Test: Tre grafikprocessorer

Tre eller flera grafikprocessorer tillhör inte vanligheterna i SweClockers testsvit. Konfigurationerna bjuder ofta på stora prestandaproblem och öppnar dessutom upp för rejäla flaskhalsar i andra delar av testsystemen, vilket sammantaget ger mer huvudvärk än faktiska resultat.

geforce_gtx_titan-3.jpg

Bekymmer för det aktuella testet inkluderar tveksam skalning och allmänna prestandaproblem, speciellt med flera skärmar. Redaktionen har även snubblat över flera magi-liknande upplevelser där konfigurationer plötsligt börjat eller slutat fungera helt utan förvarning, samt generella problem med att få inställningar för flera skärmar att "fastna".

Med tre Geforce GTX Titan i hand rycker dock entusiastnerven för fullt, och tester är oundvikligt. För att undvika irrelevanta eller rent felaktiva jämförelser bryts dock resultaten ut till en egen sektion.

Tester i 2 560 x 1 440 pixlar

Avstamp tas i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar. Även om det kan tyckas högt jämfört med "standardvarianten" 1920x1080 pixlar handlar det ändå om en förhållandevis lätt utmaning för tre eller fler grafikprocessorer. Processorn blir därför flaskhals många gånger, vilket är viktigt att hålla i bakhuvudet.

Först ut är 3DMark 11, och här går det alldeles utmärkt med tredubbla GTX Titan. Resultatet landar strax över 12 000 poäng – mer än Geforce GTX 690 i SLI som resulterar i fyra grafikprocessorer.

Färska 3DMark Fire Strike har desto mer problem. Trots att resultatet för grafikpoäng i de flesta fall känns rimligt är det uppenbart att totalpoängen går åt skogen fullständigt med mer obskyra konfigurationer. Boven i dramat är det sista testet i sviten där grafik och fysik kombineras, vilket av någon anledning faller igenom totalt.

I Heaven och Valley är det revansch, och tredubbla GTX Titan tar hem förstaplatserna med godkänd skalning. Åter handlar det om markant högre värden jämfört med Geforce GTX 690 i SLI.

Speltesterna innebär en blandad påse resultat, allt beroende på hur bra profilerna fungerar och om processorn sätter stopp. Sleeping Dogs och Battlefield 3 ger båda prestandavinster, samtidigt som bland annat Anno 2070 inte alls gillar tredubbla kort.

Tester i 5 760 x 1 080 pixlar

En högre upplösning och tre skärmar minskar visserligen problemet med flaskhalsar något, men öppnar samtidigt upp för andra problem. Att ens få testerna rullandes är ett riktigt hästjobb, med totalt inkonsekventa fel från körning till körning. Kort och gott, konfigurationer endast för hårdhudade entusiaster.

Där Valley skalar finfint med en ensam skärm blir resultatet helt annarolunda när tre används. Tredubbla GTX Titan faller igenom rejält, och hamnar bakom samma kort i tvåvägs SLI-konfiguration.

I speltesterna går det bättre, även om Far Cry 3 har stora problem att utnyttja den extra kapaciteten. Konsekvent är dock bättre siffror än Geforce GTX 690 SLI, vilket kommer till festen med hela fyra aktiva grafikprocessorer.

Effektmätning

Flera grafikkort innebär också en utmaning för effektmätningarna. SweClockers metod baseras på faktiskt förbrukning under speltesterna, något som ger hyfsat realistiska världen men samtidigt ställer vissa krav.

I korthet handlar det om att en CPU-flaskhals eller av andra anledningar situationer där grafikkortet inte jobbar fullt kan ge orättvisa värden. Resultatet är att en liten brassklapp behövs att siffror för fler än två grafikkort inte alltid är rättvisande.

Oavsett vilket, med resultaten i hand landar tredubbla GTX Titan föga överraskande långt ned i tabellen. Konfigurationen har ett snittvärde på hela 860 watt, med toppar närmare 1 000 W-gränsen. Jumboplatsen går dock till tredubbla Radeon HD 7970 GHz, vilka i extremsituationer nästan når 1 100 watt.