Blir spelen bättre ??
Både ja å nej, spelen är snygga, häftiga funktioner osv. men det är inte allt. ett spel kan vara super kul utan Raytracing tex.
och de där enklare spelen som verkligen suger tag i en kommer inte lika ofta längre. Nu kommer det 1000tals ungdomar som hävdar motsatsen säkerligen, men jag som har spelat spel sen jag var 6-7 år, är 40 idag ser det så här.
Det är är ett exempel. ta det inte orda grant, försök se "mönstret / den röda tråden" istället
Ex1. WoW Vanilla, även om det var nytt stort osv. så var de ganska simpelt, men en stor del som gjorde spelet var att det var socialt, ingen var hjälten från början, alla kunde bli hjälten i spelet så att säga genom att spela sig fram i "community:t" på servern, guilden osv.
Sen när Blizzard ändra från att man som spelare var en "no-body" till "The Champion" så började de gå ut för, samma lika med att man efter Wrath of the Lich King lättare kunde få Epic´s, man behövde inte lika stora guilds längre för Raiding, LFR sabba jävligt mycket osv. WoW skar ned på antalet sociala kontakter som tidigare mer eller mindre krävdes av spelaren och fokuserade mer på att skämma bort den enskilde spelaren bara för att gäng P12:or med noll socials skills hade gnällt och krävde "Epix".
Blizzard sabba rätt mycket från och med The Burning Crusade genom att implementera Daily Quest´s. Man band spelaren till att
"bränna" en massa tid, Blizzard började "maska" så att säga för att vi skulle ha saker att göra och ursäkten att "har du gjort alla DQ´s i 100 dagar så kan du köpa 1 item" som vid nästa patch eller expansion var mer eller mindre värdelös.
på så sätt så hade man grind:at en massa tid helt i onödan. det är sådana saker som gör att spel är sämre idag.
Hade Expansions varit tillägg till WoW istället för uppgradering så att all tid i en Expansion inte kändes bortkastad, ja då hade de nog sett annorlunda ut idag för WoW, och spelvärlden i sig.
Detta tycker jag mig se ske i många spel kategorier och inte bara MMO. Spelen blir till utseendet jävligt snygga, men det finns inget "bakom" det.
Ex2. BF och CoD som tidigare krävde att man kunde spela i lag har försvunnit mer å mer. visst Squad´s finns, men inget krav.
Dock blir en Squad i BF som spelar bra ihop de spelarna som kan vända hela matchen. Men fortfarande inget krav.
Det är därför jag fastnade för "nya" DayZ, med modden DayZUnderground som är en "Organic RP" server. De påminner väldigt mycket om Vanilla WoW där sociala kontakterna är viktiga i spelet. Organic RP är absolut inte som en WoW RP server. Organic RP är mer eller mindre som WoW Vanilla PVP / PVE server. Spelet är i sig uppdaterat ja, Modden uppdaterar många funktioner också, men det är absolut inte så att DayZUnderground har den senaste tekniken, lösningarna, eller in-game funktioner / lösningar.
Men det är bra, de får en att tappa bort timmar per kväll väldigt snabbt. Man vet aldrig om man springer på fredliga spelare eller "task mörtar".
Jag blev så tagen på spel upplevelsen förra året när jag spelade och blev totalt hooked på DayZUnderground i 3 månader att jag gjort lite video´s på det, det blev 7 Episoder för den som vill se. Så vad jag vill säga är att det kommer massor med spel, men det är inte lika många som har det där lilla extra för att man skall fastna av rätt anledningar längre. Pure *Blizz Grind* råkar måånga spel ut för idag.
Ep-01 -> https://youtu.be/-D5AmoVwXEQ