Vägrar boota från frisk disk ?

Permalänk
Medlem

Vägrar boota från frisk disk ?

Hallå swec

jag har grova problem med min samsung spinpoint p120 på 250gig.
en dag (när jag satt och spelade rainbow six ) så hörde jag disken spinna ner, stanna, och sen spinna upp igen, den repeterade ca 6 ggr innan jag ryckte elen, systemet låste sig så fort det började. bajs! tänker jag och försöker starta datorn igen, jag får bluescreen och omstart inom en sekund, så att man inte hinner läsa vad som står där, precis efter windowsloggan.

disken är uppdelad på två partitioner, en för system och program och en för bilder musik m.m.

jag antog att boot tjofset blivit korrupt på system partitionen och drog en formatering på den och försökte installerade windows på nytt. nu får jag inte ens någon bluescreen, när installationen kör från skivan är det lugnt men det är efter omstarten (innan man får gå igenom den grafiska delen) då den ska boota från HDn så har jag bara en liten vit prick (som ett blinkande _ ) uppe i vänstra hörnet, ingen aktivitet alls.
repeterade installationen, samma sak igen. och ja jag har ändrat bootordningen...

nu sitter jag på en ny windowsinstallation på en gammal 8gigare jag hade liggandes, med 250gigaren inkopplad och alla filer på bilder+musik partitionen verkar intakta, i systempartitionen ligger en mapp som heter windows men den går fortfarande inte att boota ifrån.
jag vill ju kunna köra från min ordentliga disk! vad ska jag göra?

Help me obi wan SweCNobi! youre my only hope!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Har du kollat så disken inte har några korrupta kluster?

Har du klockat datorn i övrigt? Kan den vara för varm på något ställe (exempelvis nordbrygga/grafik/cpu)?

Permalänk
Medlem

hur kollar jag efter korrupta kluster?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Kör en högerklick på disken i utforskaren exempelvis och kör scandisken. Eller släng in en äldre 98skiva och boota med den i. Kör sedan en komplett dos-scan på alla diskens kluster.

Permalänk
Medlem

tack StrydeR ska prova det nu.

EDIT : hittade inget fel på dom med windows verktyg.
tror ni det kan lösa sig om jag gör en stor partition av hela disken och formaterar om den ?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

UBC?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

det löste sig när jag tog bort båda partitionerna och började om från början
måste ha blivit nåt fel på den listgrejen som listar partitioner och bootsektorer och sånt där tjafs eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD