Datorbyggarguide: Strömkontakten 12VHPWR till grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Strömkontakten 12VHPWR till grafikkort

I det här avsnittet går vi igenom kontakten 12VHPWR som används för att strömmata Nvidias grafikkort i Geforce RTX 4000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja, om jag själv får välja så väljer jag 8 pins kontakter. Små stift på en kontakt som ALLTID kommer sitta böjd på ett eller annat sätt, känns som att man skulle röka en cigarett på en bensinmack. Onödig risk.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Fick precis mitt 4080S och har inte kört tre separata kablar från nätagget till splittern utan två, där den ena kopplas till två 8-pins på adaptern. Har inte haft några problem hittills men vilka är riskerna mer konkret? Gjorde samma sak med tidigare GPU:er, t.ex. en kabel från nätagget som fått mata 6+8 pins ingångar simultant. Upplevde inga problem med det.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Fick precis mitt 4080S och har inte kört tre separata kablar från nätagget till splittern utan två, där den ena kopplas till två 8-pins på adaptern. Har inte haft några problem hittills men vilka är riskerna mer konkret? Gjorde samma sak med tidigare GPU:er, t.ex. en kabel från nätagget som fått mata 6+8 pins ingångar simultant. Upplevde inga problem med det.

Kan ge instabilitet och minskad prestanda. I värsta fall belastas de enskilda kablarna för mycket och kan, om än sällsynt, smälta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Northbridgefix har kritiserat kontakten flera gånger, han har reparerat flera kort där kontakterna smält ihop med sladden och visat att det inte funnits något glapp.

Är väl billigast att skylla på användarfel så man slipper ta ansvar.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Fick precis mitt 4080S och har inte kört tre separata kablar från nätagget till splittern utan två, där den ena kopplas till två 8-pins på adaptern. Har inte haft några problem hittills men vilka är riskerna mer konkret? Gjorde samma sak med tidigare GPU:er, t.ex. en kabel från nätagget som fått mata 6+8 pins ingångar simultant. Upplevde inga problem med det.

Det är kontakten som är begränsande så du kan lugnt köra vidare. Brukar vara 16 eller 18 AWG kablar, eventuellt att det finns någon billig PSU där man snålat.
Man skulle kunna komma i närheten att överbelasta kabeln om man t.ex. flashar annat BIOS på ett kort med två 8-pin och bara använder en kabel.

Permalänk
Medlem

Kör själv 12VHPWR direkt från mitt nya ATX 3.0 PSU till RTX 4080. Ser bra ut och funkar toppen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker inte att adaptern jag använt mig av utger något högre klickljud.

Vet inte riktigt vad vitsen är med adaptern. Färre kablar?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Tycker inte att adaptern jag använt mig av utger något högre klickljud.

Vet inte riktigt vad vitsen är med adaptern. Färre kablar?

Adaptern är till för dom som inte har den nya kontakten direkt ifrån psun.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Northbridgefix har kritiserat kontakten flera gånger, han har reparerat flera kort där kontakterna smält ihop med sladden och visat att det inte funnits något glapp.

Tycker saker som nämns i denna video borde tas med i artikeln, där TLDR är i princip att kontakten är så dåligt designad att du har två alternativ där både riskerar att skada kontakten: Du måste trycka in den helt för att undvika problem. Dock å andra sidan trycks den in för hårt så riskeras kontakten att fysiskt böjas på PCBn.

Detta visas 16:43 i videon för den som är intresserad:

Permalänk
Medlem

Bra med en genomgång av kontakten
Synd bara att kontakten är så dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Tycker saker som nämns i denna video borde tas med i artikeln, där TLDR är i princip att kontakten är så dåligt designad att du har två alternativ där både riskerar att skada kontakten: Du måste trycka in den helt för att undvika problem. Dock å andra sidan trycks den in för hårt så riskeras kontakten att fysiskt böjas på PCBn.

Du behöver ta fram riktiga siffror på hur många kort som gått sönder på det där sättet. Han har ett tiotal, vilket inte är så många av flera miljoner. Utan siffror blir det sensationalism-smörja.

Dessutom verkar han specifikt prata om founders edition 4090 och inte kontakten i allmänhet, vad det nu kan betyda. Och Vart är alla 4060/4070 osv, dom har ju också samma kontakt.

Kan vara värt att gräva i, men det är nog riktigt att inte ta med sånt här i en artikel om hur kontakten fungerar i 99.99 procent av fallen. Har man en kontakt som man får trycka i så hårt så att alltihop böjer sig får man nog ta det på garantin.

Vad gäller Northridgefix, brukar också titta på hans videos ibland, är elektroniknörd och han är duktig. Men han har ju videos som "Newer Macbooks are failing everyday" osv. Det betyder inte att alla Macbooks är skit även om hans video framställer det så, och det betyder inte att artiklar om Macbooks skall ha med referenser till honom. Han får säkert en del klicks på sånt här. Och delas i forum som detta just pga hans rubriker, och hur han nyanserar problem. Ta det lite lungt med att länka honom skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Du behöver ta fram riktiga siffror på hur många kort som gått sönder på det där sättet. Han har ett tiotal, vilket inte är så många av flera miljoner. Utan siffror blir det sensationalism-smörja.

Dessutom verkar han specifikt prata om founders edition 4090 och inte kontakten i allmänhet, vad det nu kan betyda. Och Vart är alla 4060/4070 osv, dom har ju också samma kontakt.

Kan vara värt att gräva i, men det är nog riktigt att inte ta med sånt här i en artikel om hur kontakten fungerar i 99.99 procent av fallen. Har man en kontakt som man får trycka i så hårt så att alltihop böjer sig får man nog ta det på garantin.

Vad gäller Northridgefix, brukar också titta på hans videos ibland, är elektroniknörd och han är duktig. Men han har ju videos som "Newer Macbooks are failing everyday" osv. Det betyder inte att alla Macbooks är skit även om hans video framställer det så, och det betyder inte att artiklar om Macbooks skall ha med referenser till honom. Han får säkert en del klicks på sånt här. Och delas i forum som detta just pga hans rubriker, och hur han nyanserar problem. Ta det lite lungt med att länka honom skulle jag säga.

Förstår vad du menar men håller dessvärre inte med. Oavsett om det är en liten andel eller ej, så är designen urdålig. Har inget minne om att de traditionella 6/8 pins hade detta problem exempelvis.

Även om det är ett få antal och oberoende av vad man anser om hans videos, så är det en en ny standard kontakt efter 20 år på kort som kostar minst 7000kr och riskerar att gå sönder om man eventuellt trycker för hårt.

Tycker då att det inte skadar att eventuellt ta med det som en ren PSA för folk som kanske inte är så insatta i denna värld.
Jag hade då uppskattat det som användare, för att ha det i baktanken när jag väl installerar kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Förstår vad du menar men håller dessvärre inte med. Oavsett om det är en liten andel eller ej, så är designen urdålig. Har inget minne om att de traditionella 6/8 pins hade detta problem exempelvis.

Även om det är ett få antal och oberoende av vad man anser om hans videos, så är det en en ny standard kontakt efter 20 år på kort som kostar minst 7000kr och riskerar att gå sönder om man eventuellt trycker för hårt.

Tycker då att det inte skadar att eventuellt ta med det som en ren PSA för folk som kanske inte är så insatta i denna värld.
Jag hade då uppskattat det som användare, för att ha det i baktanken när jag väl installerar kortet.

Jag har personligen ganska god känsla för vad man behöver för kontakt man drar 50 Ampere igenom (600W/12V=50A) och som jag skrivit förut, att när jag såg den här kontakten första gången så sa jag att det här kommer bli problem. Och problem blev det. Alla fel människor kan göra kommer göras i alla sammanhang, det är naturlag. Är det enklare att göra fel kommer fler göra fel helt enkelt. Har själv bränt kontakter och sett andra bränna kontakter i allt från 10A till 100A med olika kabeltjocklekar och kontakter, 50A konstant är inte att leka med och det gäller att man sätter ihop grejerna rätt.

På detta kommer cablemod och släpper en adapter som även när jag såg den så sa jag att nu kommer det bli ännu större problem, ytterligare en felkälla, mer resistans, mindre kylförmåga än kablar. Har en vän som köpte en sådan här och insisterade på att det var vettigt, som tur var hände inget och han tog bort den till slut. Jag tror inte Cablemod har någon som helst känsla för vad 50A är heller, vem som helst kan sätta sig och designa en sån där PCB och tjäna storkovan.

Huruvida det var rätt eller fel att byta bort 8pin (som var en rätt trisst kontakt också med 6+2 fippel) har jag ingen jätteåsikt om. Men att man måste vara mer försiktig nu så man sätter ihop grejerna rätt, så är det naturligtvis. För dom flesta fungerar det ju.

Jag är själv superförsiktig och dubbelkollar när jag hanterar nya kontakten på mitt 4090, kanske mest för att jag faktiskt vet vad 50A är, och att den kontakten är marginell. För den sakens skull kanske jag inte skulle kalla den feldesignad rakt av. Vem vet, sista ordet kanske inte är sagt i detta. Nvidia kanske ändrar sig, även om jag inte skulle sätta några riksdaler på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har personligen ganska god känsla för vad man behöver för kontakt man drar 50 Ampere igenom (600W/12V=50A) och som jag skrivit förut, att när jag såg den här kontakten första gången så sa jag att det här kommer bli problem. Och problem blev det. Alla fel människor kan göra kommer göras i alla sammanhang, det är naturlag. Är det enklare att göra fel kommer fler göra fel helt enkelt. Har själv bränt kontakter och sett andra bränna kontakter i allt från 10A till 100A med olika kabeltjocklekar och kontakter, 50A konstant är inte att leka med och det gäller att man sätter ihop grejerna rätt.

På detta kommer cablemod och släpper en adapter som även när jag såg den så sa jag att nu kommer det bli ännu större problem, ytterligare en felkälla, mer resistans, mindre kylförmåga än kablar. Har en vän som köpte en sådan här och insisterade på att det var vettigt, som tur var hände inget och han tog bort den till slut. Jag tror inte Cablemod har någon som helst känsla för vad 50A är heller, vem som helst kan sätta sig och designa en sån där PCB och tjäna storkovan.

Huruvida det var rätt eller fel att byta bort 8pin (som var en rätt trisst kontakt också med 6+2 fippel) har jag ingen jätteåsikt om. Men att man måste vara mer försiktig nu så man sätter ihop grejerna rätt, så är det naturligtvis. För dom flesta fungerar det ju.

Jag är själv superförsiktig och dubbelkollar när jag hanterar nya kontakten på mitt 4090, kanske mest för att jag faktiskt vet vad 50A är, och att den kontakten är marginell. För den sakens skull kanske jag inte skulle kalla den feldesignad rakt av. Vem vet, sista ordet kanske inte är sagt i detta. Nvidia kanske ändrar sig, även om jag inte skulle sätta några riksdaler på det.

Håller med om att 12VHPR är dåligt designad när det gäller hur den fästs och man riskerar att den inte trycks i ordentligt och därmed får dålig kontakt.
Däremot vill jag påpeka att vad du skriver om 50A inte stämmer. Det är 50A totalt genom de 6 ledarna, så bara strax under 10A genom varje enskild kabel. Det är däremot mer än dubbelt så mycket som den 8-poliga PCIe levererar (3 ledare med upp till 50W var, så strax över 4A per ledare).
Däremot är kontaktytan på de enskilda stiften på 12VHPR-kontakten också något mindre än i den 8-poliga PCIe-kontakten, så det är givetvis extra viktigt att se till att kontakten sitter ordentligt när det går så stora strömmar genom dem.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Däremot vill jag påpeka att vad du skriver om 50A inte stämmer. Det är 50A totalt genom de 6 ledarna, så bara strax under 10A genom varje enskild kabel.

Jag såg kontakten som en helhet och jag tycker att 8 amp eller vad det blir genom ett så litet stifft är att ligga på marginalen. Jag har bränt vanliga servokontakter som kanske är lite mindre men inte mycket på 10 Ampere.

Permalänk
Medlem

För mig är det ett måste att antingen använda ett nätagg som har en 12VHPWR kontakt eller en kabel från tillverkaren av nätagget som går direkt till 12VHPWR. Detta löser ett antal problem på en gång utan nackdelar. Listar nedan.

  • Kabeln har tjockare ledare som inte är lika känslig för felbelastning OM kabeln inte skulle sitta i helt. Detta är med stor sannolikhet grunden till varför kontakter smälter på den medföljande adaptern. Ledarna är för tunna och hanterar inte ökad belastning om inte alla ledarna är anslutna korrekt när effekter på över 450watt tas ut (när t.ex. 4090 används). Varje extra koppling mellan nätagget och grafikkortet medför även extra resistens som även det ökar belastning och värme på ledarna. Även detta försvinner med en kabel från tillverkaren av nätagget eller en kabel driekt från nätagget.

  • Du sparar 1 till 2st 8-pins kontakter på nätagget mot att använda medföljande adaptern. Som Jonas nämner så är det inte ens säkert att alla nätagg har 4st tillgängliga 8-pins på nätagget.

  • Du får en avsevärt snyggare kabeldragning och minimimerar påverkan på luftflöde.

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur kraftig Geforce 40xx kan jag välja med en äldre 650W PSU?

Anledningen till att jag frågar är för att Seasonic själva menar att jag behöver 850W för att matcha även det allra minsta från Nvidia, 4050. Stämmer det verkligen? (Syftar på deras Wattage Calculator.)

Bakgrund:
Jag är på jakt efter en ny GPU. Min nätdel är en Seasonic Prime 650 Platinum och den saknar 12VHPWR-kontakt. Därför har jag bara tittat på AMD-kort.

Genom videon lärde jag mig att jag kan köpa en dedicerad 12VHPWR-kabel och därmed göra mig kompatibel även med Nvidias 40-serie, inte bara AMD. (Vet att jag får med adapter med 40-serien men jag har dålig erfarenhet av adaptrar och vill absolut bara köra / bygga dator utan sådana.)

Kör i övrigt med i5-13600K, 32MB DDR4, 2xSSD.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Fråga: Hur kraftig Geforce 40xx kan jag välja med en äldre 650W PSU?

Anledningen till att jag frågar är för att Seasonic själva menar att jag behöver 850W för att matcha även det allra minsta från Nvidia, 4050. Stämmer det verkligen? (Syftar på deras Wattage Calculator.)

Bakgrund:
Jag är på jakt efter en ny GPU. Min nätdel är en Seasonic Prime 650 Platinum och den saknar 12VHPWR-kontakt. Därför har jag bara tittat på AMD-kort.

Genom videon lärde jag mig att jag kan köpa en dedicerad 12VHPWR-kabel och därmed göra mig kompatibel även med Nvidias 40-serie, inte bara AMD. (Vet att jag får med adapter med 40-serien men jag har dålig erfarenhet av adaptrar och vill absolut bara köra / bygga dator utan sådana.)

Kör i övrigt med i5-13600K, 32MB DDR4, 2xSSD.

Jag körde ett överklockat 4090 i en dator full med 8 hårdiskar och en massa NVME på 850W, 13700K. Det låter ju rätt rimligt att ett 4070 super skall funka finfint med ett 650W. Det drar lite över 200W vilket ger dig 400W över till resten, vilket är med råge tillräckligt.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av mar3ld:

Fråga: Hur kraftig Geforce 40xx kan jag välja med en äldre 650W PSU?

Anledningen till att jag frågar är för att Seasonic själva menar att jag behöver 850W för att matcha även det allra minsta från Nvidia, 4050. Stämmer det verkligen? (Syftar på deras Wattage Calculator.)

Bakgrund:
Jag är på jakt efter en ny GPU. Min nätdel är en Seasonic Prime 650 Platinum och den saknar 12VHPWR-kontakt. Därför har jag bara tittat på AMD-kort.

Genom videon lärde jag mig att jag kan köpa en dedicerad 12VHPWR-kabel och därmed göra mig kompatibel även med Nvidias 40-serie, inte bara AMD. (Vet att jag får med adapter med 40-serien men jag har dålig erfarenhet av adaptrar och vill absolut bara köra / bygga dator utan sådana.)

Kör i övrigt med i5-13600K, 32MB DDR4, 2xSSD.

Jag kör ett 4070 Ti Super på 600W utan några problem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag körde ett överklockat 4090 i en dator full med 8 hårdiskar och en massa NVME på 850W, 13700K. Det låter ju rätt rimligt att ett 4070 super skall funka finfint med ett 650W. Det drar lite över 200W vilket ger dig 400W över till resten, vilket är med råge tillräckligt.

Schyst burk 😄👍🏻

Skrivet av FLAXMANNEN:

Jag kör ett 4070 Ti Super på 600W utan några problem.

Okej, coolt. Vad kör du med för CPU?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av mar3ld:

Schyst burk 😄👍🏻

Okej, coolt. Vad kör du med för CPU?

5600X, den drar ju helt klart mindre än din 13600k men så länge du inte ska överklocka något så kommer det funka galant med åtminstone ett 4070 Ti Super

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Mitt RTX 4070 har ingen sån kontakt? Kanske är de highend korten som har det?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag körde ett överklockat 4090 i en dator full med 8 hårdiskar och en massa NVME på 850W, 13700K. Det låter ju rätt rimligt att ett 4070 super skall funka finfint med ett 650W. Det drar lite över 200W vilket ger dig 400W över till resten, vilket är med råge tillräckligt.

Skrivet av FLAXMANNEN:

Jag kör ett 4070 Ti Super på 600W utan några problem.

Tack återigen för er input.
Blev ett 4070 Ti Super. Fungerar bra hittills med 13600K och upplåst strömbudget samt 650W PSU.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570