Permalänk
Medlem

snabb fråga om i5 eller i7?

Ska köpa en bärbar dell studio 1558 som jag kommer använda mkt till photoshop.
Det skilljer 500 kr mellan i7 och i5.

INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,93 GHZ, 3 MB CACHE)

Intel® Core™ i7-720QM Mobile Processor (1.6GHz, turbo up to 2.8GHz, 6MB L3 Cache)

kommer jag märka skillnad om jag tar i7? gör inte så många grejer sammtidigt. typ PS, musik och web.
i7 är segare men har fler kärnor? vad är skillnaden i praktiken?

mkt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

i7. 4 kärnor är skillnaden som sagt och har den HT med medans i5 har 2 kärnor. Så bör vara snabbare i flertrådade apps men som sagt beror helt på HUR flertrådade. Å andra sidan 2.8Ghz med en kärna ger ju snabb singelntrådad prestanda det med på i7 processorn. Sedan har den mer cache också.
i7 har totalt sett mer prestanda i alla fall så hade nog kört på den om det bara skiljer 500kr.

Permalänk
Medlem

i7 eftersom du har HT funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

i7 eftersom du har HT funktionen.

Har i5 också då det är en dualcore. Men desto vicktigare med mer cache med HT.

Permalänk
Medlem

inte 100% på detta, men i7 är väl högre watt? drar mer batteri, kanske något att tänka på också

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

35W för i5 dualcore och 45W för i7 quadecore men som sagt skiljer 800mhz på dom så i7 är klart mer prestanda än i5.
Desutom med intel C-states på så stänger kärnorna av sig om dom inte gör nåt. Sparar ganska mycket ström.
Därimot bör i7 få mer gjort load per watt än i5.

Enlig intel är deras pris till ÅF för i5 processorn 225USD medans det är 364USD för i7 så 500Kr skillnad låter som en bra deal.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

35W för i5 dualcore och 45W för i7 quadecore men som sagt skiljer 800mhz på dom så i7 är klart mer prestanda än i5.

Jo, men det är i5 som har 800MHz högre klockfrekvens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommypeters:

Jo, men det är i5 som har 800MHz högre klockfrekvens...

Och hur räknar du? IPC om 4 på nehalem architecturen. 4st 1.8Ghz kärnor med IPC om 4 teoretiskt. 4x1.6x4 = 25.6 miljarder instruktioner varje sekund.
I5 med 2 kärnor på 2.4Ghz med 4 IPC per kärna teoretiskt.
2x2.4x4 = 19.2 miljarder instruktioner varje sekund.
i7 33% snabbare teoretiskt.

i7 quadecore har högre total IPC både praktiskt och teoretiskt än i5 dualcore.

Vet inte vem du försöker övertyga. Min betoning på att det skiljer 800Mhz fortfarande är för lite skillnad för att ge i5 en fördel. 2 extra kärnorna och cachet väger ut den skillnaden.
Turboboost jämnar ut singeltrådade prestandan och även prestanda på lätt trådade applikationer.
Ordentligt flertrådade applikationer borde i7 göra cirklar runt i5 dualcore.

Har du inte lärt dig att klockfrekvens bara är en av många ingredienser så kanske det vore dags nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Och hur räknar du? IPC om 4 på nehalem architecturen. 4st 1.8Ghz kärnor med IPC om 4 teoretiskt. 4x1.6x4 = 25.6 miljarder instruktioner varje sekund.
I5 med 2 kärnor på 2.4Ghz med 4 IPC per kärna teoretiskt.
2x2.4x4 = 19.2 miljarder instruktioner varje sekund.
i7 33% snabbare teoretiskt.

i7 quadecore har högre total IPC både praktiskt och teoretiskt än i5 dualcore.

Vet inte vem du försöker övertyga. Min betoning på att det skiljer 800Mhz fortfarande är för lite skillnad för att ge i5 en fördel. 2 extra kärnorna och cachet väger ut den skillnaden.
Turboboost jämnar ut singeltrådade prestandan och även prestanda på lätt trådade applikationer.
Ordentligt flertrådade applikationer borde i7 göra cirklar runt i5 dualcore.

Har du inte lärt dig att klockfrekvens bara är en av många ingredienser så kanske det vore dags nu?

Visst har du rätt i ditt antagande, men du kan väl inte säga att ditt tidigare inlägg var speciellt klart när du skrev som du gjorde, eller hur, det är ju lätt att feltolka
Så var lite cool när du svarar, please!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)