Formatera från windows 7 till xp

Permalänk
Medlem

Formatera från windows 7 till xp

Hejsan efter en hård natt har jag äntligen fått igång datorn efter att ha fått felmeddelandet BOOTMGR is missing. Har nu installerat en Beta av Windows 7 (var den ända skivan jag hade tillgång till). Skulle nu istället vilja installera om till XP. Nu när jag försöker boota med windows xp skivan så skippar han att köra på skivan och startar Windows 7 istället. Det kommer ju upp Press any button to run CD/DVD ROM.

Är väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Lulle

Permalänk

Ledsen men kommer inte hjälpa dig med en nedgradering

Varför vill du installera xp? Det finns mängder med fördelar som väger upp nackdelarna!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Varför inte hjälpa mig? Varför? Jo vissa program som jag behöver köra fungerar inte i Windows 7, spelar ingen roll vilken version eller liknande så jag vill ha XP tillbaks. Vad spelar det för roll? behöver ju hjälp inte ha reda på för o nackdelar..

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Grejjen är ju den att det är en Beta av windows 7. Samt 32-bitars, har ju så jag kan köra 64-bit och vill gärna göra det! Vad är det som är så svårt o fatta att jag helt enkelt vill göra en formatering så jag kan köra ned xp igen?

Visa signatur

Lulle

Permalänk

Beroende på hur man ser på det så hjälper vi dig gärna. Vilka program är det som inte fungerar? De flesta problemen kan man lösa genom att köra i kompatibilitets-läge och som administratör. Annars kan du ju, som tcntad säger, köra programmen i XP mode.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har alltså en testversion av windows 7 men du "har så att du kan" använda 64bit och faktiskt vill det, men varför skriver du då att du vill köra xp?

Tänk på att xp är ca 9 år gammalt och inget att föredra om man kan få program och spel att rulla fint i windows 7.

"Att installera xp" trådar finns det gott om förövrigt, lär finnas med ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Beroende på hur man ser på det så hjälper vi dig gärna. Vilka program är det som inte fungerar? De flesta problemen kan man lösa genom att köra i kompatibilitets-läge och som administratör. Annars kan du ju, som tcntad säger, köra programmen i XP mode.

Pust... Så hjälp mig då. Säg inte att jag ska göra något annat. Har kört med Windows 7 ett bra tag innan och det har funkat bra för mig. Sen är det vissa program som inte fungerar ihop med andra och har testat med det mesta utan resultat.

Kortfattat: JAG VILL HA XP ISTÄLLET FÖR WINDOWS 7. Kan ni hjälpa eller inte?

Visa signatur

Lulle

Permalänk

Har du kollat boot ordningen i bios så att den ska välja skivan före hårddisken?
Om du har ett USB tangentbord, har du kollat i bios att stöd för USB är påslaget för bios?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av joOlta:

Pust... Så hjälp mig då. Säg inte att jag ska göra något annat. Har kört med Windows 7 ett bra tag innan och det har funkat bra för mig. Sen är det vissa program som inte fungerar ihop med andra och har testat med det mesta utan resultat.

Kortfattat: JAG VILL HA XP ISTÄLLET FÖR WINDOWS 7. Kan ni hjälpa eller inte?

Då får någon annan hjälpa dig.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har alltså en testversion av windows 7 men du "har så att du kan" använda 64bit och faktiskt vill det, men varför skriver du då att du vill köra xp?

Tänk på att xp är ca 9 år gammalt och inget att föredra om man kan få program och spel att rulla fint i windows 7.

"Att installera xp" trådar finns det gott om förövrigt, lär finnas med ditt problem.

Har sökt i detta forum och på google men lyckas inte hitta något. Kanske söker fel vad vet jag...

Får väl välja vilket operativ system som jag vill?

Visa signatur

Lulle

Permalänk

ändra Bootordning i Bios så att cd/dvd är första.

och jag förstår din poäng iom att betan snart inte går att använda längre (september tror jag sen försvinner stödet för betan)...

även om jag kan rekomendera att du köper ett W7 bra ersättare till xp om man ger det en chans.
har ju som sagt en funktion som heter Xp mode för sånna program som inte fungerar i w7

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Har du kollat boot ordningen i bios så att den ska välja skivan före hårddisken?
Om du har ett USB tangentbord, har du kollat i bios att stöd för USB är påslaget för bios?

ja det är klart att jag har cdrom/dvd som första boot. Sen får jag ju upp om jag vill starta med skiva. Och har inte usb tangentbord.

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Skrivet av joOlta:

Får väl välja vilket operativ system som jag vill?

Okej, nu är det såhär. Vi har inte sagt att du inte får välja vilket operativsystem du ska ha. Det enda vi gör är att försöka hjälpa dig få igång dina program som inte vill fungera i windows 7. Är det inte mycket roligare om du får igång programmen i windows 7 och kör med det senaste än att nedgradera till ett gammalt operativsystem?

Många här på forumet tänker på samma sätt som de svar du redan har fått. Betyder inte det då att genomsnittat kanske har en tanke som i alla fall är värd att prova? Skulle vara jättebra om du också kunde svara på de frågor som vi ställer. Det är helt enkelt lättare att få svar på sina frågor då och man får ett mycket bättre ryckte här på swe.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ändra Bootordning i Bios så att cd/dvd är första.

och jag förstår din poäng iom att betan snart inte går att använda längre (september tror jag sen försvinner stödet för betan)...

även om jag kan rekomendera att du köper ett W7 bra ersättare till xp om man ger det en chans.
har ju som sagt en funktion som heter Xp mode för sånna program som inte fungerar i w7

Jo själv klart tycker jag om Windows 7. Riktigt härligt operativ system. Men det är just vissa program som inte funkar tillsammans. Alla som pratar om Xp mode, vad menas med det?

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Okej, nu är det såhär. Vi har inte sagt att du inte får välja vilket operativsystem du ska ha. Det enda vi gör är att försöka hjälpa dig få igång dina program som inte vill fungera i windows 7. Är det inte mycket roligare om du får igång programmen i windows 7 och kör med det senaste än att nedgradera till ett gammalt operativsystem?

Många här på forumet tänker på samma sätt som de svar du redan har fått. Betyder inte det då att genomsnittat kanske har en tanke som i alla fall är värd att prova? Skulle vara jättebra om du också kunde svara på de frågor som vi ställer. Det är helt enkelt lättare att få svar på sina frågor då och man får ett mycket bättre ryckte här på swe.

Program som tex: Adobe Premier, photoshop, after effects, vegas, ventrilo. Inte funkar tillsammans vilket segar ner. Om Xp mode kan fixa det så blir självklart windows 7 som operativ system.

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Skrivet av joOlta:

Alla som pratar om Xp mode, vad menas med det?

Det är just det jag menar, lyssna till våra råd så löser vi det här

XP-mode kan man säga är en simulering av XP i windows 7. Ladda ner och prova
Download Windows XP Mode

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av joOlta:

Program som tex: Adobe Premier, photoshop, after effects, vegas, ventrilo. Inte funkar tillsammans vilket segar ner. Om Xp mode kan fixa det så blir självklart windows 7 som operativ system.

Alla, eller i alla fall de flesta av de programmen ska fungera i windows 7 utan problem. Menar du då att problemet är att datorn blir seg när du kör de programmen samtidigt? Jag tror de flesta datorer skulle bli segare i prestanda om man köra med så många program var igång samtidigt

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag använder de program du nämnt i W7 utan problem. Hade småproblem med gamla ventrilo med laggigt ljud men fixade detta med admin rättigheter och att köra det i Vista mode. Dock var det inte 100%, hände att ljudet laggade nångång om dagen. Men då bytte vi i klanen till VT 3.0 och allt funkar prima.

Vilken version av Ps och Premieree osv använder du? Har du testat som många här säger att starta programmet med admin rights? Det fixade 99% av alla mina problem med program och spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Alla, eller i alla fall de flesta av de programmen ska fungera i windows 7 utan problem. Menar du då att problemet är att datorn blir seg när du kör de programmen samtidigt? Jag tror de flesta datorer skulle bli segare i prestanda om man köra med så många program var igång samtidigt

Aa alla program samtidigt, borde inte vara några problem med tanke på den dator som jag har.

6gb minne
cor i7 920 processor
och ett Raedon Hd 4870 tror jag den heter.

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Jag använder de program du nämnt i W7 utan problem. Hade småproblem med gamla ventrilo med laggigt ljud men fixade detta med admin rättigheter och att köra det i Vista mode. Dock var det inte 100%, hände att ljudet laggade nångång om dagen. Men då bytte vi i klanen till VT 3.0 och allt funkar prima.

Vilken version av Ps och Premieree osv använder du? Har du testat som många här säger att starta programmet med admin rights? Det fixade 99% av alla mina problem med program och spel.

Jo har testat med att starta dem med admin rights men fungerade i vilket fall inte. Och måste ju kunna använda vilken ventrilo som helst då jag använder flera olika. Man vill ju helst inte få något lagg heller

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Skrivet av joOlta:

Aa alla program samtidigt, borde inte vara några problem med tanke på den dator som jag har.

6gb minne
cor i7 920 processor
och ett Raedon Hd 4870 tror jag den heter.

Skrivet av joOlta:

Jo har testat med att starta dem med admin rights men fungerade i vilket fall inte. Och måste ju kunna använda vilken ventrilo som helst då jag använder flera olika. Man vill ju helst inte få något lagg heller

Som sagt, om man inte har en yberdatorn med typ dubbla cpu, mängder med minne, ssd osv så kan du köra så. Men att köra så stora och krävande program samtidigt har nästan alla datorer svårt med idag. Varför måste du köra så mycket program samtidigt? Du spelar ju till exempel inte samtidigt som du sitter i photoshop? Ha bara igång de program som du använder, kör programmen som admin och i kompabilitetsläge så borde problemen vara lösta.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Som sagt, om man inte har en yberdatorn med typ dubbla cpu, mängder med minne, ssd osv så kan du köra så. Men att köra så stora och krävande program samtidigt har nästan alla datorer svårt med idag. Varför måste du köra så mycket program samtidigt? Du spelar ju till exempel inte samtidigt som du sitter i photoshop? Ha bara igång de program som du använder, kör programmen som admin och i kompabilitetsläge så borde problemen vara lösta.

Nja inte riktigt alla på en o samma gång men ibland kan det bli många program då jag skiftar mellan programmen titt som tätt. Har ju quad core på min med 3 ghz core i7 920 med senaste tekniken som hjälper till och renderar grafik och ska tydligen arbeta på ett sånt sätt att man ska kunna ha många program igång, när jag väl har det så används inte mycket av cpu. Minne låg på ca 40 % har corsairs 2x3 gb minnen.
Som sagt borde inte vara några som helst problem med den datorn. Samt ett mycket bra grafikkort. Och köra dem som admin o kompabilitetsläge funkar inte, men ska testa nu med Xp mode och hoppas på att det löser mina problem som ni rekommenderar!

Visa signatur

Lulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av joOlta:

Nu när jag försöker boota med windows xp skivan så skippar han att köra på skivan och startar Windows 7 istället. Det kommer ju upp Press any button to run CD/DVD ROM.

Bytt till gamla vanliga PS/2 tangentbord/mus eller sätt på USB stödet för dom i bios.
USB versioner, adapter och trådlöst avancerat grejs funkar inte förrän du gjort det.

Den ska reagerar om du har normala PS/2 tangentbord om inte ditt är trasigt (kontakt, kabel, knappar).

Du kan alltid nollställa bios och ställa in allt igen men det borde inte behövas men det skadar inte heller om du nu redan har PS/2 tangentbord. Ta först bort EL kabeln från datorn så att den är helt död när du nollställer bios. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag. Ta det lugnt så att strömmen hinner försvinna.

Oavsett om det är XP ell Win 7 CD/DVD måste det här biten fixas för eller senare