Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nu börjar det bli lite fånigt. Läser du verkligen mitt svar på det sättet? Det var enbart för att ge dig ett svar på om hurvida det finns njutning hos horan.

Debatterar du alltid genom att försöka frångå ämnet med helt irrelevanta frågeställningar?

Det spelar ingen roll om det förekomma njutning hos den som säljer tjänsten, det är en tjänst.

Skrivet av astrob0y:

Och i länder där sexköp är legaliserat pågår det människohandel. Se bara på Amsterdam. Om kroppen blir till en vara här i Sverige så kommer människohandeln öka.

Det är inte en vara, det är en tjänst.

Jag förstår att det är lättare att få korkade människor att tro att prostitution är något som per automatik är fel om man får det att framstå som om den som säljer tjänsten förlorar något på det, men det är bara struntprat.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Har du ett enda bevis för att förbudet gör någon nytta?

Ett enda?

"De poliser och socialarbetare som arbetar närmast de prostituerade är dock eniga om att sexhandeln har minskat och helt klart är i alla fall att gatuprostitutionen har minskat."

Saxat ur SCBs rapport om 1999 års lag. Jag tänker inte hänvisa till en källa då du ännu inte har lyckats redovisa någon som helst vettig källa till ditt tyckande.

Skrivet av Lcars:

Debatterar du alltid genom att försöka frångå ämnet med helt irrelevanta frågeställningar?

Det spelar ingen roll om det förekomma njutning hos den som säljer tjänsten, det är en tjänst.

Driver du med mig? Du ställde en fråga. Jag gav dig svar. Du använder sedan mitt svar utifrån en helt annan frågeställning. Skärpt dig.

Skrivet av Lcars:

Jag förstår att det är lättare att få korkade människor att tro att prostitution är något som per automatik är fel om man får det att framstå som om den som säljer tjänsten förlorar något på det, men det är bara struntprat.

Det får stå för dig. Dock gör man kroppen till vara som man sedan säljer. Dina argument liknar torskars argument om att de inte köper något utan enbart nyttjar en välbehövlig tjänst. Lite win win som ingen lider av.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Eftersom du tydligen anser att jag kommer med enbart känsloargument så kommer är kommer en blandad kompott av studier som kan användas i förklaring till varför man inte ska legalisera sexköp. Dessa har jag länkat till tidigare i denna tråd

Varat och varan : Prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan - Kajsa Ekis Ekman - Bokus bokhandel

Det där är inte en undersökning, det är en moralkaka skriven av någon som inte förstår skillnaden mellan varor och tjänster.

Den där handlar om prostitution mellan 1812 och 1918, jag är inte helt säker på att den stödjer din idé om att sexköp ska vara olagligt 2010.

Den boken verkar inte ha något med prostitution att göra överhuvudtaget.

Skrivet av astrob0y:

Nu får du väldigt väldigt gärna ta fram någon som helst faktabas till varför legalisering av sexköp inte påverkar samhället negativt.

Jag väntar fortfarande på att du ska presentera ett enda argument för varför vi ska förbjuda sexköp.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Den där handlar om prostitution mellan 1812 och 1918, jag är inte helt säker på att den stödjer din idé om att sexköp ska vara olagligt 2010.

Den boken verkar inte ha något med prostitution att göra överhuvudtaget.

Jag väntar fortfarande på att du ska presentera ett enda argument för varför vi ska förbjuda sexköp.

Om du läser böckerna kommer du inse att de som hände mellan 1812 och 1918 kan absolut förstås i dagens samhälle. Grundtesen är- fattigdom leder till människohandel (sexköp).

Den verkar inte ha något med prostitution att göra. Läs boken istället för att anta.

Ja det är så mycket enklare att vänta, läsa andras posters med selektivlsäning än att bygga på sina egna argument.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

"De poliser och socialarbetare som arbetar närmast de prostituerade är dock eniga om att sexhandeln har minskat och helt klart är i alla fall att gatuprostitutionen har minskat."

Saxat ur SCBs rapport om 1999 års lag. Jag tänker inte hänvisa till en källa då du ännu inte har lyckats redovisa någon som helst vettig källa till ditt tyckande.

Jag letade lite snabbt upp den undersökning som du hänvisade till, och i den kan man, på sida 7, också läsa "Inomhusprostitutionen är det dock betydligt svårare att kartlägga. Tillgång till mobil och internet gör att kontakterna mellan köpare och säljare kan ske i det fördolda", samt en möjlig förklaring till minskningen av antalet fall av gatuprostitution "men även att det är en högre andel kunder som vill göra ”värre saker” och har ”konstigare krav".

Hur var det nu med selektiv läsning?

För övrigt borde du läsa BRÅs statistik från de senaste tio åren på antalet fall av köp av sexuella tjänster. Ett tips; siffran har inte minskat.

Skrivet av astrob0y:

Driver du med mig? Du ställde en fråga. Jag gav dig svar. Du använder sedan mitt svar utifrån en helt annan frågeställning. Skärpt dig.

Jag ställde inte alls någon sådan fråga. Du kanske inbillar dig saker.

Skrivet av astrob0y:

Det får stå för dig.

Nej, det får stå för alla, då den vedertagna definitionen på tjänst resp. vara är tydlig, och i fall av sexköp är det en tjänst som köps, inte en vara.

Men visst, om du har en annan åsikt än den som uttrycks i Sveriges Rikes Lag så är det ditt problem.

Skrivet av astrob0y:

Dock gör man kroppen till vara som man sedan säljer.

Nej, det som säljs är en tjänst; en gärning som utförs självständigt för en annan persons räkning.

Om den prostituerade sålde sin kropp så skulle denne inte längre ha sin kropp kvar. Bestämmanderätt över sin kropp är också något som inte kan överlåtas genom kontrakt, därför kan det helt enkelt inte på något vis röra sig om att någon säljer sin kropp. Det går helt enkelt inte, lagligt sett.

Skrivet av astrob0y:

Dina argument liknar torskars argument om att de inte köper något utan enbart nyttjar en välbehövlig tjänst. Lite win win som ingen lider av.

Lustigt, att du kan uttala verkligheten, men inte förstå den.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Det är inte en vara, det är en tjänst.

Jag förstår att det är lättare att få korkade människor att tro att prostitution är något som per automatik är fel om man får det att framstå som om den som säljer tjänsten förlorar något på det, men det är bara struntprat.

Vänta nu... Tycker du att jag är korkad enbart för att vi inte delar samma världsbild? Om så är fallet så var då snäll och grundligt förklara för mig varför sexköp inte är något problem. Var nu grundlig i dina argument. Använd helst källor som stöd för dina teser och var sen vänlig och plocka isär siffror och statisk som säger att sexindustrin skadar de redan utsatta i samhället.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vänta nu... Tycker du att jag är korkad enbart för att vi inte delar samma världsbild?

Nej, det skrev jag heller aldrig.

Jag tycker dock att du borde lära dig läsa innan du skriver.

Skrivet av astrob0y:

Om så är fallet så var då snäll och grundligt förklara för mig varför sexköp inte är något problem.

Varför ska det vara olagligt att betala för något som är lagligt att få gratis?
Se där, det behövs egentligen inte mer argument än så.

Skrivet av astrob0y:

Var nu grundlig i dina argument. Använd helst källor som stöd för dina teser och var sen vänlig och plocka isär siffror och statisk som säger att sexindustrin skadar de redan utsatta i samhället.

Det hela kan sammanfattas mycket enkelt; du har inte att göra med hur, när och varför vuxna människor har sex med varandra.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Jag letade lite snabbt upp den undersökning som du hänvisade till, och i den kan man, på sida 7, också läsa "Inomhusprostitutionen är det dock betydligt svårare att kartlägga. Tillgång till mobil och internet gör att kontakterna mellan köpare och säljare kan ske i det fördolda", samt en möjlig förklaring till minskningen av antalet fall av gatuprostitution "men även att det är en högre andel kunder som vill göra ”värre saker” och har ”konstigare krav".

Hur var det nu med selektiv läsning?

Menar du att jag har selektiv läsning enbart för att jag inte tog med hela rapporten? Du måste skämta med mig. Och eftersom du googlar så tycker jag att du ska föra fram siffror som stödjer din tes om att legaliseringen av sexköp är av godo.

Skrivet av Lcars:

För övrigt borde du läsa BRÅs statistik från de senaste tio åren på antalet fall av köp av sexuella tjänster. Ett tips; siffran har inte minskat.

De fattiga har blivit fattigare. Därmed den ökade försäljningen. Vad vill du ha sagt med det?

Skrivet av Lcars:

Jag ställde inte alls någon sådan fråga. Du kanske inbillar dig saker.

Det var JesperT som ställde frågan och du citerade mitt svar utifrån en annan frågeställning.

Skrivet av Lcars:

Nej, det får stå för alla, då den vedertagna definitionen på tjänst resp. vara är tydlig, och i fall av sexköp är det en tjänst som köps, inte en vara.

Och om man gör sexköp legalt kommer människokroppen bli till en vara.

Skrivet av Lcars:

Lustigt, att du kan uttala verkligheten, men inte förstå den.

Och här kommer den igen. En tråkig och nedlåtande förolämpning enbart för att vi inte håller med varandra. Du var då en småsint person eller så har jag skrivit något tidigare som har varit elakt. Om så är fallet så ber jag om ursäkt. Om inte så bör du faktiskt tänka om hur du väljer att formulera dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Varför ska det vara olagligt att betala för något som är lagligt att få gratis?
Se där, det behövs egentligen inte mer argument än så.

Ditt starkaste argument?

Det här kan vara intressant.
Pressträff med Anna Skarhed, regeringens utredare i utvärderingen av förbudet mot köp av sexuell tjänst

Här är även rapporten
http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Menar du att jag har selektiv läsning enbart för att jag inte tog med hela rapporten? Du måste skämta med mig. Och eftersom du googlar så tycker jag att du ska föra fram siffror som stödjer din tes om att legaliseringen av sexköp är av godo.

Så du bara "råkade glömma" biten som inte stödde din syn på saker och ting?

Så lämpligt av dig.

Skrivet av astrob0y:

De fattiga har blivit fattigare. Därmed den ökade försäljningen. Vad vill du ha sagt med det?

Nu får du bestämma dig, har prostitutionen minskat eller ökat efter att förbudet infördes?

Du kan inte hävda både och.

Skrivet av astrob0y:

Och om man gör sexköp legalt kommer människokroppen bli till en vara.

Nej, det kommer fortfarande handla om sexuella tjänster. Vill du skriva om de lagliga definitionerna på ord så får du nog bli invald i riksdagen och få igenom lagändringar först.

Skrivet av astrob0y:

Och här kommer den igen. En tråkig och nedlåtande förolämpning enbart för att vi inte håller med varandra. Du var då en småsint person eller så har jag skrivit något tidigare som har varit elakt. Om så är fallet så ber jag om ursäkt. Om inte så bör du faktiskt tänka om hur du väljer att formulera dig.

Att du inte kan acceptera hur verkligheten ser ut är tydligt.

Det är också tragiskt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ditt starkaste argument?

Om jag har sex med min flickvän så är det helt lagligt, men det är helt plötsligt belagt med fängelsestraff om jag betalar henne 50:- för att vi ska ha sex när hon kanske inte riktigt är på humör.

Tycker du själv att det är rimligt?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Så du bara "råkade glömma" biten som inte stödde din syn på saker och ting?

Så lämpligt av dig.

Har inte glömt något. Jag argumenterar inte så.
Dock så säger rapporten från Regeringskansliet detta "Det är svårare att få en bild av den prostitution som förekommer på andra ställen såsom restauranger, hotell och massagekliniker. Det konstateras att det
ibland påstås att den svenska sexköpslagstiftningen har lett till att prostitutionen i större omfattning förmedlas via Internet. Situationen är dock liknande i andra länder och har enligt Socialstyrelsen snarare med den nya informationstekniken i sig att göra."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf

Skrivet av Lcars:

Att du inte kan acceptera hur verkligheten ser ut är tydligt.
Det är också tragiskt.

Ignorerad.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att någon ska komma med något argument för att det ska vara olagligt att köpa något som det är lagligt att få gratis.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Såg rubriken för några dagar sedan. Det fick mig att fundera lite.
Oftast tycker jag man har någon uppfattning om det mesta. När man inte vet riktigt varför brukar det fungera att dyka ned i den inre databasen för att försöka hitta sakerna som gör att man har uppfattningen. I sexköpsfrågan fungerar det inte som vanligt eftersom jag inte har någon egentlig åsikt.

Det är lätt att argumentera från att saker är rätt eller fel både från mer filosofiska resonemang eller de praktiska konsekvenserna. Man ser ofta folk hoppa mellan den filosofiska grunden och den praktiska beroende vad som diskuteras vilket säkert ofta är omedvetna misstag.

Men egentligen kanske de flesta vanligen bryr sig om mer än en infallsvinken innerst inne i de flesta frågor. Rent praktiskt kanske det inte skulle vara någon nackdel att införa dödstraff på alkoholism till exempel. Man kan anse att det inte är ett normbrott som förtjänar dödstraff eller så kan man resonera som att det är deras eget fel, osv. Men det är inte omöjligt att det från en rent praktisk utångspunkt skulle passa utmärkt med dödstraff.

För mig känns det ganska självklart att det på ett plan inte kan vara fel att sälja och köpa sex så länge det är frivilligt. Å andra sidan har jag ingen aning om de praktiska konsekvenserna.

Astrob0y tar upp en annan grej som jag också känner att jag har väldigt dålig koll på som antagligen har en del med trådämnet att göra. Vilket är jämställdhet, feminism osv.

Den så kallade sexuella frigörelsen fick sig antagligen en knäck av aidsfrågan etc som kanske till och med ledde till att det gått i motsatt riktning. Den biten bör ha stor betydelse i sexhandelsfrågan eftersom sex uppenbarligen ses som något väldigt speciellt.
Vad är då egentligen "feministiskt". Att sex är vackert och fint när det gäller kvinnor men äckligt och smutsigt när det gäller män, eller att sex inte borde vara så jäkla speciellt?

Spontant känns det som att det djupare svaret på frågan helt enkelt är att feminism i sig inte har något med jämställdhet att göra, utan att det en intresseorganisation för det kvinnliga könet. Vilket egentligen kanske borde vara rätt självklart.
Det borde ligga i rörelsens intresse att kvinnor alltid ska ses som offer och män som onda, bland annat för att det ska fungera politiskt. Då skapas det massvis med paradoxer som till exempel sexfrågan vilket verkar göra att sexhandel blir en viktig fråga för feminister på ett kanske lite underligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

För mig känns det ganska självklart att det på ett plan inte kan vara fel att sälja och köpa sex så länge det är frivilligt. Å andra sidan har jag ingen aning om de praktiska konsekvenserna.

Här beskrivs de praktiska konsekvenserna: YouTube - A Swedish sexworker on the criminalization of clients

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har tur att komma från en familj som bryr sig om mitt liv och har hindrat mig från dumma val i min tonår. Jag ser mig som lyckligt lottad.

Är det ovanligt att ha föräldrar som bryr sig om sina barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här kommer ytterligare en video om de praktiska konsekvenserna av lagen som trädde i kraft 1999
Pressträff med Anna Skarhed, regeringens utredare i utvärderingen av förbudet mot köp av sexuell tjänst

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är det ovanligt att ha föräldrar som bryr sig om sina barn?

Det tror jag inte. Men en person verkade ge uttryck för att han inte tycker att familjen ska lägga sig i ens livsval.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Här kommer ytterligare en video om de praktiska konsekvenserna av lagen som trädde i kraft 1999
Pressträff med Anna Skarhed, regeringens utredare i utvärderingen av förbudet mot köp av sexuell tjänst

Hur larvigt blåögd måste man inte vara för att tro att hennes utredning haft som mål något annat än att stötta förbudet?

Hon säger ju redan i början av genomgången att målet varit under en lång tid att prostitutionen ska utrotas helt, då är det väl klart att hon kommer fram till att förbudet gör nytta?

Prostitution är inget dåligt, det är inget som bör utrotas. Det borde existera och det borde vara fullt lagligt att både sälja och köpa sexuella tjänster. Det enda argumentet till varför det inte borde finnas överhuvudtaget är för att sex skulle vara någonting heligt som skiljer sig från alla andra mänskliga aktiviteter, och jag accepterar inte att vi år 2010 ska regeras av gamla religiösa värderingar kring sex.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det tror jag inte. Men en person verkade ge uttryck för att han inte tycker att familjen ska lägga sig i ens livsval.

Du menar bestämma över ens livsval. Om du tycker att du är lyckligt lottad som har en familj som bestämmer vad du får och inte får göra, varför kan det inte finnas andra familjer där de tycker det är bättre när familjemedlemmar låter andra familjemedlemmar göra som de vill men tycker om dem ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Här kommer ytterligare en video om de praktiska konsekvenserna av lagen som trädde i kraft 1999
Pressträff med Anna Skarhed, regeringens utredare i utvärderingen av förbudet mot köp av sexuell tjänst

Vet du hur mycket kritik den rapporten fått? De som är insatta betecknar hela rapporten som ett enda stort skämt (politiskt beställningsjobb)
Bakom det lyckliga ansiktet på antiprostitutionslagen | louisep.com | frihetspropaganda

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du menar bestämma över ens livsval. Om du tycker att du är lyckligt lottad som har en familj som bestämmer vad du får och inte får göra, varför kan det inte finnas andra familjer där de tycker det är bättre när familjemedlemmar låter andra familjemedlemmar göra som de vill men tycker om dem ändå?

I diskussionen som finns i denna tråd så är det nog bra att familjen ingriper om en nyss fylld 18 åring bestämmer sig för att göra något drastiskt som kan ha förödande effekter på dennes framtid. Min personliga syn på familjen är att de vuxna ska guida tonåringar i sin första kontakt med vuxenvärlden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vet du hur mycket kritik den rapporten fått? De som är insatta betecknar hela rapporten som ett enda stort skämt (politiskt beställningsjobb)
Bakom det lyckliga ansiktet på antiprostitutionslagen | louisep.com | frihetspropaganda

Den kritik som tas upp i bloggen tas även upp i rapporten. Vilka är det som är insatta och betecknar rapporten som ett skämt?

edit: och SOU rapporter bör såklart tas med en nypa salt då det är, såsom du skrev, politiska beställningsjobb. Dock måste vi gå efter något annars hamnar vi i en massa tyckande och det är ju inte så givande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Återigen om myten om den lyckliga horan

"– De människor vi möter är trasiga individer. Jag har arbetat här i tre år, min kollega i 20 år. Vi har hittills inte mött några ”lyckliga horor” här, säger Miki Nagat"

Stor ökning av kvinnor som säljer sex på gatan - DN.se

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vet du hur mycket kritik den rapporten fått? De som är insatta betecknar hela rapporten som ett enda stort skämt (politiskt beställningsjobb)
Bakom det lyckliga ansiktet på antiprostitutionslagen | louisep.com | frihetspropaganda

Men det är just problemet med motståndet mot prostitution; det är i grund och botten moraliskt, allt som stödjer ett förbud mottages med öppna armar och allt som talar emot ett förbud ignoreras fullständigt.

Det praktiska resonemanget kommer alltid vara rimligare, men det moraliska resonemanget kommer alltid vara lättare att sälja till allmänheten, för "Prostitution är ondskefullt!" kräver mindre ansträngning än "Det logiska alternativet för att minimera skadorna för alla inblandade och råda bot på problemen med trafficking och brott i samband med sexköp är att se till att marknaden kan regleras på laglig väg istället för att låta polisen försöka sätta dit alla och envar, oavsett om de deltar i de icke önskvärda aktiviteterna eller ej".

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Återigen om myten om den lyckliga horan

"– De människor vi möter är trasiga individer. Jag har arbetat här i tre år, min kollega i 20 år. Vi har hittills inte mött några ”lyckliga horor” här, säger Miki Nagat"

Stor ökning av kvinnor som säljer sex på gatan - DN.se

Citat:

Den lyckliga horan
Från Wikipedia

Den lyckliga horan är en arketyp och en bild som gärna framhävs inom pornografi, där man hävdar att det finns många prostituerade som är självständiga och nöjda med sitt yrkesval och att det alltså inte ligger någon motsättning mellan att prostituera sig en längre tid och ändå vara vid god hälsa och må bra - "vara lycklig". Den lyckliga horan finns även flitigt avbildad i populärkultur, såsom filmen Pretty Woman. The Happy Hooker - my own story är titeln på en bok av Xaviera Hollander.

Debatt
Motståndare till prostitution anser att den lyckliga horan är en myt. Myten om den lyckliga horan, är ett ofta använt argument mot prostitution och andra former av sexarbete såsom pornografi, striptease och liknande. Debattörer som själva är prostituerade och som argumenterar för avskaffande av lagstiftningen om könsköp menar att den lyckliga horan är en verklighet, och att myten om den lyckliga horan i själva verket är en myt i sig själv främst baserad på iakttagelser från lätt synlig prostitution såsom gatuprostitution. Prostitution som förmedlas via Internet, eskorttjänster, privata kontakter eller bordeller är inte kartlagd på samma sätt som gatuprostitutionen, och erfarenheter från en typ av prostitution är inte självklart överförbar till en annan. Före detta prostituerade som slutat och numera argumenterar mot prostitution och sexindustri, såsom Louise Eek, menar att deras egna erfarenheter visar att den lyckliga horan inte är en god bild av verklighetens prostitution. Andra debattörer som t ex Petra Östergren författare till boken Porr, horor och feminister och Isabella Lund framför en annan bild.

Inte för att vara som sådan, men vad har lycklig att göra med ens yrkesutövning om man skulle vara som sån.... Du skulle lika bra kunna applicera detta på kommunalarbetare och få ut exakta samma svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Återigen om myten om den lyckliga horan

Tänk de som jobbar i åldringsvården och torkar skit.

En del tycker det kanske är bekvämare och jobba 10 timmar i månaden och få ut mer än en som jobbar 165 timmar

Permalänk
Medlem

astrob0y.... tror du någonsin media i Sverige kommer berätta om resultaten med avkriminalisering?

Har btw en till rapport till dig:

The Impact of the Prostitution Reform Act on the Health and Safety Practices of Sex Workers
Nya Zealand
Sista uppdatering Jan 29, 2010

Citat:

Conclusion
......... In conclusion, this research has highlighted many positive outcomes from the decriminalisation of the sex industry. In some cases it has been shown that there is little change following the enactment of the PRA, but it is too soon to see many differences. Sex workers have been a marginalised and vulnerable population and have experienced much stigmatisation and exclusion from society. This cannot change rapidly with the enactment of a law and so the full health and safety benefits may only be seen in a number of years' time. What has been shown by this research is that there have been few, if any, negative consequences in terms of the health and safety of sex workers post-decriminalisation or the numbers attracted to participate in the industry.

Källa: The Impact of the Prostitution Reform Act on the Health and Safety Practices of Sex Workers — Ministry of Justice, New Zealand
Hela rapporten: http://www.justice.org.nz/policy-and-consultation/legislation...

Edit:

Hittade även undersökningar gjorda i Tyskland

The Act of Regulating the Legal Situation of Prostitutues - implementation, impact, current developments.
Prof. Dr. Barbara Kavemann, Ass. jur. Heike Rabe
with the collaboration of Dipl. Soz. Päd. Claudia Fischer

http://www.cahrv.uni-osnabrueck.de/reddot/BroschuereProstGeng...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Hur larvigt blåögd måste man inte vara för att tro att hennes utredning haft som mål något annat än att stötta förbudet?

Hon säger ju redan i början av genomgången att målet varit under en lång tid att prostitutionen ska utrotas helt, då är det väl klart att hon kommer fram till att förbudet gör nytta?

Prostitution är inget dåligt, det är inget som bör utrotas. Det borde existera och det borde vara fullt lagligt att både sälja och köpa sexuella tjänster. Det enda argumentet till varför det inte borde finnas överhuvudtaget är för att sex skulle vara någonting heligt som skiljer sig från alla andra mänskliga aktiviteter, och jag accepterar inte att vi år 2010 ska regeras av gamla religiösa värderingar kring sex.

Hehe drar till med en påhittad historia:

Ett par har varit gifta i 3 år. Den ena använder inte droger, vi kan kalla personen A. Det finns ingen egentlig anledning, det har bara blivit så. Partnern i relationen som vi kan kalla B märkte detta när de träffades för 5 år sedan och hängde på eftersom B trodde det var viktigt för A.

På treårsdagen av bröllopet hamnar A i ett långt samtal med en av partnerns kompisar som vi kan kalla D.
D och B är barndomskamrater som glidit ifrån varandra med åren. Men B har hållt kontaktren med en annan barndomskompis från samma gäng som vi kan kalla C och de gör saker tillsammans i vilket fall 3-4 gånger i veckan.

Samtalet mellan A och D glider inpå B och C's kamratskap, de verkar ju verkligen vara vad man kallar bästa kompisar. A säger att det verkar var en bra relation mellan B och C och att det känns positivt för A eftersom A tror att det kan slita på partnerrelationer när man bara umgås med varandra. D håller med och säger att B och C verkligen är kompisar D gillar men att D inte pallat att umgås med B och C eftersom i princip allt umgänge med B och C verkar gå ut på att det ska rökas cannabis.

Vi hoppar fram en vecka i tiden vilket är dagen A lämnar in skillmässoansökan.

Det var ju ett tråkigt händelseförlopp men låt oss säga att utomstående part ska analysera skillsmässan på djupet. En utredning tillsätts för att samla in relevant forsking och så vidare som efter 1 ett års arbete kommer med ett yttrande, vi hoppar till den sista delen i sammanfattningen av utredningen:

Citat:

Således är cannabis visserligen inte nyttigt men inte heller speciellt farligt. Däremot är bruk av cannabis olagligt men det bör dock i sig inte vara grund för att avsluta relationen eftersom A är engagerad i upphovsrättsfrågor och demonstrativt bryter mot relaterade lagar ett antal gånger per vecka. Slutsaten är därmed att B inte kan klandras för relationens avslutande och att hela ansvaret får anses ligga hos A.

Utredningen lämnas till A och Bs ombud och As ombud lämnar följande yttrande:

Citat:

A har ingenting mot bruk av cannabis och kallar sig även drogliberal. A känner till att den sk drogen cannabis inte är kraftigt skadlig och även lagstiftningen gällande både upphovsrätt och cannabis. A avslutade därmed inte relationen för cannabisbruket i sig utan för att B undanhållit information och även ljugit om detta.

Skapligt orelaterad historia till trådämnet men ungefär så där verkar det oroendeväckande ofta gå till när saker ska utredas.
Det viktigaste praktiska underlaget när det gäller sexhandelslagstiftning borde vara vilka relevanta konsekvenser sexhandel har för både säljare och köpare av sex.

Permalänk

astrob0y, kanske ska du länka till lite viktigare saker än böcker om 1800-talsprostitution och studier gjorda av tredjevågen-"feminister"?... Bara det faktum att du referer till Anna Skarheds rapport tyder på att du inte är intresserad av fakta, utan bara politisk propaganda för att kunna kontrollera först och främst kvinnor för att de inte ska begå handlingar som du tycker är moraliskt felaktiga.

Och intervjuer med gatuprostituerade? Kom igen, du vet mycket väl att det är en minoritet av alla sexsäljare som har lite att göra med "lyxprostitution". Det är i princip bara människor beroende av knark som blir de-facto tvingade till prostitution, men det beror inte på prostitution i sig utan på hur vi behandlar knarkberoende. Det är uppenbart att det vi borde göra är att hjälpa människorna som är beroende av knark, hur hjälper vi någon att förbjuda deras klientel så att de inte kan få någon som helst hjälp av samhället om någon exempelvis nyttjar våld? I din drömvärld (som vi lever i nu?) så saknas helt skydd för sexarbetares rättigheter (dvs. de mänskliga rättigheterna, ty sexarbetare är människor likt alla andra).

Äh, du är precis en såndär kvinnoförtryckare som du själv tror att du är emot. Jag hoppas att du någon gång i framtiden kommer att inse det. Det är sådana som du som gör att kvinnor inte når höga maktpositioner ("kvinnor är ju bara offer, de kan inte ta för sig för det säger jag!"), det är sådana som du som gör att kvinnor får anorexi ("ååh vad hemskt, du måste klä dig precis såhär såhär och såhär och väga precis såhär mycket, det säger jag att du ska tycka"), det är sådana som du tillsammans med de religiösa som vi över huvud taget behöver feminism.

Det är svårt att bemöta dina kvinnonedsättande (och människonedsättande med tanke på din syn på sex för pengar öht.) argument med rationella argument, då de ligger på helt olika nivåer.

Jag förstår inte, om nån nära vän till dig börjar sälja sex, kommer du då att flippa ut fullständigt och säga upp all kontakt med personen eller?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!