Speltest: Grand Theft Auto V

gta.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Grand Theft Auto V

Utvecklare

Rockstar North

Genre

Actionäventyr

Lanseringsdatum

2015-04-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad Q6600, AMD Phenom 9850

  • Geforce 9800 GT, Radeon HD 4870

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Nivå "Ultra" (1920), Nivå "High" (1280)

Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.

GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.

GTA V uppskattar av allt att döma både många kärnor och hög klockfrekvens, vilket låter Core i7-6700K parkera nära grafikkortets stoppnivå tillsammans med bland annat Haswell-E. I nästa sektion finns Core i5-6600K, strax före i5-4690K men med lång väg upp till i5-5675C.

Fler pixlar och mer detaljer att dra runt jämnar ut resultaten när belastningen istället hamnar på grafikkortet. Både Core i7-6700K och i5-6600K är med i toppsektionen där många modeller trängs med endast marginella skillnader internt.