LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vapo:

Efter en plötslig och allt för tidig bortgång av min Panasonic plasma 55" VT60 i söndags tittar jag nu på 55CX6 som ersättare
Vi som har ett panoramafönster till höger om TV-väggen i sydvästläge, tror ni vi kommer få sätta solglasögon på OLED-TV'n hela sommaren...eller titta på en Samsung Q80/90/95T eller likvärdig, tex TCL C825 mini-led / C728 (LED850) för att kringgå problematiken med behov av ljusstark TV?

Du går från en VT60 som är ungefär tre ggr ljusssvagare än en OLED CX och undrar om det blir ett problem med för svag ljusstyrka? Ni kommer nog vilja ha solglasögonen på näsan, inte på TV:n.

Visst kan ni gå på en Mini-LED-modell och få något som är sex+ gånger ljusstarkare – eller mer – för SDR jämfört med VT60. Men om ni tyckte VT60 fungerade okey i söndags ska en OLED vara en enorm förbättring mot vad ni hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du går från en VT60 som är ungefär tre ggr ljusssvagare än en OLED CX och undrar om det blir ett problem med för svag ljusstyrka? Ni kommer nog vilja ha solglasögonen på näsan, inte på TV:n.

Visst kan ni gå på en Mini-LED-modell och få något som är sex+ gånger ljusstarkare – eller mer – för SDR jämfört med VT60. Men om ni tyckte VT60 fungerade okey i söndags ska en OLED vara en enorm förbättring mot vad ni hade.

Tack, jag blir alldeles varm i kroppen av ditt svar som suddar ut alla problem med generationsbyte
Nu kan jag med gott samvete förpassa plasman till ÅVC och ta ett stort kliv in i modern tid..

Får bli en tur med bilen på torsdag till närmaste butik som just nu säljer CX 55" för 11490 vilket passar perfekt till Sveriges andra match på fredag kväll.

Undrar om jag kan hitta ett bra genomskinligt galler som håller alla små barn borta från TV'n bara..vi har ett par dubbelgångare på 8 och 9 år och sen ytterligare minioner/pseudotvillingar på 0,5 år och 1,5 år med alldeles för mycket flott på på sina små fingrar

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få Paramount + att fungera på LG'n? Kan inte ens casta till den från appen på telefonen eller ladda ner någon app i content store, det verkar vara helt låst. Måste gå in via datorn nu på HDMI och köra paramount+ därifrån, inte hela världen men lite smådrygt ändå för en TV av den här prisklassen CX65:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Grattis!
Det kan bero på att kabeln inte har bandbredd nog för att skicka 4k@120hz HDR.
Denna kabeln har jag och det funkar utan problem:
https://www.amazon.se/gp/product/B08KQ9GBYW/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Edit: Denna kabeln är inte certifierad dock men det ges exempel på en sådan i inlägget nedan.

Löste sig med kabeln jag köpte (även om den var i det kortaste laget). Slog på Deep Color på TVn och bytte skärm och det fungerade på första försöket. Windows slog själv på HDR så behövde inte göra något där. Ska tanka ner något spel som har HDR för att testa hur mycket bättre det är än min gamla TV.

Fortfarande 4K@60Hz men det duger gott och väl för mig även om det hade vart intressant att testa 120Hz. Ska försöka gräva fram den inställningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

har 2 filmer som jag använt i många år, en för pixelrefresh (stark epilepsivarning) kör 10 min, brukar släppa burn-in
den andra visar backlight-bleed
https://drive.google.com/drive/folders/11buG2qBwK2JU2R_GlmOz3...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Någon som lyckats få Paramount + att fungera på LG'n? Kan inte ens casta till den från appen på telefonen eller ladda ner någon app i content store, det verkar vara helt låst. Måste gå in via datorn nu på HDMI och köra paramount+ därifrån, inte hela världen men lite smådrygt ändå för en TV av den här prisklassen CX65:a

beroende på abonnemang, vi har guld där en massa ingår... inbyggda webbläsaren funkar skitbra
jättefin bild, dock bara stereoljud (tror jag, har inte testat allt), köp ett trådlöst tangenbord ex. https://www.inet.se/produkt/6100096/logitech-k400-plus-vit

edit: installera INTE 03.26.03, vår 77GX kör 03.21.22 - klockren
på vår 55CX 03.26.03, buggig... appar fryser, tappar nätverk, allmänt kass FW

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

beroende på abonnemang, vi har guld där en massa ingår... inbyggda webbläsaren funkar skitbra
jättefin bild, dock bara stereoljud (tror jag, har inte testat allt), köp ett trådlöst tangenbord ex. https://www.inet.se/produkt/6100096/logitech-k400-plus-vit

edit: installera INTE 03.26.03, vår 77GX kör 03.21.22 - klockren
på vår 55CX 03.26.03, buggig... appar fryser, tappar nätverk, allmänt kass FW

+1 för den lösningen, jag har satt teliaplay (finns ingen app) som startsida för webbläsaren. behövs inget tangentbord tycker jag? bara trycka på play/fullscreen knappen med "muspekaren".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

har 2 filmer som jag använt i många år, en för pixelrefresh (stark epilepsivarning) kör 10 min, brukar släppa burn-in
den andra visar backlight-bleed
https://drive.google.com/drive/folders/11buG2qBwK2JU2R_GlmOz3...

Apropå detta, hur försiktig ska man vara med en sådan skärm? Jag slängde på PS5an och tänkte spela när jag fick ett samtal så jag gick iväg och var borta i 20 minuter. Förfärad återvände jag och undrade hur TVn påverkats av denna PS5 menyns statiska bild i 20 minuter? TVn har ju inbyggd Pixel Refresh, hur ofta ska den användas?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Apropå detta, hur försiktig ska man vara med en sådan skärm? Jag slängde på PS5an och tänkte spela när jag fick ett samtal så jag gick iväg och var borta i 20 minuter. Förfärad återvände jag och undrade hur TVn påverkats av denna PS5 menyns statiska bild i 20 minuter? TVn har ju inbyggd Pixel Refresh, hur ofta ska den användas?

Det gör ingenting. Den kör lite sånt automatiskt när det behövs när du stänger av TVn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

beroende på abonnemang, vi har guld där en massa ingår... inbyggda webbläsaren funkar skitbra
jättefin bild, dock bara stereoljud (tror jag, har inte testat allt), köp ett trådlöst tangenbord ex. https://www.inet.se/produkt/6100096/logitech-k400-plus-vit

edit: installera INTE 03.26.03, vår 77GX kör 03.21.22 - klockren
på vår 55CX 03.26.03, buggig... appar fryser, tappar nätverk, allmänt kass FW

Tack för svaret! Tror jag redan installerat den FW tyvärr.. Trodde den skulle kanske ge mig appen eller lösning. Jag kör redan trådlös mus & tangentbord till datorn inkopplad till TV'n så det är inte hela världen fortsätta såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Apropå detta, hur försiktig ska man vara med en sådan skärm? Jag slängde på PS5an och tänkte spela när jag fick ett samtal så jag gick iväg och var borta i 20 minuter. Förfärad återvände jag och undrade hur TVn påverkats av denna PS5 menyns statiska bild i 20 minuter? TVn har ju inbyggd Pixel Refresh, hur ofta ska den användas?

ja Pixel Refresh ska väl köra automatiskt, vet ej hur det ser ut
det är en jättebra skärm så inbränningar är jag inte oroad för
vi har skärmsläckaren ganska aggresiv, pausar en film & går ut i köket sätter på kaffe, då går den igång
men kör min pixelrefresh nån gång (10 min aggressivt växlande i färgerna)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

+1 för den lösningen, jag har satt teliaplay (finns ingen app) som startsida för webbläsaren. behövs inget tangentbord tycker jag? bara trycka på play/fullscreen knappen med "muspekaren".

själv hatar jag den muspekaren, inställd på långsam... total ADHD, men hjulet i mitten funkar till menyerna när man är i närheten med pilen

är väl alla år med riktig mus som gjort en van vid en viss precision

sen är tangentbord bra att söka i YT eller Netflix exempelvis

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det gör ingenting. Den kör lite sånt automatiskt när det behövs när du stänger av TVn.

Jaha vad bra. När det snackas om ordet "extended period of time" så är det ju en tolkningsfråga vad "extended" betyder

Skrivet av Factorial112:

ja Pixel Refresh ska väl köra automatiskt, vet ej hur det ser ut
det är en jättebra skärm så inbränningar är jag inte oroad för
vi har skärmsläckaren ganska aggresiv, pausar en film & går ut i köket sätter på kaffe, då går den igång
men kör min pixelrefresh nån gång (10 min aggressivt växlande i färgerna)

Stängde av bilden som dyker upp vid "no input" men ska titta över inställningarna för skärmsläckaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Köpte en LG CX 65" för en tid sen och får den levererad på fredag i samband med att jag får tillträde till min nya lägenhet.

Min tanke är att sätta upp den på väggen och tänkte kolla med er om tips på vilket väggfäste som är bäst för den här modellen?

Köpte först ett på ICA Maxi på rekommendation av min son som enligt honom är väldigt smidigt med inbyggt vattenpass och enkelt att få på plats. Hade enligt infon på förpackningen passat men kom sen fram till att det nog inte skulle blivit så snyggt pga hur LG CX ser ut på baksidan. Där fästena man skruvar fast på baksidan av TVn hade "stuckit upp" och lämnat luft mellan fästena och skärmen.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Japp det ska den göra.

Okej, den gjorde inte det när jag försökte spela upp HDR-material i Plex eller VLC..

Permalänk
Medlem

Ska strax dra iväg och hämta en LG CX 65", har ni tips på några måste inställningar som bör göras, t.ex. funktioner som bör stängas av etc?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska strax dra iväg och hämta en LG CX 65", har ni tips på några måste inställningar som bör göras, t.ex. funktioner som bör stängas av etc?

Ärligt talat, ställ in den utefter hur du upplever att bilden är. Om du tycker att ”nu ser det bra ut”, låt det vara så.

Lyssna framförallt inte på purister, då får du en pissdassig bild.

Gjorde själv det misstaget och gick med en tv som laggade jävul tills jag insåg att det var pga att motion resolution var avstängt som enligt purister är djävulens påfund.

Alla gamers hatar lagg. Det avhjälps genom motion pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska strax dra iväg och hämta en LG CX 65", har ni tips på några måste inställningar som bör göras, t.ex. funktioner som bör stängas av etc?

Det jag ser på min CX är typ 85% film, och jag kör Filmmaker Mode. För mig är korrekta färger viktigare än motion smoothing. Vill man ha hög frame rate får man nog vänta tills Hollywood löst problemen med detta, om du frågar mig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det jag ser på min CX är typ 85% film, och jag kör Filmmaker Mode. För mig är korrekta färger viktigare än motion smoothing. Vill man ha hög frame rate får man nog vänta tills Hollywood löst problemen med detta, om du frågar mig.

Ja… överdriven motion blir sååå fel.. försöka göra frames som icke finns… 🙈
Blir ”såpopera effekt” 🤢

https://youtu.be/1J0Dan0WaZk

Permalänk
Medlem

Jag var nära att ta hem en 65" cx på ett spontan besök på Netonnet. Efter att tjejen sa vad liten den är så det ett tvärt nej , Jo hon har ju rätt. Måste ha 70 tum plus, men den är lite för djur för en tv.

Kan iofs ställa en oftölj i mitten av rummet för att komma närmare....

Hur lång har ni från soffan nu till TVn räcker 65 tycker ni ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ja… överdriven motion blir sååå fel.. försöka göra frames som icke finns… 🙈
Blir ”såpopera effekt” 🤢

https://youtu.be/1J0Dan0WaZk

Men inte att förglömma är att gillar man det så gillar man det. Allas preferenser är olika. Jag är litet intresserad av digital video, och efter någon tråd här på SweClockers kollade jag in litet HFR-material (High Frame Rate). Jag måste erkänna att jag förstår lockelsen med det hela, men det känns som att det är ganska viktigt hur källmaterialet är. Om slutartiden eller något (jag har ingen aning om vad som avgör detta, egentligen) är för kort känns det som att det blir för mycket såpoperaeffekt, men jag har sett HFR-material som ser jävligt bra ut också.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺

Normen, standarden, för film är att slutartiden (eller slutarvinkeln som det heter för filmfotografen) är hälften så lång i proportion till bildrutans längd. Som för film är 24 bilder i sekunden (ofta 25 i europeiska produktioner, men överkurs) har en slutartid på 1/48-dels sekund. Så med 1/24-dels sekund per bildruta med 1/48-dels exponeringstid innebär det att endast hälften av rörelsen hamnar på film. Detta är känt som 180 graders slutarvinkel. Orsaken till detta handlar mycket om hur en analog filmkamera fungerar mekaniskt. Detta är filmloooken och är 100+ år av tradition och teknik. Bildens flyt med 24 fps/180° är tydligt associerad med fiktion.

Ifall slutartiden är kortare, slutarvinkeln är lägre, blir det tvärtom inge såpoperaeffekt, utan en staccato-effekt. Ryckigare och hetsigare. Den kortare slutartiden minskar rörelseoskärpan och mer av rörelsen missas av filmen. Tänk inledningen på stranden till Saving Private Ryan. Används i en hel del actionscener med avsedd effekt. Kan bli väldigt distraherande i andra sammanhang.

Ifall slutartiden däremot är längre kommer mer av rörelsen fångas på bilden. Rörelseoskärpan ökar eftersom exponeringstiden ökar. Med 24 fps och 360 graders slutarvinkel får man en exponering per bildruta om 1/24-dels sekund. Hela rörelsen fångas nu på film. Detta påminner om hur elektroniska kameror, dvs videokameror fungerar. Vilket också inkluderar videokameror på 70- och 80-talet som användes för såpoperor och direkt-tilll-TV-produktioner. Vilket är ett distinkt annorlunda bildflyt än det som fångades på 16- och 35 mm film.

Idag kan du med en modern digital kamera styra över detta lite hur du vill.

Interpoleringen på en TV kommer försöka skapa något som är en kombination av allt detta. Både såpopera och staccato. Där man analyserar rörelser och adderer extra bildrutor morphade mellan två verkliga bildrutor vilket aldrig lyckas till 100 procent utan det är alltid fel i bildrutorna.

Det ser i alla fall inte ut som filmen skapades.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, bra inlägg. Tänk att du är telenovela-expert också.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Never buy insurance from these stores. Have a good home insurance and then you extend the warranty with LG

The warranty also covers burn-ins, it's been discussed alot earlier (I think in this thread). Likely you wont experience it at all, if you use it smart.

Skrivet av medbor:

1. Should work

2. On LGs homepage when registering the purchase i think

Jag verkar missuppfattat den extended warranty.. Pratar vi om något man betalar för här? Fick uppfattningen att om man registrerar sin TV så får man en extended warranty.. Stämmer inte eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag verkar missuppfattat den extended warranty.. Pratar vi om något man betalar för här? Fick uppfattningen att om man registrerar sin TV så får man en extended warranty.. Stämmer inte eller?

https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE
Välj OLED och vad du betalade så får du upp de alternativ som finns.

Det alternativ som oftast tas upp är detta, som förlänger garantin till 5 år, och är tillgängligt att registrera upp till två år efter inköp:
"Denna förlängning av garantin skyddar din LG-enhet med ytterligare 36 månader med en total garantitid på 5 år vilket gör att du inte kommer att ha några extra kostnader vid eventuell reparation. LG service och support kommer att vara tillgängliga för dig på ett enkelt sätt - det betyder smidig hantering vid eventuellt utbyten eller reparation där alltid originalreservdelar används."

Permalänk
Medlem

Måste säga att högtalarna i CX55 är riktigt bra för att vara TV högtalare. Köpte även LGs billigare soundbar SN7C men ljudet blev inte bättre utan sämre tex till musik.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Inga tips på vilka väggfästen som funkar bra och ger ett snyggt resultat med en LG CX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Inga tips på vilka väggfästen som funkar bra och ger ett snyggt resultat med en LG CX?

Kolla webhallen, Iiglo eller vad märket heter. Slimmade osv..

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Kolla webhallen, Iiglo eller vad märket heter. Slimmade osv..

Tack, ska kolla!

Hade velat få tag i ett fäste som inte "sticker ut" utanför den tjockare delen av TVn eftersom jag planerar ha den på en vägg där man ser väldigt lätt in bakom den från sidan när man går förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack, ska kolla!

Hade velat få tag i ett fäste som inte "sticker ut" utanför den tjockare delen av TVn eftersom jag planerar ha den på en vägg där man ser väldigt lätt in bakom den från sidan när man går förbi.

Tror det finns fästen där delen man skruvar fast i tvn ser ut som ett (X) istället för två metallbalkar. Annars kan man ju alltid ta fram bågfilen och ta bort den övre delen som sticker upp..