Svenska tecken i fil/katalognamn på gammalt filsystem Ubuntu 10.10

Permalänk
Medlem

Svenska tecken i fil/katalognamn på gammalt filsystem Ubuntu 10.10

Jag har ett problem med ett reiserfs-filsystem skapat i en gammal Debianinstallation. (körde senast 5.0, men jag tror att den installerades med 3.X eller 4.X)

Jag har installerat om min server/brandvägg med Ubuntu 10.10 på en ny disk och vill montera min lagringspartition från den gamla installationen.

Problemed är att i Ubuntu så listas inte ÅÄÖåäö i fil/katalognamn från den gamla partitionen. I mitt bildarkiv blir exempelvis katalognamnet "En_Öl_På_Fjäderholmarna" till "En_?l_P?_Fj?derholmarna".

Dessa mappar är skapade genom samba och min windowsworkstation.

Om jag bootar till den gamla installationen istället funkar allt perfekt.

Om jag skapar en ny katalog med ÅÄÖ eller åäö i namnet listas denna korrekt.

Någon som vet vad jag kan göra åt detta? Det är rätt många filer och mappar som påverkas...

Permalänk
Medlem

Windows kodar antagligen filnamnen med ISO8859-1 medan Ubuntu använder UTF-8. Hur man får Windows att spara det rätt har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Åhå, då kanske det hjälper i framtiden att ändra raderna för charset i smb.conf .
Finns det något jag kan göra på det befintliga filsystemet från commandline i linux för att fixa de felaktiga katalogerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Åhå, då kanske det hjälper i framtiden att ändra raderna för charset i smb.conf .
Finns det något jag kan göra på det befintliga filsystemet från commandline i linux för att fixa de felaktiga katalogerna?

Titta på kommandot/paketet convmv som jag tror kan lösa dina problem.

Permalänk
Skrivet av nemrod:

Windows kodar antagligen filnamnen med ISO8859-1 medan Ubuntu använder UTF-8. Hur man får Windows att spara det rätt har jag ingen aning om.

Windows kör inte ens vanlig latin-1 utan deras egna codepage-skräp..
Som gnurk sade, convmv är lösningen på ditt problem.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är ett problem i dagens OS, hade massor av problem när jag förde över conf filer för exempelvis Xchat. Massor av binära tecken och annat som fattades när andra skulle läsa filerna med Linux maskiner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

SAMBAdelen av problemet löste sig genom att jag konverterade katalognamnen till UTF-8 med hjälp av convmv och uppdaterade min smb.conf så att den mappar om CP850 till UTF-8 åt mig Så långt är allt väl.

Det tråkiga är nu, att PHP-paketet jag använder för att skapa/visa ett onlinefotoalbum verkar vara helt omöjligt att få att förstå UTF-8.
Nån som har tips på lika bra/bättre alternativ till Yappa-NG, eller kanske vet vad jag behöver göra för att få thumbnailingen och resizingen via imagemagicks "Convert" att fungera i Yappa-NG?