Förlorade Gigabyte: Revival [Har läst FAQ]

Permalänk

Förlorade Gigabyte: Revival [Har läst FAQ]

Jag repeterar: HAR läst FAQ och sökt på liknande trådar.

Mjovers, fick nåt virus/haxxorware eller nåt, Windows flippade ur totalt.
Hursomhelst, formaterade C:\ och installerade om.
Trodde allt fungera som vanligt, när det efter ett par timmar börjar komma varningar om korrupta filer både på C:\ och D:\

Blev till att formatera och installera om Windows på C:\ igen.
Nu upptäckte jag också att det lediga utrymmet på lagringspartitionen D:\ inte stämde överens med hur mycket som fanns innan ominstallationen.

Skit i siffrorna, men saknas en hel del ledigt utrymme, och så fort man börjar läsa/skriva till disken blir filer korrupta. Alltså den alltid lika älskade 128-buggen. Jag VET att det saknas utrymme, eftersom 143 (faktiska upptagna utrymmet) plus 7 (enligt Windows lediga utrymmet) INTE blir 176 (totala partitionsstorleken enligt BIOS, Windows och mitt egna minne).
Nu sket jag inte i siffrorna iallafall men jag vill bara göra det klart att jag inte bara råkat glömma bort att jag kanske tankade 26 gig Hentai. Det saknas utrymme, mkay?

Bör väl nu när de flesta redan börjat värma upp inför ett redigt utskällnings-svar nämna att jag har WinXp Pro med Service Pack 2 installerat. Jag har lagt till registernyckel EnableBigLBA = 1 i registret samt installerat senaste drivisar till moderkort. Har även terrat ett program som heter Intel Application Accelerator, som ska uppdatera kontrollern för IDE-diskar så att den fixar större storlekar.
Det programmet fixade biffen när exakt det här problemet dök upp förra gången, men inte nu.

Jag kan proceduren mycket väl eftersom jag erfarat den ett antal gånger förut på min gamla burk. Jag har nu gjort allt jag gjorde förra gången, men det saknas fortfarande utrymme.

Det enda jag än så länge inte prövat är att formatera D:\-partitionen, men vad jag minns behövdes inte det förra gången problemet uppstod. Då fixade det sig i slutändan med Intel Application Accelerator samt, har jag för mej, en ändring i BIOS för hur den skulle läsa disken eller nåt sånt, från "Auto" till "LBA" iallafall.

Då dök de förlorade gigabyten upp och fungerade som de skulle. Detta har dock inte hjälpt den här gången.

Nåt mer ni kan komma på innan jag terrar med att backa upp och formatera D:\-partitionen i ett sista desperat försök?

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.

Permalänk
Medlem

Fattar knappt nånting av vad du skriver....du ska altså ha en partition på 176GB och sen vad?

Och om du nu får en massa korrupta filer kanske ett disktest skulle passa bra här?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att i din gamla installation så hade du "EnableBigLBA = 1" för att D: skulle kunna utnytja hela utrymmet. Men jag misstänker att när du installerade om windows så hade du inte med det i registret, vilket medförde att när du försökte komma åt dina filer så hade du ingen korrekt nånting som håller reda på vart filerna ligger på disken. Det betyder att filerna blev korrupta när du försökte komma åt dem.

Samma sak hände med mig, hade mp3filer där ljudet bitvis kom från semeseterfilmer. 600GB förlorat för en missad liten skitsak!

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/