Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Strax under 4 gånger nettoinkomsten är väl ett snitt över Sverige, men det skiljer sig så klart otroligt mycket mellan olika åldersgrupper och orter.

Det är såpass högt alltså, tack för svaret:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Går det att ha lägre riskprognos? dvs 0.0%

1 KREDITOMDÖME
Riskprognos: 0,1 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)
UC Riskprognos indikerar på sannolikheten att en person kommer att få
betalningsproblem inom de närmaste 12 månaderna. För mer information
om riskprognos läs på www.minUC.se/riskprognos

?

Nej, rätt säker på att 0,1% är det lägsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Går det att ha lägre riskprognos? dvs 0.0%

1 KREDITOMDÖME
Riskprognos: 0,1 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)
UC Riskprognos indikerar på sannolikheten att en person kommer att få
betalningsproblem inom de närmaste 12 månaderna. För mer information
om riskprognos läs på www.minUC.se/riskprognos

?

Känns orimligt att det ska gå och ha 0%, riskprognosen du har kommer inte sätta några käppar i hjulen för dig iaf

Skrivet av GG25:

Har en fråga, Gäller det att man får max låna 6 x årslönen oavsett vad man har för tillgångar? säg om man har 1 miljoner på börsen och 1 miljoner i fastigheter. eller kommer man undan det kravet då? och kan ta ett lån som är mer än 6 årslöner?

Det som styr hur mycket du kan låna är krasst sett två saker, 85% av bostadens värde och/eller hur mycket lån din inkomst drar runt (de flesta banker anser att man ska klara en kalkylränta på 7%). Det finns ännu inget lagstadgat kring skuldkvoter så det är kalkylen eller värderingen som styr. SBAB har en bra kalkylator på sin hemsida där du ganska snabbt kan se hur mycket du kan låna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Skrivet av improwise:

Nej, rätt säker på att 0,1% är det lägsta.

Tror också det, kan inte minnas att jag har sett lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Går det att ha lägre riskprognos? dvs 0.0%

1 KREDITOMDÖME
Riskprognos: 0,1 % (0% anger lägsta och 100% högsta risk)
UC Riskprognos indikerar på sannolikheten att en person kommer att få
betalningsproblem inom de närmaste 12 månaderna. För mer information
om riskprognos läs på www.minUC.se/riskprognos

?

Utan att VETA det skulle jag gissa på att den skalan är gjord av en statistiker eller liknande som glatt kan förklara att sannolikheten för något aldrig kommer bli vare sig 0 eller 1 exakt. Med en decimal blir därför lägsta risken för att du inte kan hantera dina krediter 0,1%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har idag Nordea som bank och haft det hela mitt 43 åriga liv. Tyvärr får jag inte mer rabatter för att jag varit trogen.
Just nu har jag ca 70% av bostaden belånad med ränta 1,54. Tittar jag på SBAB så kan jag få 1,29 som bäst plus ränta på mitt sparkonto.
Min plan är att behålla nordea till kort, swish och lönekonto och flytta sparande och lån till SBAB, är det en bra ide?
Någon har sagt att SBAB:s rabatterade ränta endast gäller 1 år, kan det vara så? Har sökt info men inte hittat svaret.

Har också en fråga om aktier, jag äger aktier i ett antal olika bolag och vissa sitter på aktiesparkonto och vissa på isk. Även detta via Nordea.
Om jag skulle flytta detta till ex. Avanza, skulle jag då bli tvungen att sälja aktierna på nordea och sen köpa dem igen på Avanza eller går det bara att flytta? Ingen lånefråga men du kanske vet ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns det inga aktörer utanför storbankerna som erbjuder bostadslån? Vet att BlueStep gör det men då är dom väl snarare dyrare. Hur är det med såna här jämföreselsesiter och "gruppköp" på bolån, har dom tagit någon marknad eller är dom i princip bojkottade av bankerna?

Permalänk
Mattecoach

Det här är väldigt intressant. Pratade en hel del med min bank om detta när jag skaffade bolånet, men sedan dess har jag inte hört av mig... Det som hänt sedan dess är att bostaden har ökat en del i värde, och vi har höjt våra löner rejält. Vi tjänar 65760 kr/mån (före skatt), bostaden är värderad till 3 miljoner, belånad till 2. Vi sparar MINST 20k/mån, inga barn. Vad tycker du att vi skulle ha för ränta på 3 mån?

@improwise:

Kan tipsa om Nordnet, men de kräver att du har mycket sparande och max 50% belåning på bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det här är väldigt intressant. Pratade en hel del med min bank om detta när jag skaffade bolånet, men sedan dess har jag inte hört av mig... Det som hänt sedan dess är att bostaden har ökat en del i värde, och vi har höjt våra löner rejält. Vi tjänar 65760 kr/mån (före skatt), bostaden är värderad till 3 miljoner, belånad till 2. Vi sparar MINST 20k/mån, inga barn. Vad tycker du att vi skulle ha för ränta på 3 mån?

@improwise:

Kan tipsa om Nordnet, men de kräver att du har mycket sparande och max 50% belåning på bostaden.

Tack, men just i mitt fall har jag hittat ett ännu bättre alternativ

Permalänk
Medlem

När kommer bostadskraschen?
Kan du dra av några procent på mitt bolån?

Nä, men för att vara åtminstone lite seriös:
Kan din bank ge bättre ränta än SBAB för en vanlig medelklassvensson? Jag ringde nyligen runt till ett flertal banker och ingen kunde ge liknande ränta som SBAB, men då är jag visserligen inte någon storkund direkt.

Händer det att du nekar lån till någon trots att de på pappret inte påvisar några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har idag Nordea som bank och haft det hela mitt 43 åriga liv. Tyvärr får jag inte mer rabatter för att jag varit trogen.
Just nu har jag ca 70% av bostaden belånad med ränta 1,54. Tittar jag på SBAB så kan jag få 1,29 som bäst plus ränta på mitt sparkonto.
Min plan är att behålla nordea till kort, swish och lönekonto och flytta sparande och lån till SBAB, är det en bra ide?
Någon har sagt att SBAB:s rabatterade ränta endast gäller 1 år, kan det vara så? Har sökt info men inte hittat svaret.

Har också en fråga om aktier, jag äger aktier i ett antal olika bolag och vissa sitter på aktiesparkonto och vissa på isk. Även detta via Nordea.
Om jag skulle flytta detta till ex. Avanza, skulle jag då bli tvungen att sälja aktierna på nordea och sen köpa dem igen på Avanza eller går det bara att flytta? Ingen lånefråga men du kanske vet ändå.

Jag kan flika in här. Rabatter gäller som standard endast ett år, om man inte specifikt avtalat om annat, eller om man exempelvis binder lånen på längre tid, då ligger så klart rabatten där under bindningstiden.

Aktierna kan du flytta utan att sälja dom om du flyttar till samma typ av förvar. Alltså aktier på ISK till ett annat ISK och aktier på VP-konto till ett nytt VP-konto, osv. Banken du flyttar aktierna till ska hjälpa dig med detta.

@Kakann det här var en rolig tråd. Jag arbetar också på en bank och med i huvudsak bolån. Det är svårt att låta bli att svar på frågor på ämnet, så jag hoppas du har överseende med att jag kanske hoppar in någonstans och svarar på en fråga. Annars får du säga till så ska jag lämna svarandet till dig 😊.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Kakann

Om jag vill köpa solpaneler kan jag ta det på bolånet?

Om jag knoppar av tomten stannar lånet på huvudbyggnaden eller delas lånet upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har idag Nordea som bank och haft det hela mitt 43 åriga liv. Tyvärr får jag inte mer rabatter för att jag varit trogen.
Just nu har jag ca 70% av bostaden belånad med ränta 1,54. Tittar jag på SBAB så kan jag få 1,29 som bäst plus ränta på mitt sparkonto.
Min plan är att behålla nordea till kort, swish och lönekonto och flytta sparande och lån till SBAB, är det en bra ide?
Någon har sagt att SBAB:s rabatterade ränta endast gäller 1 år, kan det vara så? Har sökt info men inte hittat svaret.

Hade en ränta på 1,28% hos Nordea, de ville nu ge mig 1.50% så jag kommer gå över till SBAB där jag får 1,34% sen behåller jag kort, swish och lönekonto hos Nordea. Mitt sparkapital ligger kvar hos nordnet.

Sen när Apple Pay kommer och om Nordea inte stödjer de, då kommer jag flytta kort, swish och lönekonto direkt till en bank som kommer stödja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@Kakann

Om jag vill köpa solpaneler kan jag ta det på bolånet?

Om jag knoppar av tomten stannar lånet på huvudbyggnaden eller delas lånet upp?

Om du har en belåningsgrad under 85% och utrymme finns så bör du kunna göra det. Det är dock upp till banken. Vissa banker har också särskilda syfteskrediter (blanco) typ fiberlån, med bra villkor om inte låneutrymmet finns på fastigheten.

När det kommer till en avstyckning kan det bli lite komplext. Säg att din fastighet är värd 1.000.000kr och du har 850.000kr i lån och pantbrev på samma summa.
Nu vill du stycka av halva fastigheten, exempelvis för att sälja.
Den belånade fastigheten kommer nu vara hälften så stor vilket borde innebära att värdet har minskat en hel del. Låt oss säga att den avstyckade delen endast består av tomtmark och den återstående delen har ett hus på marken. Den är nu värd 850.000kr vilket betyder att den är belånad till 100%, vilket banken inte går med på. Här har du egentligen tre val. Lös bort så pass mycket av lånen att du återigen är nere på 85% belåning, eller gör om överskjutande del till blancolån, eller flytta över en del av pantbreven och lånen till den avstyckade fastigheten så att belåningsgraderna blir inom bankens gränser.

Är fastigheten obelånad kan du i princip göra som du vill med pantbreven om du vill flytta dom till en annan fastighet som du är lagfaren ägare till exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Inte exakt säga rakt ut att vi tar mer betalt för bundna lån men någonting liknande i alla fall!

Det beror på vilken ränta man har, jag själv har "bara" bästa kundränta på bolånet och förmånsbeskattas inte där. Dock får vi ett blanco på 1 pbb till 0,5% och där blir det förmånsbeskattning. Värsta jag vet är en polare som har 0,04% på bolånet upp till 2m och sen gratis blanco upp till 300 tkr.

Jaha, det lånet vill jag ha Låna 2 miljoner och sätta in på räntekonto i 5 år (marginalen bank) 2,05% = 41 000:- /år i avkastning
eller om man vågar lite mer och väljer någon utan insättningsgaranti och får upp till 10%

dom där 0,04% äter ju inflationen upp som ingenting oavsett

#edit
Man får ju naturligtvis inte låna 2 miljoner utan säkerhet. Men har inte han maxat sitt gratis blanco lån för att ge sig själv en årlig bonus - gör mig en tjänst att slå han i huvudet med en stekpanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har idag Nordea som bank och haft det hela mitt 43 åriga liv. Tyvärr får jag inte mer rabatter för att jag varit trogen.
Just nu har jag ca 70% av bostaden belånad med ränta 1,54. Tittar jag på SBAB så kan jag få 1,29 som bäst plus ränta på mitt sparkonto.
Min plan är att behålla nordea till kort, swish och lönekonto och flytta sparande och lån till SBAB, är det en bra ide?
Någon har sagt att SBAB:s rabatterade ränta endast gäller 1 år, kan det vara så? Har sökt info men inte hittat svaret.

Har också en fråga om aktier, jag äger aktier i ett antal olika bolag och vissa sitter på aktiesparkonto och vissa på isk. Även detta via Nordea.
Om jag skulle flytta detta till ex. Avanza, skulle jag då bli tvungen att sälja aktierna på nordea och sen köpa dem igen på Avanza eller går det bara att flytta? Ingen lånefråga men du kanske vet ändå.

Det låter högt med 1,54%, det är inte så mycket och fundera över: flytta till SBAB. De har dessutom inga krav på att du ska flytta ditten och datten utan du kan bara ta lånen hos de och sen lägga upp autogiro hos din vanliga bank. 1.29% är riktigt bra.

Du kan flytta aktier från depå -> depå och ISK -> ISK utan att behöva sälja men inte depå -> ISK.

Skrivet av improwise:

Finns det inga aktörer utanför storbankerna som erbjuder bostadslån? Vet att BlueStep gör det men då är dom väl snarare dyrare. Hur är det med såna här jämföreselsesiter och "gruppköp" på bolån, har dom tagit någon marknad eller är dom i princip bojkottade av bankerna?

Det finns gott om aktörer utanför storbankerna t.ex. Ica banken, Ålandsbanken, Skandia, Länsförsäkringar och Ikano. Finns säkert någon mer som jag har glömt också. BlueStep är för folk med betalningsanmärkningar och liknande och erbjuder därför ganska brutala räntor.

Skrivet av PuMaH:

Det här är väldigt intressant. Pratade en hel del med min bank om detta när jag skaffade bolånet, men sedan dess har jag inte hört av mig... Det som hänt sedan dess är att bostaden har ökat en del i värde, och vi har höjt våra löner rejält. Vi tjänar 65760 kr/mån (före skatt), bostaden är värderad till 3 miljoner, belånad till 2. Vi sparar MINST 20k/mån, inga barn. Vad tycker du att vi skulle ha för ränta på 3 mån?

@improwise:

Kan tipsa om Nordnet, men de kräver att du har mycket sparande och max 50% belåning på bostaden.

Har ni gjort någon värdering? Maila i så fall en kopia till banken och annars ber ni de göra en datavärdering och meddelar era löner med t.ex. anställningsavtal eller liknande. Ni låter som bra kunder och ska kunna få något under 1,40% iaf, exakt är svårt och svara på så klart då marginalerna skiljer sig från dag till dag.

Skrivet av Trunk:

När kommer bostadskraschen?
Kan du dra av några procent på mitt bolån?

Nä, men för att vara åtminstone lite seriös:
Kan din bank ge bättre ränta än SBAB för en vanlig medelklassvensson? Jag ringde nyligen runt till ett flertal banker och ingen kunde ge liknande ränta som SBAB, men då är jag visserligen inte någon storkund direkt.

Händer det att du nekar lån till någon trots att de på pappret inte påvisar några problem?

Svårt och svara på så klart, alla banker tar ordentlig höjd och kräver att folk ska klara ~7% ränta. Problemet blir ju att om räntan blir 7% kommer "alla" behöva leva snålt -> konsumtionen sjunker -> folk blir arbetslösa -> folk kan inte betala sina lån -> krasch bom bang. Jag TROR därför inte att de kommer kunna låta räntorna gå så mycket högre än säg 3%, man kan idag t.ex. binda på 10 år till gott och väl under 3%.

Visst, drar bort 3% så får du betalt för lånen

Jag har mandat att ge räntor kring 1,15-1,20% (varierar lite) men det är extremt sällan man går så lågt. Men absolut är det en väldigt bra kund (läs god återbetalningsförmåga, mycket lån men ändå lågt belånat) så ser man till att matcha de gånger det krävs.

Det man får tänka på när man jämför SBAB med "vanliga" banker är att man många gånger går miste om möjligheten att komma in på ett möte på kontoret. Det är så klart inte gratis och driva kontor mitt i centrum och därför måste man oftast ta bättre betalt.

Skrivet av Raphaei:

@Kakann

Om jag vill köpa solpaneler kan jag ta det på bolånet?

Om jag knoppar av tomten stannar lånet på huvudbyggnaden eller delas lånet upp?

Har du utrymme i nuvarande värdering och om kalkylen tillåter det så absolut, det kan du göra. Tänk på att ni inte kan låna mer än 85% av bostadens värde.

Om du vill stycka av och sälja en del av er nuvarande fastighet kommer det behöva göras en förhandsvärdering av den delen du har tänkt att behålla. Sen behöver du få OK av banken som har pant i fastigheten. T.ex. om fastigheten idag kanske är värd 5m och du har lån på 4m och mäklaren tror att värdet kommer sjunka till 3.5m efter avstyckningen så kommer det ju inte funka att behålla dagens lån. Då får man titta på den nya fastigheten och se hur mycket man kan belåna den och göra ett helt nytt låneupplägg.

Skrivet av xmmm:

Jaha, det lånet vill jag ha Låna 2 miljoner och sätta in på räntekonto i 5 år (marginalen bank) 2,05% = 41 000:- /år i avkastning
eller om man vågar lite mer och väljer någon utan insättningsgaranti och får upp till 10%

dom där 0,04% äter ju inflationen upp som ingenting oavsett

#edit
Man får ju naturligtvis inte låna 2 miljoner utan säkerhet. Men har inte han maxat sitt gratis blanco lån för att ge sig själv en årlig bonus - gör mig en tjänst att slå han i huvudet med en stekpanna

Han som jobbar där har maxat lånet och stoppat in på börsen, modig snubbe

Permalänk
Medlem

@Kakann @Zero Cool

Tack för svar, väldigt logiskt när man tänker på det!

Permalänk
Medlem

Jag har bolån som är taget innan 1 juni 2016 så alltså inget amorteringskrav. Amorterar idag lite mer än 2%. Ringde och frågade om jag kunde sänka min amortering men dom sa då att det blir nya lånevillkor och jag måste amortera för att belåningsgraden ligger på 71% av marknadsvärdet.

Stämmer det att jag är "fast" i min nuvarande amortering? Och är det något jag skulle förlora på att få nya lånevillkor förutom amorteringskravet? Tänkte i så fall vänta tills belåningsgraden ligger på under 70%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Jag har bolån som är taget innan 1 juni 2016 så alltså inget amorteringskrav. Amorterar idag lite mer än 2%. Ringde och frågade om jag kunde sänka min amortering men dom sa då att det blir nya lånevillkor och jag måste amortera för att belåningsgraden ligger på 71% av marknadsvärdet.

Stämmer det att jag är "fast" i min nuvarande amortering? Och är det något jag skulle förlora på att få nya lånevillkor förutom amorteringskravet? Tänkte i så fall vänta tills belåningsgraden ligger på under 70%.

Dina lån omfattas inte av den nya amorteringslagstiftningen och kommer heller inte att göra det om du sänker amorteringen, sen kan din bank ha egna riktlinjer och det är svårt och svara på. Hos oss finns det inget krav på amortering av "gamla lån" om man har <75% belåning.

Permalänk
Medlem

@kakann

Jag är hyfsat insatt själv i detta men det skulle vara trevligt med synpunkter från en i branschen också.

Inkomster: >60k/mån brutto, fast anställda bägge.
Lån: <1,3 mkr
Värdering: ~2,6 kmr
Förhållanden: 2 st barn samt bil.
Sparande: ca 15-20k/mån. (sparas i aktier/nischbanker, ej bolånebanken).
Övrigt: Inga anmärkningar el dylikt. Amortering ca 1 %. Jag har 5årig högskoleutbildning, men inte sambon.

Vad anser du är en rimlig ränta för oss?

Tänkte låta dig svara först, så kan jag sedan säga vad vi har fått. Är lite missnöjd att jag inte kunde komma lägre nämligen

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@kakann

Jag är hyfsat insatt själv i detta men det skulle vara trevligt med synpunkter från en i branschen också.

Inkomster: >60k/mån brutto, fast anställda bägge.
Lån: <1,3 mkr
Värdering: ~2,6 kmr
Förhållanden: 2 st barn samt bil.
Sparande: ca 15-20k/mån. (sparas i aktier/nischbanker, ej bolånebanken).
Övrigt: Inga anmärkningar el dylikt. Amortering ca 1 %. Jag har 5årig högskoleutbildning, men inte sambon.

Vad anser du är en rimlig ränta för oss?

Tänkte låta dig svara först, så kan jag sedan säga vad vi har fått. Är lite missnöjd att jag inte kunde komma lägre nämligen

1,35% kanske, även om belåningsgraden är bra så har ni lite för lite lån för att komma lägre än så hos oss iaf.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Ringer dig på måndag då
Jag lyckades ner till 1,44 % själv men sen tog det stopp.

Men ska jag vara ärlig förstår jag inte varför det måste vara så. Kan du utveckla resonemanget "lånet är för litet"?
Vill banken inte ha "säkra" lån till folk med väldigt bra betalningsförmåga och premiera detta istället för till folk med lån med stora belopp?
Eller i alla fall sträva efter en utjämnad bolånestock som innehåller både och?

Slutligen vore det kul om du kunde dela med dig av 5 st BRA förhandlingsknep och 5 st DÅLIGA förhandlingsknep du stött på. Schysst att du ställer upp!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Hej,

Ska låna 1,6 på en kåk som kostar 2,8 miljoner.

Har förhandlat med lite olika banker och det bästa erbjudandet jag fick var

0,75 i ränterabatt.

Valde att dela lånet på 50/50 där ena delen är bunden på 3 år och den andra är 3 mån rörlig.

Fick då
0,50 i ränterabatt på 3 åriga
0,70 i rabatt på det rörliga.

Tycker du detta är ett smart upplägg samt en ok deal?

Samt en följfråga.
Vi har tänkt att amortera ca 10 000 i månaden utöver ränta.
Vad är smartast, amortera på den rörliga eller fasta delen?
Spontant tänker jag att dela även där 50/50 så man har lite flexibilitet att amortera mer (om man t.ex ärver lite flis) eller mindre (om man t.ex. får barn eller blir sjukskriven).

Några tankar om upplägget eller mitt tänk?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Hej

Jag har inte läst igenom tråden. Men jag har en fråga om räntan. Hur pass kan man förhandla ned en ränta? Min bank har 2.05% på rörlig just nu enligt hemsidan men min rörliga ränta - efter den rabatt vi fick - ligger vi på 1.50 rörligt. Ska jag vara nöjd med det eller är finns det mer spelrum?

Att tillägga är att jag och sambon har ett delat lån på 4mkr och snittar väl runt 55-60k in netto. Har inga andra lån. Inga kreditkort. Inga barn. Ingen bil.

Måste också bara säga att dina tips nog uppskattas av många här på forumet. Fint initiativ.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Kakann:

Ringer dig på måndag då
Jag lyckades ner till 1,44 % själv men sen tog det stopp.

Men ska jag vara ärlig förstår jag inte varför det måste vara så. Kan du utveckla resonemanget "lånet är för litet"?
Vill banken inte ha "säkra" lån till folk med väldigt bra betalningsförmåga och premiera detta istället för till folk med lån med stora belopp?
Eller i alla fall sträva efter en utjämnad bolånestock som innehåller både och?

Slutligen vore det kul om du kunde dela med dig av 5 st BRA förhandlingsknep och 5 st DÅLIGA förhandlingsknep du stött på. Schysst att du ställer upp!

Med att lånet är för litet menar jag att man tittar på intjäningen i faktiska kronor och inte bara vilken marginal man får på själva räntan. Jämför er med kunder som har kanske 90k inkomst, 4m lån på en bostad värderad till 8m. Risken att säkerheten ska bli värd mindre än lånen är obefintlig i båda fallen men intjäningen i kronor är mycket större på de med större lån. Återkommer om lite förhandlingsknep

Permalänk
Medlem

Ptja lite allmän fråga;

Men får du inte dåligt samvete av den höga risk du (antagligen?) utsätter dina kunder för? Det är ju enorma hävstångar idag.

Hur många nya kunder klarar en 7-8% ränta? Hur många klarar 12%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Svårt och svara på så klart, alla banker tar ordentlig höjd och kräver att folk ska klara ~7% ränta. Problemet blir ju att om räntan blir 7% kommer "alla" behöva leva snålt -> konsumtionen sjunker -> folk blir arbetslösa -> folk kan inte betala sina lån -> krasch bom bang. Jag TROR därför inte att de kommer kunna låta räntorna gå så mycket högre än säg 3%, man kan idag t.ex. binda på 10 år till gott och väl under 3%.

Stor del av Svenska bostadsobligationer kommer från utländska investerare, vilket är bra då det sprider risken, men räntan bestäms av deras förtroende för svensk bomarknad, Styrräntan är redan på minus så där är mycket av krutet redan bränt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Svårt och svara på så klart, alla banker tar ordentlig höjd och kräver att folk ska klara ~7% ränta. Problemet blir ju att om räntan blir 7% kommer "alla" behöva leva snålt -> konsumtionen sjunker -> folk blir arbetslösa -> folk kan inte betala sina lån -> krasch bom bang. Jag TROR därför inte att de kommer kunna låta räntorna gå så mycket högre än säg 3%, man kan idag t.ex. binda på 10 år till gott och väl under 3%.

Det här resonemanget låter trevlig. "Bankerna kommer inte tillåta en bostadskrasch för de kommer förlora på det. Alltså låter de inte räntorna gå över 3%", ungefär.

Detta skulle säkert vara sant om bankerna i Sverige kunde styra räntan helt själva. De lånar väl i sin tur pengarna internationellt så de är väl piskade att ta in de räntor de själva måste betala plus vinst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanek212:

Det här resonemanget låter trevlig. "Bankerna kommer inte tillåta en bostadskrasch för de kommer förlora på det. Alltså låter de inte räntorna gå över 3%", ungefär.

Detta skulle säkert vara sant om bankerna i Sverige kunde styra räntan helt själva. De lånar väl i sin tur pengarna internationellt så de är väl piskade att ta in de räntor de själva måste betala plus vinst eller?

Jag menar så klart inte att staten/riksbanken inte kommer låta räntan gå så mycket högre än så innan skuldproblemet är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Några speciella tips eller saker att tänka på för oss som vill köpa första bostaden efter högskolestuider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptja lite allmän fråga;

Men får du inte dåligt samvete av den höga risk du (antagligen?) utsätter dina kunder för? Det är ju enorma hävstångar idag.

Hur många nya kunder klarar en 7-8% ränta? Hur många klarar 12%?

Nej, varför skulle jag få det? Man har helt ärligt inte så mycket att välja på med dagens priser, man måste ha någonstans och bo. Här i Umeå behövs det ~10 år kötid om man ska få en lägenhet.

Alla kunder, förutom något enstaka extremfall, klarar 7% ränta.