Test: Speltester
När det nu blivit dags för renodlade speltester är det som tidigare nämnts en ny uppställning inför hösten 2022 där enbart Red Dead Redemption 2 är kvar sedan tidigare, då det fortfarande är ett väldigt tungdrivet spel. Spelen som testats använder sig av olika grafikmotorer och gränssnitt och är utspridda över flertalet olika genrer. Med detta hoppas vi kunna utsätta grafikkorten för en bred uppsättning scenarion för att kunna se hur de beter sig.
Tolv titlar körs igenom vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer detaljer kring spelet och en djupdykning i vilken testmetod som används för varje individuell titel hänvisar vi till artikeln om SweClockers nya testsvit för grafikkort.
Vi rullar vidare mot de renodlade speltesterna och specifikt vid upplösningen 1080p. Här slåss MSI:s Geforce RTX 4060-kort främst mot Radeon RX 7600, där de två turas om att ta vinsten beroende på titel. I det stora hela är det dock Nvidias nykomling som tar en marginell vinst. Ställt mot föregångaren Geforce RTX 3060 varierar prestandavinsterna, där dessa pendlar mellan 10 och 30 procent beroende på titel. Modellen har dock inget att säga till om när den ställt mot exempelvis ett Geforce RTX 3060 Ti.
Både Geforce RTX 4060 och Radeon RX 7600 är uttalat riktade mot spelande vid 1080p, men det är givetvis också intressant att se hur korten hanterar högre pixelantal. Vid 1440p tappar båda modellerna ånga, och prestandaövertaget som MSI-kortet hade över RX 7600 minskar något. Geforce RTX 4060 ligger fortsatt över Geforce RTX 3060, men avståndet har dock minskat ställt mot hur det såg ut i 1080p.
När vi slutligen når upplösningen 4K UHD blir den begränsade minnesbandbredden hos såväl Geforce RTX 4060 som Radeon RX 7600 ett problem. Båda korten tappar här prestanda, även om det ska nämnas att det förstnämnda lyckas hålla en generellt högre prestandanivå än det röda lagets bidrag. Avståndet mellan Geforce RTX 4060 och föregångaren Geforce RTX 3060 krymper här även ytterligare.