Behöver man antivirus (Bitdefender) med Windows 10 Home?

Permalänk
Medlem

Behöver man antivirus (Bitdefender) med Windows 10 Home?

Jag har senaste uppdaterade Windows 10 Home och märker att Bitdefender Free hindrar spel från att starta.

Hör från flera bekanta att man inte behöver antivirus utöver Windows Defender o Windows brandvägg.

Stämmer det? Kan jag ta bort Bitdefender och förlita mig på Windows Defender o Windows brandvägg?
Jag surfar inte på skumma ställen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 997GTS:

Jag har senaste uppdaterade Windows 10 Home och märker att Bitdefender Free hindrar spel från att starta.

Hör från flera bekanta att man inte behöver antivirus utöver Windows Defender o Windows brandvägg.

Stämmer det? Kan jag ta bort Bitdefender och förlita mig på Windows Defender o Windows brandvägg?
Jag surfar inte på skumma ställen.

Personligen så känner jag mig tryggare med ett separat antivirus och valet har fallit på just Bitdefender. Kör maskinen som spelmaskin men barnen använder den en del också så där finns ju risker 😁

Har inte haft något problem med att spel inte startar, vilka spel gäller det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Personligen så känner jag mig tryggare med ett separat antivirus och valet har fallit på just Bitdefender. Kör maskinen som spelmaskin men barnen använder den en del också så där finns ju risker 😁

Har inte haft något problem med att spel inte startar, vilka spel gäller det? 🤔

Battlefield 5 startar inte. Har försökt sätta BF5 mappen i undantag men det fungerar inte, spelet startar inte och jag får en vit skärm. Stänger jag av Bitdefender så startar spelet normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Battlefield 5 startar inte. Har försökt sätta BF5 mappen i undantag men det fungerar inte, spelet startar inte och jag får en vit skärm. Stänger jag av Bitdefender så startar spelet normalt.

Dum fråga kanske, men startade du om datorn efter att du lagt Battlefield-mappen i undantag i Bitdefender?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av 997GTS:

Battlefield 5 startar inte. Har försökt sätta BF5 mappen i undantag men det fungerar inte, spelet startar inte och jag får en vit skärm. Stänger jag av Bitdefender så startar spelet normalt.

Kan inte komma ihåg att jag behövt lägga ett spel som undantag men har inte provat just bfV. Ibland kan man behöva godkänna anticheat (typ battleeye mfl)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Windows defender och sunt förnuft räcker.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

jag kör numera enbart windows inbyggda skydd. tycker det funkar betydligt bättre än alla separata anti-virus idag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Finns egentligen ingen anledning att betala och/eller använda något annat än Windows Security/Defender som är inbyggd i Windows 10 och 11 då det skiljer så pass lite mellan detta och alla andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Dum fråga kanske, men startade du om datorn efter att du lagt Battlefield-mappen i undantag i Bitdefender?

Provat starta om flera gånger. Hjälper inte. Stänger jag av Bitdefender så funkar spelet som vanligt.

Permalänk
Skrivet av 997GTS:

Provat starta om flera gånger. Hjälper inte. Stänger jag av Bitdefender så funkar spelet som vanligt.

Har du provat att lägga ea anti cheat i exceptions också, utöver spelet?

Testa starta spelet som administratör före och efter lösningen ovan.

Ea anti cheat bör du hitta i installationsmappen.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Snusfri

Har kört enbart Windows Defender i bra många år nu, mycket nöjd med den.
Enligt mig finns det ingen anledning till att ha något annat/extra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om du inte är en klumpeduns, så behöver du inget tredjepartsprogram gällande antivirus.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör Windows Defender och så kör jag gratis-versionen av Malwarebytes vid sidan av för att kunna scanna av när jag laddar ner vissa filer. Jag moddar ofta mina spel och då laddar man ner massvis, gött att kunna köra en Malwarebytes då också för säkerhetsskull.

Aldrig varit med om att Malwarebytes hittat något som Windows Defender missat, så i teorin hade Defender räckt gott och väl.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED