Permalänk

Fick tillbaka min dator från service precis. Datorn är dock nu på danska. Vad ska jag göra för att byta språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leanderzon:

Fick tillbaka min dator från service precis. Datorn är dock nu på danska. Vad ska jag göra för att byta språk?

Vad jag har läst mig till så ska det bara gå att ändra språk på w7 ultimate, rätta mig om jag har fel.
Majje på forumet fick också tillbaka sin laptop från servicen med danskt språk och jag tror inte han har lyckats få svenskt språk på den igen. dåligt ifrån Acer.

mvh juppen

Permalänk
Skrivet av juppen:

Vad jag har läst mig till så ska det bara gå att ändra språk på w7 ultimate, rätta mig om jag har fel.
Majje på forumet fick också tillbaka sin laptop från servicen med danskt språk och jag tror inte han har lyckats få svenskt språk på den igen. dåligt ifrån Acer.

mvh juppen

Det löste sig till stor del med hjälp av denna guiden:
Byta språk i Windows 7 Home Premium

Hoppas att Acer skärper sig gällande detta i fortsättningen.

Permalänk
Skrivet av tr3s:

Verkar som om onoff har höjt upp till det "normala" priset imorse... Ahh!!! Har följt den här tråden ngr dagar nu för varit riktigt sugen på köpa antingen den här el Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004) (mer HD och 9-cell). Och så råkar jag missa inlägget från just igår kväll... ... Nu verkar priset ligga på 8729:- -.-;;

Inte riktigt säkert om det är värt 1200:- för lite HD och (klumpigt) 9-cells batteri... Stämmer det att den sticker ut ngn cm under så datorn lyfts upp? Ngn på elgiganten som hintade om det. Skulle se riktigt klumpigt ut då...

Skrivet av tartkennet:

Ja det var ju roligt att någon lyckades få det priset iaf=) Skulle beställa min i morse men då var det som sagt 8700 kr nånting. Men grattis till dig! Jag beställde en i alla fall. Eller jobbet beställde en åt mig.

Hoppas den blir till belåtenhet iaf!

Bir ännu mer nöjd nu när jag läser detta, men lider förstås med er! Jag misstänkte faktiskt att det var något "fel" på priset och det var därför jag slog till på direkten. Egentligen hade jag velat ringa banken morgonen efter och kolla så att brytdatum hade infallit på kreditkortet, men vågade inte riskera att priset skulle justeras uppåt, vilket det ju visade sig att de gjorde så här i efterhand. Sällan jag har tur, men denna gång hade jag tydligen det

Permalänk
Skrivet av chucknorris:

Bir ännu mer nöjd nu när jag läser detta, men lider förstås med er! Jag misstänkte faktiskt att det var något "fel" på priset och det var därför jag slog till på direkten. Egentligen hade jag velat ringa banken morgonen efter och kolla så att brytdatum hade infallit på kreditkortet, men vågade inte riskera att priset skulle justeras uppåt, vilket det ju visade sig att de gjorde så här i efterhand. Sällan jag har tur, men denna gång hade jag tydligen det

Ja jag förstår att du är nöjd, skulle jag oxå vara=) Kommer att få min dator idag vilket ska bli spännande. Jag betalar ju inte min själv i alla fall så det spelar väl inte så jättestor roll att det blev för ordinarie pris. Men man kan ju va snäll mot sin arbetsgivare oxå=)

Vet att datorn levereras med W7 home premium och är tveksam till att jag kan köra denna version av W7 i jobbet. Behöver nog en uppgraderad version av det. Någon som vet vad som är nästa version och vad det möjligtvis skulle kosta att uppgradera till denna?

Några flera inputs om datorn? Positiva och negativa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Batteritid
Första körningen, tung användning av hårddisken, mycket kopiering, ghost-image-skapande, och installationer/avinstallationer, ungefär 5,5 h.
Andra körningen, intel 80 gb SSD, kontorsprogram och surfning, ca 6.5-7h.

Prestandatester
3DMark06: 7509 p, CPU score: 2794
HyperPI 1M: 2 kärnor: 23.8s, 1 kärna: 16.8s

Trevliga verkliga batteritider du fick där Du har 6-cell batteri vilket innebär att man borde få mellan 8-10 timmar med ett 9-cells-batteri med samma typ av körning som du gjorde !

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Nu har jag fått hem den efterlängtade=)

Skulle bara höra med er som fått hem den och hållt på och meckat med den lite granna. Sitter och avinstallerar lite bloatware i burken nu och kommer då till denna fråga. Är det några förinstallerade program som man måste spara? Som t.ex. Acer Backup Manager, Acer Crystal Eye Webcam, Acer e-Recovery Management, Acer uppdater etc. Är det nåt man behöver spara? Och som sagt inte bara dessa uppräknade program alltså utan även flera. Spel och sånt tar jag bort utan att blinka, men tänkte just på programmen.

I övrigt vill jag bara säga att jag än så länge är helnöjd! Datorn känns solid och tangentbordet är skönt att skriva på. Hör inte heller ett endaste ljud från datorn vid installation av program, musiklyssning eller surfande. Me like=)

Permalänk
Medlem

Om webcamen funkar som andra webcams så fungerar den väl bra i tex skype och msn utan en massa extra programvara?

Låter överlag som en trevlig dator tycker jag. Är nyfiken på hur mycket skillnad i batteritid det gör om man har vanlig HDD eller har en SSD? Kanske inte spelar så stor roll..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Om webcamen funkar som andra webcams så fungerar den väl bra i tex skype och msn utan en massa extra programvara?

Ja det är ju det jag undrar, men det borde den väl nästan göra va?

Permalänk
Medlem

För er som inte har uppmärksammat det så kan man överklocka 5650-grafikkortet rätt jädra bra. Denna trådskapare fick 9000+ 3Dmarks(06).

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

För er som inte har uppmärksammat det så kan man överklocka 5650-grafikkortet rätt jädra bra. Denna trådskapare fick 9000+ 3Dmarks(06).

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Japp. Jag kom upp i 9200+ med min i5 450 kontra hans 9000+ med 430m, och då klockade jag inte grafikkortet lika hårt som han gjorde.
Helt klart en överklockvänlig burk, speciellt då den har 2x fläktar kontra 4820ans 1.

Permalänk
Medlem

Om dom kommer med ett inbyggt 3g modem nån gång så blir det ett defenitivt köp....

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Nu har jag fått hem den efterlängtade=)

Skulle bara höra med er som fått hem den och hållt på och meckat med den lite granna. Sitter och avinstallerar lite bloatware i burken nu och kommer då till denna fråga. Är det några förinstallerade program som man måste spara? Som t.ex. Acer Backup Manager, Acer Crystal Eye Webcam, Acer e-Recovery Management, Acer uppdater etc. Är det nåt man behöver spara? Och som sagt inte bara dessa uppräknade program alltså utan även flera. Spel och sånt tar jag bort utan att blinka, men tänkte just på programmen.

I övrigt vill jag bara säga att jag än så länge är helnöjd! Datorn känns solid och tangentbordet är skönt att skriva på. Hör inte heller ett endaste ljud från datorn vid installation av program, musiklyssning eller surfande. Me like=)

Fick laptopen igår. Blev lite meckande och hann även testa ngr spel. Första timmen satt jag som leffe1 och tartkennet och bara rensade massa onödiga program. Jag rensade faktiskt det mesta från acer med, inte updater och eye webcam för har inte hunnit prova dem än.

Tyckte uppstarten var lite seg (har alltid kört winxp innan) men fick ner den genom att dra ner alla win7-"effekter". Hittade ngn tråd på nätet. Men datorn i allmänt är grym!

Otroligt tyst när man surfar och knappt varm. Fast när jag installerade och körde ett spel (HoN) med de högsta inställningarna så kunde jag höra hur fläktarna började jobba. Märkte även att den blev snabbt lite varmare. Ska prova ett mera krävande spel och återkomma. Kör även illustrator på jobbet och med min förra laptop så kunde allt bara låsa sig så blir intressant och prova med denna. Jag brukar alltid ha en penna under laptopen bara för att öka luftflödet men funderar på att skaffa en kylplatta från webhallen...

Andra synpunkter är väl, snygg, helt ok tangentbord, "två finger"-skroll är ok (inte lika smidigt som på mac:en, saknar även "tre-finger" funktionerna), skön skärm (inomhus), tunn och lätt! Rekommenderar!

Köpte min från komplett (sthlm), beställde den fredags natt och kunde hämta den måndagkväll

Permalänk
Medlem

Och själv har man läst att inte en enda återförsäljare väljer att ta in en modell med 3g ><

*************************************************************

Hej!

Samtliga modellserier av Timelinex går att få med inbyggt 3G modem.
Däremot beror det på vad våra återförsäljare har för modeller i sitt sortiment.

Med Vänliga Hälsningar
Andreas

Acer Scandinavia
Technical Helpdesk

Support Phone Line: 33 70 20 70 for Denmark
Support Phone Line: 020 - 25 25 00 for Sweden
Support Phone Line: 800 84 880 for Norway
Open Monday - Friday 09.00 - 17.00

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

För er som inte har uppmärksammat det så kan man överklocka 5650-grafikkortet rätt jädra bra. Denna trådskapare fick 9000+ 3Dmarks(06).

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Jo jag skrev om det på förra sidan

Skrivet av Nisse977:

Hittade lite info om att överklocka 3820TG i denna tråd:
Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Det handlar mest om grafikkortet. De får runt 9000p i 3Dmark06 efter lite enkel frekvenshöjning av core och minne
Dock har de problem med att höja själva i5 cpun... Men det kommer nog att lösa sig när de får till rätt inställning i Setfsb-programmet

Gott med lite överklockning ja!

Nu handlar den här tråden om Acer 3820TG... Men jag läste att Dell Alienware M11x nu kommer med i3, i5 och i7 processorer tillsammans med nVidia Optimus och GT 335M
Kostar en 900£ för en med i5 520UM och 4gig ram, 250gig hd.
Alienware M11x Gaming Laptop Details | Dell UK

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jo jag skrev om det på förra sidan

Gott med lite överklockning ja!

Nu handlar den här tråden om Acer 3820TG... Men jag läste att Dell Alienware M11x nu kommer med i3, i5 och i7 processorer tillsammans med nVidia Optimus och GT 335M
Kostar en 900£ för en med i5 520UM och 4gig ram, 250gig hd.
Alienware M11x Gaming Laptop Details | Dell UK

Vill inte ha ett nvidia kort och därför går den bort. Säkert intressant för vissa. Optimus ser jag inte heller som en fördel då jag gillar att ha kontroll. Vi får se om det blir en Timeline eller om det blir en Envy 14.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Videon med BC2 som körs med minst 40fps gjorde att jag kommer köpa den här datorn imorgon. Bestyckad med i5 450m och HD5650. Tack för att ni uppmärksammat denna datorn

Hur står sig det lilla batteriet med ATI kortet avslaget/påslaget?

EDIT: Sitter nu och leker med datorn Vad rekommenderas att man ska uppdatera? Alla intel drivers och ati driver? är det något mer som kan tänkas behöva uppdatering?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur man stänger av PCI-E Power management? Mitt grafikkort slöar i 1x hastighet.

Permalänk

Mors,

Någon som vet vart produktnyckeln till Office-paketet finns? Varje gång jag ska in i Word eller Excel så frågar han om jag vill skriva in produktnyckeln. Men vart hittar jag den? Det står en "product key" under datorn, men den verkar inte funka. Någon som vet får gärna skriva.

Undrar även som ovan vad som behövs uppdatera och även Om man kan ta bort alla program som acer har förinstallerat eller om man måste spara några?

Permalänk

Tjena verkar som om alla stockholmsbutiker som onoff har ska ha 3820tg på lager så där borde man kunna klämma och känna lite på den=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Mors,

Någon som vet vart produktnyckeln till Office-paketet finns? Varje gång jag ska in i Word eller Excel så frågar han om jag vill skriva in produktnyckeln. Men vart hittar jag den? Det står en "product key" under datorn, men den verkar inte funka. Någon som vet får gärna skriva.

Undrar även som ovan vad som behövs uppdatera och även Om man kan ta bort alla program som acer har förinstallerat eller om man måste spara några?

1. Officenyckeln finns inte eftersom man inte får med Microsoft Office utan nån trial-version.
2. Drivrutinerna för grafikkortet är förmodligen något du ständigt vill uppdatera. Det finns en nyare version av realteks ljudkortsdrivrutiner. Vad gäller andra drivrutiner så tror jag inte det finns nyare, eller om man ens behöver uppdatera dem.

Angående programmen, ja det är svårt att svara på. Jag har kvar typ alla men kommer väl att ta bort dem allt eftersom jag inte använder dem.

Permalänk
Skrivet av leffo1:

1. Officenyckeln finns inte eftersom man inte får med Microsoft Office utan nån trial-version.
2. Drivrutinerna för grafikkortet är förmodligen något du ständigt vill uppdatera. Det finns en nyare version av realteks ljudkortsdrivrutiner. Vad gäller andra drivrutiner så tror jag inte det finns nyare, eller om man ens behöver uppdatera dem.

Angående programmen, ja det är svårt att svara på. Jag har kvar typ alla men kommer väl att ta bort dem allt eftersom jag inte använder dem.

Aha, ingen officenyckel säger du. Då får man väl lösa det på annat sätt i stället. Tack iaf.

Angående grafikkortet så har jag läst att det på nåt sätt skiftar eller vad det handlar om. Vad innebär detta egentligen? Jag har märkt att skärmen blir svart ibland men jag hänger inte med varför och vad det innebär.

Får kika igenom programmen igen och se om man kan ta bort nåt mer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Aha, ingen officenyckel säger du. Då får man väl lösa det på annat sätt i stället. Tack iaf.

Angående grafikkortet så har jag läst att det på nåt sätt skiftar eller vad det handlar om. Vad innebär detta egentligen? Jag har märkt att skärmen blir svart ibland men jag hänger inte med varför och vad det innebär.

Får kika igenom programmen igen och se om man kan ta bort nåt mer där.

När skärmen flimrar byter datorn grafikkort.

Permalänk
Skrivet av leffo1:

När skärmen flimrar byter datorn grafikkort.

Jo det har jag förstått, men varför gör datorn så? Vad är syftet med det? Och finns det två grafikkort?? Är inte så jätteinsatt som ni kanske märker men skulle gärna vilja lära mig=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Jo det har jag förstått, men varför gör datorn så? Vad är syftet med det? Och finns det två grafikkort?? Är inte så jätteinsatt som ni kanske märker men skulle gärna vilja lära mig=)

ja den här datorn har 2 grafik kort pga att den ena e för performance och ena är för att maximera batteri tiden.

Permalänk
Skrivet av chong4oo:

ja den här datorn har 2 grafik kort pga att den ena e för performance och ena är för att maximera batteri tiden.

Aha, då är jag med. Tack så mycket=)

Permalänk
Medlem

Tjena!
ny på forumet, så ursäkta om jag upprepar vad som redan skrivits någon annanstans...

Jag är på jakt efter ny laptop och har fastnat för två stycken:
Acer TimelineX 3820TG-5454G32n
och
HP Pavilion dm3-1190eo

Men jag vet inte vilken som är det bästa köpet... Jag kan för lite om olika hårdvarukonfigurationer t.ex.:
Vad är det för skillnad på L2- och L3-cache?
Märker man någon skillnad på 7200 och 5400 RPM i hårddiskarna?
Vilket grafikkort är bäst, HPns NVidia GeForce G105M eller Acerns ATI Mobility Radeon HD 5650?
Vad är busshastighet och är Acerns 2500 mycket bättre än HPns 1066 MT/s? (Vad är MT/s för enhet?)

Tacksam för svar!

Rättade länkar
Permalänk

Någon som har koll på hur varm datorn borde vara när man spelar upp 1080p via hdmi?

Min ligger runt 42c i idle och närmare 60 vid filmuppspelning (1080p) Är inte det ganska mycket, eller får man räkna med det på en laptop? Tänkte testa lite spel osv senare ikväll för att se hur mycket den verkligen klarar av och hur värmen ser ut.

Har I5-450M versionen med radeon hd5650, sprillans ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle555:

Tjena!
ny på forumet, så ursäkta om jag upprepar vad som redan skrivits någon annanstans...

Jag är på jakt efter ny laptop och har fastnat för två stycken:
Acer TimelineX 3820TG-5454G32n
och
HP Pavilion dm3-1190eo

Men jag vet inte vilken som är det bästa köpet... Jag kan för lite om olika hårdvarukonfigurationer t.ex.:
Vad är det för skillnad på L2- och L3-cache?
Märker man någon skillnad på 7200 och 5400 RPM i hårddiskarna?
Vilket grafikkort är bäst, HPns NVidia GeForce G105M eller Acerns ATI Mobility Radeon HD 5650?
Vad är busshastighet och är Acerns 2500 mycket bättre än HPns 1066 MT/s? (Vad är MT/s för enhet?)

Tacksam för svar!

Jag ska göra det enkelt för dig, Acern är det klart bästa köpet. Resten får du Googla.

Permalänk

Hallå folks,

Har en liten fråga ang. denna dator. Jag har den i jobbet och kopplar upp den mot en extern skärm varje dag till jobbet. Min fråga är om det går att spara skärminställningarna för skärmen på jobbet fast utan att skärmen på den bärbara får samma upplösning? Jag har fått ställa ner skärmupplösningen på den externa skärmen, men då ställs ju även laptopskärmen ner. Går det att ha dem separata så när jag kopplar in den externa skärmen så justeras denna till korrekt upplösning och min laptop har kvar maxupplösningen som den ska ha. Hmm lite luddigt jag vet men ni kanske förstår ändå?

Så om detta går hur gör jag i sådana fall detta?