Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en processor i AMD:s sockel AM5

I detta avsnitt går vi igenom hur man monterar en AMD Ryzen-processor på ett moderkort med sockeln AM5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sak som jag råkat ut för (AM4, iofs inte direkt relaterat) är att plastbracketen där man fäster kylaren spruckit. Och jag köper att den går sönder om stålmannen drar ner kylaren. Men man är ändå skyldig till väldigt många kylarmontage genom åren, så en viss känsla finns. Bracketen höll i cirka två år innan den gav efter.
Så mitt tips, dra ner kylaren med lite lägre moment än brukligt t.ex. med genomgående skruv.

Permalänk
Medlem

Och jag har på något vis lyckats böja pins på två olika Ryzen 5000-processorer. Gillar inte AM4 med pins på processorerna. Är så lätt att råka böja till dem vid installation om man inte kommer helt rakt när man ska lägga i processorn. Lyckligtvis klarade sambon av att böja tillbaka dessa så att de gick att installera.
LGA har enligt mig alltid varit enklare att handskas med.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Och jag har på något vis lyckats böja pins på två olika Ryzen 5000-processorer. Gillar inte AM4 med pins på processorerna. Är så lätt att råka böja till dem vid installation om man inte kommer helt rakt när man ska lägga i processorn. Lyckligtvis klarade sambon av att böja tillbaka dessa så att de gick att installera.
LGA har enligt mig alltid varit enklare att handskas med.

Det är väl som du säger lite lättare att råka skada pinnarna på en processor med PGA än att skada sockeln för LGA, men det är också typiskt betydligt lättare att fixa pinnarna på processorn om det inte hänt något alldeles katastrofalt.

Med det sagt så stod jag senast inför böjda pinnar på en processor med PGA på en Pentium 4 för sådär 20 år sedan (en hel rad böjd direkt ur förpackningen!), och aldrig en skadad sockel med LGA.

Jag är personligen bara glad så länge anses normalt att vi får en sockel öht, de får välja vilken de vill!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Streamdog:

Och jag har på något vis lyckats böja pins på två olika Ryzen 5000-processorer. Gillar inte AM4 med pins på processorerna. Är så lätt att råka böja till dem vid installation om man inte kommer helt rakt när man ska lägga i processorn. Lyckligtvis klarade sambon av att böja tillbaka dessa så att de gick att installera.
LGA har enligt mig alltid varit enklare att handskas med.

Mitt största problem med AM4 är när man ska avinstallera processorkylaren, då det ofta uppstår en "sugkopps"-effekt av kylpastan som drar med hela processorn ur sockeln. Ofta fungerar det att vrida lite på kylaren när man lossat alla skruvar för att motverka detta, men ihop med vissa kylare är det extremt svårt. Detta är en klar fördel hos LGA, då processorn verkligen hålls på plats ordentligt i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mitt största problem med AM4 är när man ska avinstallera processorkylaren, då det ofta uppstår en "sugkopps"-effekt av kylpastan som drar med hela processorn ur sockeln. Ofta fungerar det att vrida lite på kylaren när man lossat alla skruvar för att motverka detta, men ihop med vissa kylare är det extremt svårt. Detta är en klar fördel hos LGA, då processorn verkligen hålls på plats ordentligt i sockeln.

Exakt det som hände mig ena gången. Skulle hjälpa brorsan att byta från stock-kylaren.. Gick sådär eftersom processorn fastnade på kylaren vilket jag inte hade en endaste tanke på att den skulle göra.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Streamdog:

Exakt det som hände mig ena gången. Skulle hjälpa brorsan att byta från stock-kylaren.. Gick sådär eftersom processorn fastnade på kylaren vilket jag inte hade en endaste tanke på att den skulle göra.

AMD:s stockkylare är definitivt de värsta att demontera, och i synnerhet de som fästs med hake i plastfästena. Den förapplicerade kylpastan blir som klister och det är extremt svårt att lossa kylaren utan att CPU:n hänger med upp.