Snabb fråga ang min 3.2"

Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang min 3.2"

Min fv har en Dimension 5000, där sitter en SATA disk som standard, moderkortet brann i min gamla dator så jag satte i min 3.2" IDE disk från Maxtor i hennes Dell .. när jag skriver till min hdd laggar hela datorn man kan inte lyssna på musik och använda disken samtidigt, lika dant om jag laddar ner nånting eller skriver till disken går det knappt att använda datorn.

Vet att det är en väldigt svår fråga men om det är någon som kan tänka ut en lösning på detta? eller vad det är som orsakar det?

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är 3,5", inte 3,2".
Låter som din processor får arbeta som en tok. Kan vara ett tecken på att hårddisken körs i PIO-läge.
Sök på PIO och DMA så hittar du otaliga trådar om det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

tack för påpekan, hur som helst, jag kollade vilket det aktuella läget var, står på DMA 5, kan det ha något att göra med hur socketen bak på hårddisken sitter? just nu är den inställd på secondary slave, men ska det va något annat om man har en SATA disk inkopplad samtidigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ok du har alltså DMA.
Nej det ska inte vara något annat, då din SATA inte sitter på samma kanal ens och den är orelevant (jag antar att du inte har någon adapter för PATA).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG