Nu vet jag inte vad jag kan göra mer, vet ni?
Har ett integrerat ljudkort, Asus M4N78 pro moderkort.
När jag lyssnar på musik genom spotify så brusar det till nån millsek varannan sekund ungefär, ibland mer/oftare ibland mindre beroende på om jag belastar datorn med nånting.
Winamp däremot brusar lite till noll, byta låt är segare än vanligt dock.
Har förövrigt lagt märke till lagg i spel också med både mitt gamla Radeon HD 4650 1gb och Mitt helt nya Geforce GTX 460 kort...
FPSen är VÄLDIGT instabil vilket ger Stuttering/frame skipping(svenglish), måste köra med fps på max 30 så det blir spelbart.
Dom där två hänger på nå konstigt sett ihop, startade ungefär samtidigt(vilket först vet jag inte).
3d Mark visade exakt samma stutter/frame skipping som i spel när fpsen sjunker, lite under 9000 poäng.
3d Mark Vantage samma stutter/fram skipping när fpsen går under 45 ungefär, 11415 poäng.
3d Mark Vantage + Hwmon Yfrog Image : yfrog.com/bhhwmonmarkvantagej
Min dator:
- Corsair VX 450w
- Asus M4N78 Pro Moderkort
- Samsung F1 320GB 7200RPM 16MB
- Corsair 4Gb DDR2 PC8500 CL5 2x2GB
- Geforce GTX 460 768mb gdrr5
- AMD Phenom II x2 550 BE 3.1Ghz 6mb am3
- random dvd rw brännare
- Har BRA internet uppkoppling
Det jag gjort före det startade;
- Inget jag vet om, över det vardagliga framför datorn.. så som spela, tanka och lyssna på musik.
Det jag gjort för o försöka fixa det;
- Formaterad om och installerat Windows 7 64, Vista Ultimate 64 och nu Vista Ultimate 86. Med och utan senaste updates.
- Installerat Nyaste/äldre Drivrutiner.
- Kört HD tuner, inga fel i error scan och Benchmark visade "exakt" samma som första bilden på deras hemsida.( HD Tune website )
- Kört Scandisk/defrag.
- Lagt alla inställningar på low/high, provat med vsync på/av, reduce input lag, JA ALLT man kan prova har jag provat i grafikinställningar och spel.
- Provat det inbyggda grafikkortet i moderkortet, samma skit där.
- Provat med att stänga av ljudkortet i BIOS men fortfarande lagg i spel.
- Provat stänga av Cool'n'quiet i BIOS, ingen skillnad.
- Provat köra Minnena separat och provat båda platserna, funkade bäst med båda samtidigt.
- Har inte klockat ett skit, INGENTING.
- Kört Memtest och hittade inga errors.
Och nu vet jag fan inte vad jag kan göra mer, hoppas nån har fler tips..
Är iaf ganska säker på att det inte grafikkortet, då båda dom jag testat har samma udda micro stutter.
Lite random info som kanske kan hjälpa:
- Vid start av datorn så ligger CPU tempen på 70, sjunker sedan till under 40. Är även 70 när jag spelar.
- Får även lite vita sträck som kommer och går lika snabbt under uppstart när skärmen är svart precis innan vista loggan. Dom tar inte upp hela skärmen men kommer från båda hållen till ungefär mitten av skärmen.
- När jag först startar ett spel så flyter det på i ungefär 5 sekunder innan lagget sparkar igång. I Wow tar det också längre tid än vanligt att få fram andra spelare/npcs/mobs och andra detaljer.
- datorn visar och hittar allt rätt. förutom då att 32 bitar system inte visar fullt ram men
- tabba full screen program och spel funkar som det ska.
- När man trycker igång datorn så snurrar fläktarna ett par sekunder, sen hör man ett pip och sen börjar datorn arbeta.