Permalänk
Medlem

Personlighetstestet MINT

Någon som har några erfarenheter och som gjort det som kan ge lite info om vad det handlar om?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte jag är alltför vild och galen om jag utan att känna till MINT vräker ur mig att det troligtvis är samma gamla pseudovetenskap som alltid. Det enda jag hittat är att man tittar på lite andra parametrar än de "vanliga" testerna. Men eftersom testet är proprietärt och alltså inte kan visas komma från öppen, peer-reviewad och evidensbaserad forskning från ett riktigt universitet luktar det humbug lång väg.

Undvik om du kan. Det är synd och skam om tvingas genomgå meningslösa tester som sorterar in dig i något fånigt fack. Begär evidens (finns det sådan är det ju jättekul).

"Ljug" så mycket du kan på testet, det är nämligen troligtvis ingen som helst skillnad och dessutom känner man sig själv rätt jäkla dåligt.

Edit: Personality Tests
Kan verkligen en arbetsgivare (vilket jag gissar det är frågan om) tvinga en att underkasta en sånt strunt? Naturligtvis, denne kan begära att du ska bada i chokladsås för att få jobbet, men vill man ha ett jobb vars placering baserar sig på humbug? Avstå och häng ut i media.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag vill bara gör alla medvetna om att jag mer än gärna badar i chokladsås för att få en anställning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Ohh, typo av mig. Det skulle givetvis stå "chokladsås", inte chokladsås...

Btw, MINT bygger på "Big Five" och det är lite skralt att verkligen hitta något om vetenskapligheten hos Big Five-testerna, men det påstås att det finns såväl reproducerbarhet som validitet i siffrorna. Det är iaf bättre än tester som bygger på Myers-Briggs Type Indicator som mer eller mindre är konstaterad pseudovetenskap.
Myers-Briggs Type Indicator - The Skeptic's Dictionary - Skepdic.com

Det finns ingenting hos personlighets- eller IQ-tester som är pseudovetenskap per se, det är bara det att det är tveksamt om någon faktiskt lyckats, iaf när det kommer till personlighetstester. IQ-testers vetenskaplighet är fortsatt omstridd men man kan iaf rätt tydligt se att IQ korrelerar med en massa intressant, inte minst ärftliga faktorer. Därmed inte sagt att det är kausala samband eller att korrelationen är total.

Big Five personality traits - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: En gratisbok från "google books": Science and Pseudoscience in ... - Google Böcker
"Science and Pseudoscience in Clinical Psychology". Jag har inte hunnit läsa hela själv än, men några kapitel är intressanta. Hela boken är dock inte tillgänglig verkar det som, men jag tycker det olika delar varje gång?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Btw, MINT bygger på "Big Five" och det är lite skralt att verkligen hitta något om vetenskapligheten hos Big Five-testerna, men det påstås att det finns såväl reproducerbarhet som validitet i siffrorna. Det är iaf bättre än tester som bygger på Myers-Briggs Type Indicator som mer eller mindre är konstaterad pseudovetenskap.
Myers-Briggs Type Indicator - The Skeptic's Dictionary - Skepdic.com

Att "Big Five" har fått ett så stort genomslag och anses vara vetenskap beror väll på den oerhört finurliga konstruktionen. I princip går ju testet trotts allt ut på att du ber någon berätta för dig hur han är som person. Sen hummar du högt och återberättar det hela med lite andra ord.

Personen du berättar det för kommer då häpnads av hur duktig du är på att beskriva hans personlighet. Pang tjong så har vi god validitet. Eller åtminstone god ytvaliditet.

Permalänk

Jag tycker allt fler arbetsgivare gör en massa idiotiska tester, istället för att direkt testa vad man kan för arbetsuppgiften. Problemet är att om man inte kan tala för sig inom ämnet, så är det oftast bäst att inte börja stri med arbetsgivaren om att dens metod att söka arbetare är dålig.
Jag själv har t.ex. varit på 4 arbetsintervjuer nu för ett arbete, inte en enda test har jag gjort. På varenda arbetsintervju så var det en ny person som typ 75% av tiden berättade samma historia om vad företaget gör, som även går att läsa på wikipedia m.m. (kändes väldigt meningsfullt)

Visst skulle det vara smart att selektera bort dessa arbeten, men många av oss kan tyvärr inte vraka och välja bland arbeten. Förutom detta finns det arbetssökande som har blivit avstängda, för att de har betett sig dåligt. T.ex. personen som vägrade ta en kvinnlig arbetsgivare i handen, fast det nu det ordnade sig när det gick högre upp.
Arbetsförmedlingen gjorde fel - Nyheter P4 Kronoberg | Sveriges Radio
Motivet till att stänga av en som strir mot arbetsgivaren på intervjun, kan vara att arbetsgivaren påstår att man inte är ute efter arbetet och stridde just av denna anledningen. Säger man dessutom något negativt om arbetsgivarens metoder som den kan tolka negativt, så är chansen större att den ringer till arbetsförmedlingen.

Så jag tycker det är två frågor, en hur dåligt eller bra personlighetstestet MINT är.
Den andra är hur man ska bete sig på detta test för att det bäst ska gynna en, där en talsförmåga inom ämnet påverkar och ens chanser till andra arbeten.
-Säger arbetsgivaren till mig att jag ska hoppa, så kommer iaf jag hoppa om jag kommer fram till att det bäst gynnar mig på lång sikt. Även om arbetsgivaren nu ber mig hoppa rakt in i en betongvägg.

*edit*
Sedan tycker jag inte att man kan dra för stora slutsatser kring bristande kunskap inom urval av arbetssökande och hur bra arbetet är. Då jag har sett flera platsannonser på rätt "schyssta jobb", (allt är relativt) där t.ex. arbetsgivaren har skrivit som en 7åring i platsannonsen och glömt en massa detaljer, som vad arbetsuppgiften egentligen är och vad som eftersöks.
Om man kollar på tekniska platsannonser från små företag, där personen som har satt ut annonsen är en "ren tekniker", så tycker jag faktisk inte just detta är ovanligt.

*edit2*
Något annat är att vissa arbetsgivare kopierar andras annonser som de tycker ser bra ut och bara ändrar lite, varvid resultatet kan bli att de efterfrågar egenskaper som egentligen inte är så viktiga för just detta arbete.

Sedan ska man såklart försöka lista ut när arbetsgivaren vill att man ska säga ifrån, den kan komma med en dum ide och se så att man inte är en idiot som gör vad som helst utan att tänka efter. (Som hoppa (slänga sig) in i betongväggen, beror i o.f.s. på vem arbetsgivaren är. Typ KGB hade väl tyckt att man skulle göra det) Och ett stort problem i världen är att det finns för många r-vslickare som ställer upp på allt utan att ifrågasätta, vilket till stor del förklarar alla galenskaper i världen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Avstå och häng ut i media.

Must, resist, urge, to put, in, signature!

Permalänk
Medlem

En kompis till mig blev vägrad anställning hos Securitas p.g.a. ett sådant löjligt test. Jag skulle ha blivit lagom glad om det hade drabbat mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com