San Franciscos tunnelbana står still utan disketter

Permalänk
Medlem

Nu var det ju 5,25" floppys (floppydisk) det handlade om, i sverige kallade vi inte dessa disketter, det var 3,5" som kallades disketter. Bilden är fel och namnet på mediet är fel.

Adafruit bloggade om detta i februari 2023....
https://blog.adafruit.com/2023/02/10/sfs-market-street-subway...

/Gammal surgubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu var det ju 5,25" floppys (floppydisk) det handlade om, i sverige kallade vi inte dessa disketter, det var 3,5" som kallades disketter. Bilden är fel och namnet på mediet är fel.
/Gammal surgubbe.

Det är förstås typiskt surgubbar att rätta sådant som inte är fel, för det är givetvis helt korrekt att kalla även 5,25" för diskett. Huruvida det verkligen är 5,25" eller 3,5" i det aktuella fallet verkar lite oklart, men det finns en del som talar för att det där med 5,25" nog är lite av en anka och att det i verkligheten är 3,5".

Permalänk
Medlem

Vi kallade då 5.25" för disketter i mina trakter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vi kallade då 5.25" för disketter i mina trakter.

Vi med, aldrig hört någon haka upp sig på det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu var det ju 5,25" floppys (floppydisk) det handlade om, i sverige kallade vi inte dessa disketter, det var 3,5" som kallades disketter. Bilden är fel och namnet på mediet är fel.

Adafruit bloggade om detta i februari 2023....
https://blog.adafruit.com/2023/02/10/sfs-market-street-subway...

/Gammal surgubbe.

Både 8" och 5,25" kallades disketter i Sverige och såldes även som disketter, de stoppades in i en diskettstation eller disk drive på engelska.
Så gammal kan inte surgubben vara om han inte minns att de kallades disketter i sverige, på engelska hette det floppy diskett som senare förkortades till floppy disk.
Minns fortfarande diskettstansen för att göra 5,25" disketter vändbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Haha va?
Hur kan kapitalismen beskyllas för detta?

Skulle tänka på kortsiktiga/kvartals-lösningar som aldrig fixas på djupet, pga fokus på nästa kvartalsrapport och aktiespararnas bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Haha va?
Hur kan kapitalismen beskyllas för detta?

Mesta möjliga vinst för minsta möjliga effort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mesta möjliga vinst för minsta möjliga effort.

Har snarare med upphandling att göra.

Kapitalismen driver snarare till att vi får mer för pengarna. Utan den hade vi varit där vi är idag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Både 8" och 5,25" kallades disketter i Sverige och såldes även som disketter, de stoppades in i en diskettstation eller disk drive på engelska.
Så gammal kan inte surgubben vara om han inte minns att de kallades disketter i sverige, på engelska hette det floppy diskett som senare förkortades till floppy disk.
Minns fortfarande diskettstansen för att göra 5,25" disketter vändbara.

I min omkrets hette de floppydiskar. Jag minns också stansverktyget men ordet disketter fanns inte i min omkrets förrän 3,5" kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Både 8" och 5,25" kallades disketter i Sverige och såldes även som disketter, de stoppades in i en diskettstation eller disk drive på engelska.
Så gammal kan inte surgubben vara om han inte minns att de kallades disketter i sverige, på engelska hette det floppy diskett som senare förkortades till floppy disk.
Minns fortfarande diskettstansen för att göra 5,25" disketter vändbara.

Och nej ordet diskett fanns definitivt inte på engelska, diskette fanns men användes i princip aldrig i min omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är förstås typiskt surgubbar att rätta sådant som inte är fel, för det är givetvis helt korrekt att kalla även 5,25" för diskett. Huruvida det verkligen är 5,25" eller 3,5" i det aktuella fallet verkar lite oklart, men det finns en del som talar för att det där med 5,25" nog är lite av en anka och att det i verkligheten är 3,5".

Det är ju inte så att ingen annan har skrivit om detta, om du läser om detta från någon som har någon som helst koll så ser du att det är 5,25" det handlar om.

https://blog.adafruit.com/2023/02/10/sfs-market-street-subway...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju inte så att ingen annan har skrivit om detta, om du läser om detta från någon som har någon som helst koll så ser du att det är 5,25" det handlar om.

https://blog.adafruit.com/2023/02/10/sfs-market-street-subway...

Come again?

https://www.sfmta.com/sites/default/files/reports-and-documen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Kapitalism...

Vi talar om kommunal verksamhet.

San Fransisco kan knappt bli värre

§1
Permalänk
Medlem

Syftar du på en illustration utan förklaring? Visst kan det finnas 3,5"-disketter i bruk också men huvudsakliga driftproblemet anses 3st 5,25"-floppys som laddas in varje morgon vara.

https://sfstandard.com/2023/02/02/sfs-market-street-subway-ru...
https://arstechnica.com/gadgets/2024/04/5-25-inch-floppy-disk...

Toms Hardware har en förklaring på hur visuella hjälpmedel lurat vissa att tro att det handlar om 3,5"-disketter. Dvs en journalist som viftar en 3.5"-diskett som inte har med storyn att göra används för att visualisera vad en floppy disk är.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/floppy-disk-relian...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Haha va?
Hur kan kapitalismen beskyllas för detta?

Svar följer
(Tack medlemmarna)

Skrivet av medbor:

Skulle tänka på kortsiktiga/kvartals-lösningar som aldrig fixas på djupet, pga fokus på nästa kvartalsrapport och aktiespararnas bästa.

Skrivet av SCORPIUS:

Mesta möjliga vinst för minsta möjliga effort.

§5
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friArsenik:

Svar följer
(Tack medlemmarna)

Förklara gärna hur jag blir aktieägare i en kommun, eller när de släpper den där kvartalsrapporten som de enligt uppgift anpassar verksamheten efter.

Ibland är man kanske så van vid att förklara världen på ett visst sätt, att det blir svårt att hantera situationer när den förklaringen inte alls fungerar.

Då kan man antingen erkänna att man hade fel, eller så gör man som burdusa oreanga män och mal vidare längs sitt invanda tågspår, trots att rälsen sedan länge tagit slut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förklara gärna hur jag blir aktieägare i en kommun, eller när de släpper den där kvartalsrapporten som de enligt uppgift anpassar verksamheten efter.

Ibland är man kanske så van vid att förklara världen på ett visst sätt, att det blir svårt att hantera situationer när den förklaringen inte alls fungerar.

Då kan man antingen erkänna att man hade fel, eller så gör man som burdusa oreanga män och mal vidare längs sitt invanda tågspår, trots att rälsen sedan länge ragit slut.

Bolaget är ju de som vunnit upphandlingen om driften, i Sverige ofta MTR/SJ/Vy och liknande

Vissa av dessa har aktier du kan köpa

Jag är inte säker att det är fallet här (har dålig koll på SFs tunnelbanor), men det kan absolut förekomma privata bolag i offentliga sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Förklara gärna hur jag blir aktieägare i en kommun, eller när de släpper den där kvartalsrapporten som de enligt uppgift anpassar verksamheten efter.

Ibland är man kanske så van vid att förklara världen på ett visst sätt, att det blir svårt att hantera situationer när den förklaringen inte alls fungerar.

Då kan man antingen erkänna att man hade fel, eller så gör man som burdusa oreanga män och mal vidare längs sitt invanda tågspår, trots att rälsen sedan länge tagit slut.

Det finns (typ) inget "kommunalt" i Usa. Även om det är kommunalt, så står det i planen att man ska spara, spara, spara, så att någon chef får högre bonus för besparingar hen gjorde. Det är pengarna som bestämmer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Bolaget är ju de som vunnit upphandlingen om driften, i Sverige ofta MTR/SJ/Vy och liknande

Vissa av dessa har aktier du kan köpa

Jag är inte säker att det är fallet här (har dålig koll på SFs tunnelbanor), men det kan absolut förekomma privata bolag i offentliga sammanhang

SFMTA servar sina egna vagnar och anställer sina egna förare

Skrivet av friArsenik:

Det finns (typ) inget "kommunalt" i Usa. Även om det är kommunalt, så står det i planen att man ska spara, spara, spara, så att någon chef får högre bonus för besparingar hen gjorde. Det är pengarna som bestämmer.

..och har en avdelning med 20+ personer som bara arbetar med inkludering och likabehandling. Om inte det är kommunal verksamhet vet jag inte vad som är det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det okej att inte hålla med varandra, påpeka felaktigheter och diskutera sakligt men att hålla på att kalla varandra olika otrevligheter lägger vi av med, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Svar följer
(Tack medlemmarna)

Är inget svar. Kapitalismen driver snarare på utvecklingen. Som har avstannat här för att det är en myndighet vi pratar om.

Vet att Sweclockers hatar bilreferenser men är ju bara titta på hur bilutvecklingen sett ut i kommunistiska länder. Den står i princip still.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

..och har en avdelning med 20+ personer som bara arbetar med inkludering och likabehandling. Om inte det är kommunal verksamhet vet jag inte vad som är det.

Att det finns en avdelning som jobbar med "inkludering och likabehandling" är ingenting som hör endast statliga företag/verksamhet. Titta på Elektronik Arts eller Bioware.

Permalänk
Medlem

Inkludering och likabehandling är väl även ganska så jätte relevant för kollektivtrafik, nästan en del av kärnverksamheten

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Kapitalism...

Ja, för om allt styrdes av politiker/staten istället hade ju allt automatiskt blivit bättre eller?

Och nej, det är inte "kApItAlisM"

Påminner mig så mycket om religion det där. "Det är synden, demoner bakom!" säger egentligen inte så mycket. Samma med "kapitalism".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och nej ordet diskett fanns definitivt inte på engelska, diskette fanns men användes i princip aldrig i min omgivning.

IBM lanserade Diskette Type 1 som den första kommersiella disketten 1971 även kallad memory disk eller flexible magnetic disk vilken fick smeknamnet "floppy disk" framförallt i den amerikanska handeln och industrin.
Floppy disk blev så utbrett att det med tiden blev floppy i engelska språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

IBM lanserade Diskette Type 1 som den första kommersiella disketten 1971 även kallad memory disk eller flexible magnetic disk vilken fick smeknamnet "floppy disk" framförallt i den amerikanska handeln och industrin.
Floppy disk blev så utbrett att det med tiden blev floppy i engelska språket.

Exakt så.