Förutom klassisk rastrering i spel är det också väldigt intressant att kika på prestandan hos det nya grafikkortet med hårvaruaccelererad ray tracing aktiverad. Ovanpå det finns även Nvidias omtyckta uppskalningsfunktion DLSS 2.0, vilken vi passar på att slänga in i leken där tekniken stöds.
När kortet har passerat det syntetiska testet Port Royale hamnar nykomlingen långt ned i tabellen och framför allt under Geforce RTX 2080 Super med dryga fyra procent. Sett till hårdvaran skiljer det inte mycket mellan Geforce RTX 3060 Ti och RTX 2080 Super i antal RT-kärnor, däremot har det sistnämnda kortet har ett markant övertag i Tensor-kärnor som givetvis hjälper till.
När det senare växlar över till enbart RT-kärnor kliver Geforce RTX 3060 Ti upp några steg och hamnar nu på likvärdig nivå som Radeon RX 6800 XT, och drygt 16 procent bättre än fjolårets Geforce RTX 2080 Super.
Först ut med ray tracing är Battlefield V vilken även var en av de allra första speltitlarna som implementerade stöd för tekniken. Geforce RTX 3060 Ti kan faktiskt driva spelet i en relativt vettig bildfrekvens för upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar, men kämpar i 4K UHD. Nykomlingen presterar även bättre än Geforce RTX 2080 Super i samtliga upplösningar trots färre RT-kärnor.
Control är som tidigare bevisat tungdrivet när ray tracing aktiveras och här klarar Geforce RTX 3060 Ti att hålla sig över 60 FPS enbart i den lägsta upplösningen. Därefter krävs DLSS-understöd, men även då håller det bara till nästa steg i upplösningen. Vid 4K UHD blir det något av ett bildspel utan DLSS, även med tekniken påslagen är det fortfarande oaptitligt i det långa loppet.
Vidare till Metro Exodus och specifikt upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar hamnar Geforce RTX 3060 Ti rätt bra till på 91 FPS, drygt 10 FPS mer än RTX 2080 Super. I enlighet med specifikationerna ligger storebror RTX 3070 en bra bit upp i tabellen.
Näst på tur är upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar där Geforce RTX 3060 Ti ramlar under 60 FPS med lägsta värdet, vilket kan ge något skakig upplevelse i tyngre scener. I 4K UHD-upplösning blir det betydligt tyngre och inte lika spelbart. Med DLSS blir bildfrekvensen högre, men medelvärdet 49 FPS räcker inte riktigt till för spelande i 3 840 × 2 160 pixlar.
Det är tydligt att nästintill varje grafikkort begränsas av något när ray tracing aktiveras. Lyckligtvis landar bildfrekvensen uppemot 160 FPS så spelupplevelsen är det inget fel på. Vidare ser det fortfarande bra ut för Geforce RTX 3060 Ti trots att kortet precis hamnar under 60 FPS i högsta upplösningen. Det åtgärdas när DLSS aktiveras och lägger sig då några tiotal bildrutor ovanför nämnda gräns.
Sist ut är Call of Duty: Modern Warfare där Geforce RTX 3060 Ti hamnar strax ovanför RTX 2080 Super sett till ray tracing-prestanda, och det visar även god form i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar. Återigen visar sig 4K UHD-upplösningen något för tungdriven för nykomlingen där resultatet blir 53 FPS.