Test: Speltester
När det nu blivit dags för renodlade speltester är det som tidigare nämnts en ny uppställning inför hösten 2022 där enbart Red Dead Redemption 2 är kvar sedan tidigare, då det fortfarande är ett väldigt tungdrivet spel. Spelen som testats använder sig av olika grafikmotorer och gränssnitt och är utspridda över flertalet olika genrer. Med detta hoppas vi kunna utsätta grafikkorten för en bred uppsättning scenarion för att kunna se hur de beter sig.
Tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet och en djupdykning i vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till artikeln om SweClockers nya testsvit för grafikkort.
I nästan samtliga av de testade titlarna i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar placerar sig trion något sämre än vad de lyckades prestera i de syntetiska testerna. Konsekvent är hierarkin ungefär densamma och de närmsta konkurrenterna är generellt mellanklasskorten från de båda konkurrenternas föregående generation. Det finns dock ett par undantag som ger allt annat än smickrande resultat för Intel Arc.
Guardians Of The Galaxy är det första av de spel som under testandets gång gav ordentligt med huvudbry. Det ser ut att existera någon konflikt mellan spelet och Intels drivrutin, eftersom den varnar för att drivrutinen inte stöds varje gång vi försöker starta spelet. Ibland vägrar spelet att starta, ibland kraschar det efter start och ibland fungerar det.
Total War: Warhammer III resulterar i betydligt lägre prestanda för Intels Arc än vad de "borde" prestera, åtminstone relativt till hur de agerar i andra spel. Sista exemplet är Chernobylite, som oavsett inställningar ger intermittenta grafiska artefakter med alla tre Intel Arc-grafikkort.
Samma trender som kunde skönjas i föregående upplösning gäller även upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. Nämnvärt dock är att grafikkorten tar igen en del prestanda i Total War: Warhammer III och placerar sig under omständigheterna helt okej, men det är fortfarande en liten bit upp till de rangordningen i övriga spel. Guardians of the Galaxy bjuder fortfarande på något lägre prestanda än väntat, när det väl fungerar, medan Chernobylite fortsatt ger artefakter.
I 4K UHD tenderar Intel Arc A750 att glida ifrån en bra bit bakom sina storebror Arc A770, vilket blir mest påtagligt i Assassin's Creed: Valhalla, Forza Horizon 5 samt Guardians of the Galaxy. I Red Dead Redemption 2 drabbas samtliga grafikkort av ett lågt lägstavärde och Chernobylite fortsätter att spöka med artefakter. Total War: Warhammer III är en tung best att dra runt i 4K UHD och är obarmhärtigt mot alla grafikkort förutom de absoluta toppmodellerna. Intel Arc A750 med endast 8 GB grafikminne har särskilt svårt att hänga med.