Wittwangs NAS-pyssel

Permalänk
Skrivmaskin

Wittwangs NAS-pyssel

Uppdatering: Med facit i hand gick det inte att skrämma liv i NAS-burken och det krävs således lite felsökning. Därför stöper jag om den här tråden till en liten projekttråd, med utrymme för tips och förhoppningsvis fler sändningar i framtiden

-------------------------------
Hallå! Jag tänkte ge mig i kast med ett stycke livesändning till kvällen, eftersom det är hög tid att jag hämtar tillbaka min Unraid-NAS från malpåsen. Lådan monterades ihop för ganska exakt 4 år sedan, men hösten 2019 ryckte jag sladden eftersom det var dags för uppgradering av hårdvaran. Av oförklarlig anledning hände det aldrig, och NAS-enheten och delarna för uppgraderingen samlar fortfarande damm. Ikväll klockan 19:00 blir det ändring på det!

Inför originaluppförandet 2018

Starten är framflyttad 10 minuter!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Blir det stora körsbär även till kvällens sändning?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av landmarks:

Blir det stora körsbär även till kvällens sändning?

Twisten är att Arvid ska äta hårddiskarna och lagra data på körsbären.

Permalänk
Medlem

Najs!

En fråga, vad är det blåsvarta verktyget till för?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ser ut som det står 3TB på diskarna. GIssar att det är 8?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Najs!

En fråga, vad är det blåsvarta verktyget till för?

Är en skruvmejsel med bitssats.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Najs!

En fråga, vad är det blåsvarta verktyget till för?

Skruvmejsel/bitsmejsel ?

Jag tror han ska ha den för att skruva loss/fast skruvar.
Skulle kunna ha den för att banka på något som en primitiv hammare.
Eller kanske något att kasta om det går dåligt och han blir frustrerad.
Kanske lägga under ett bordsben om han har ett bord som är väldigt ojämnt.

Just nu kommer jag inte på fler användningsområden för en skruvmejsel.
Men någon annan kanske kan fylla på med förslag?

Permalänk
Medlem

"Av oförklarlig anledning hände det aldrig"

Igennkänningsfaktorn...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir alltmer intressant efter min synology 213j förstörde båda diskarna i raid 1.

Nu får routern agera nas och det fungerar bättre än jag någonsin vågat tro faktiskt. Värt att nämna är att det dessutom är en budget router, Asus RT-AX56U. Ligger runt 70-80MB/sec. trodde jag skulle vara glad om jag nådde 5 efter jag kört det på en uråldrig asus RT -N56U. där toppade jag 1MB/sec med lite god vilja.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad blir det för specifikationer? Eller kommer det avslöjas först under bygget?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

tänkte att min AMD TR skall få bli VM host och storage sen ja xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

"Av oförklarlig anledning hände det aldrig"

Igennkänningsfaktorn...

Jag tittade precis på mina kabelkanaler i vardagsrummet som skulle vara en temporär installation.
Temporär i 11 år hittills

Så ja, igenkänningsfaktorn är hög hehe

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Snusfri

Vad för OS kommer herrn att köra?
TrueNAS Core eller Scale hoppas jag.

Kör det själv på 2st enheter, en med 4x8TB IronWolf och en med 2x16TB Exos X16 samt 4x3TB blandade märken.

Ska plocka ur de 4x3TB diskarna och ploppa i 4x8TB från NAS1 och importera poolen, men det blir lixom aldrig av

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tittade precis på mina kabelkanaler i vardagsrummet som skulle vara en temporär installation.
Temporär i 11 år hittills

Så ja, igenkänningsfaktorn är hög hehe

En vän som varit en del i Spanien och har en del spansktalande kompisar,
har för mig det var
Provisional para siempre
de brukade säga

~ Tillfällig för evigt

Permalänk
Medlem

Här skäms det, sedan dubbel P3-450 maskinen blev för liten (5st 18GB) så har den stått still i källarn sedan 2016.
Den nye står bredvid (dubbel Xeon L5640) diskar på hyllan etc sedan 2018...

"If it works don't fix it"

Väntar på inspiration

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

TrueNAS Core eller Scale hoppas jag.

Hoppas jag med!

Permalänk
Medlem

Känner igen det där, suck.

Skulle bygga vattenkyld dator vintern 2018. Satte ihop datorn med original kylare och utan chassifläktar för att funktionstesta delarna. Det fungerade. Testade spela lite. Det fungerade. Och så har datorn stått sedan dess och i garderoben står en påse med radiatorer, block och fläktar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad för OS kommer herrn att köra?
TrueNAS Core eller Scale hoppas jag.

Kör det själv på 2st enheter, en med 4x8TB IronWolf och en med 2x16TB Exos X16 samt 4x3TB blandade märken.

Ska plocka ur de 4x3TB diskarna och ploppa i 4x8TB från NAS1 och importera poolen, men det blir lixom aldrig av

OMV > Truenas

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Ska bli kul att titta på men ser ingen länk än till sändningen, är den på G?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Lagers:

@Wittwang: Ska bli kul att titta på men ser ingen länk än till sändningen, är den på G?

Det är på gång! Bråkar lite med min kamera Den har premiärnerver tror jag

Permalänk
Skrivmaskin

Eftersom jag fortfarande bråkar lite med utrustningen blir det 10 minuter senare start än planerat!

Permalänk
Skrivmaskin

Efter några minuters försening blev det i alla fall en halvtimmes pyssel, men som vanligt går det ju inte riktigt som man vill. Det finns helt klart några streaming-detaljer att räta ut till nästa gång...

...för en nästa gång måste det nästan bli! När jag startade upp NAS-lådan inför streamen visar det sig att den inte ansluter, varför jag misstänker att det USB-minne som håller operativsystemet har tröttnat någon gång under de senaste åren. Att få allt att fungera blir ett projekt att syssla med utanför livesändning, men jag bollar gärna idéer och får tips här i forumet om vad jag bör tänka på och hur ni konfigurerat era system.

Under sändningen uppgraderade jag processor, lagring och primärminne, för att nå följande specifikationer:

  • Ryzen 5 1600X (från FX 9700E)

  • 16 GB DDR4 (från 8 GB)

  • GT 210.... (med möjlighet till Radeon RX 550-tillägg)

  • 20 TB Seagate Ironwolf-hårddiskar (3x3 TB, nytt: 2x4 TB)

  • 120 GB WD Green (SATA) - Cache-SSD, ska bytas mot 512 GB WD Red (SATA)

På mjukvarufronten är det Unraid version jättegammal som rullar... eller rullade. Jag ämnar köra vidare på det, eftersom det är ganska lättanvänt och flexibelt. Förhoppningen är att jag kan byta parity-hårddisk från en av de gamla 3 TB-diskarna, för att lägga det på en av de nya 4 TB stora. Totalt blir det 16 TB utrymme att använda, vilket räcker och blir över för min del.

Sammanfattningsvis är det inte ett drömsystem på något vis, utan en dator jag smällde ihop för fyra år sedan med avsikten att bygga en ganska billig NAS att experimentera med. Som just NAS anser jag att delarna helt klart duger, varför det är synd att det bara samlar damm.

Har ni några tips på saker jag borde peta in eller ändra? Några Unraid-rekommendationer? Alla tips mottages tacksamt, och de kan säkert behövas om det visar sig att det inte är USB-minnet som krånglar