tid måste jag dock hålla garderobs-dörren en aning på glänt, men hur ofta håller man ett par filservrar under full belastning? (I mitt fall nästan aldrig)

Kort och gott: Aktivera och satsa på strömsparfunktioner. Inte för att spara på ström, utan för den minimerade värmeutvecklingen.
Använd helst strömsnåla komponenter såsom EcoGreen -diskar med mera.
Och framför allt: Kör inte servern i samma garderob som du har kläder eller andra tyg i förvar.
Se till att garderoben blir dedikerad för servern/arna enbart.
Om du kör servern i ett chassi, kör med sidoplåtarna avtagna.
( Jag själv använde enbart en moderkortplåt samt ett hembyggd diskrack, allt liggandes på varsitt hyllplan. Servicevänligt )

Om nätagget är största värmekällan har du under 50% verkningsgrad.
Med 80% verkningsgrad kommer 80% av värmen från datorkomponenterna och 20% från nätagget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av jokarinfbg:

Erfarenheter?

om du gör perforeringar och sätter in nån sorts inblås i döreen ee det inga prob

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

hmm i med ett par gentle typhoon 800rpm fläktar i datorn så lär du inte höra den. så att få en tyst dator är inte svårt..enda jag hör just nu är min cpu fläkt lite smått..en noctua fläkt 120mm som går i fullfart konstant..så det blir litet vindsus från den bara.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Vad har du för kylare till din CPU ? orginal till AMD är ingen större hit. En Ninja eller Shuriken blir tystare. Sedan vet jag inte hur mycket ditt grafikkort låter, men finns ju eftermarknadskyulare till sådana med.
Eller så skaffar du ett nytt med passiv fläns om du inte spelar nått, eller ett med stora tysta fläktar om du spelar.

Ninja eller shuriken?
Vilken modell?

Permalänk
Medlem

Ninja 3, Shuriken big om du har plats. Beror på hur höga minnen du har och hur det ser ut i lådan. Äen ninja kan vara lite klurig att få in med dum design på moderkot/låda.
Ninja går oftast köra utan fläkt i små lådor då en utsugsfläkt oftast hamnar precis vid den där bak.

http://www.inet.se/artikel/5321378/scythe-big-shuriken

http://www.inet.se/artikel/5321717/scythe-ninja-3

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com