I ett inlägg på Reddit skriver användaren “potterharry97” att Valve nekat publicering av dennes spel på Steam, på grund av att det innehåller AI-genererat material som anses bygga på upphovsrättsskyddat material som ägs av tredje part. Det hela uppmärksammades först av speljournalisten Simon Carless.
Eftersom ägandet av sådan AI-genererad konst är oklar kan vi inte ta emot ditt spel när det innehåller dessa AI-genererade resurser, om du inte kan visa att du äger alla immateriella tillgångar som använts i datamängden som tränat upp AI-systemet för att skapa resurserna i ditt spel. – Valve i ett meddelande till utvecklaren.
Enligt utvecklaren skickades en tidig version av spelet in, som använde 2-3 uppenbart AI-genererade resurser (eng. assets). Utvecklaren säger att tanken var att lägga in bättre varianter i en senare build av spelet. Vidare berättar utvecklaren att ändringar av dessa delar genomfördes innan en återpublicering, men som sedan nekades på nytt med andra Valve-signerat meddelande som svar:
Som det ser ut nu avböjer vi att distribuera ditt spel eftersom det är oklart ifall den underliggande AI-tekniken som använts för att skapa resurserna har tillräckliga rättigheter för träningsdatan.
I Reddit-inlägget beskriver utvecklaren sin förvirring över Valves beslut, eftersom det redan finns flera titlar på Steam som uppenbart använder sig av AI-genererat innehåll. Valve själva har inte givit någon mer detaljerad kommentar gällande vilka villkor som gäller för spel på Steam som använder sig av AI-genererat innehåll.