Permalänk
Medlem

mobiltbredband

Någon som har erfarenhet av tre eller telias mobilabredband? Det är dem som jag står och velar lite emellan.
Ska flytta till Kiruna för att plugga, så någon kanske rentav vet hur det fungerar där. Är även nyfiken på hur det är att spela ex wow med mobiltbredband.

Permalänk
Medlem

Re: mobiltbredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luna83
Någon som har erfarenhet av tre eller telias mobilabredband? Det är dem som jag står och velar lite emellan.
Ska flytta till Kiruna för att plugga, så någon kanske rentav vet hur det fungerar där. Är även nyfiken på hur det är att spela ex wow med mobiltbredband.

Har testat att spela Wow med Tele2 mobila bredband.
Det var ganska hyffsat bra för att vara mobilt bredband.
Men den lagga till vid viktiga tillfällen.
Men som nödlösning var det ganska bra.
Men jag bor i stockholms området och får ungefär 2,4 mbits (7,2 bullshit).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Jag använder 3s mobila bredband (HTC Magic) varje dag och det fungerar oftast hur bra som helst. Men jag lär väl varna för att det förmodligen bara kommer fungera i Kiruna tätort och inget mer.

Jag var nyligen i Östersund och om jag var innanför stadsgränsen fungerar det bra men bara man tänker på att bege sig utanför så försvann täckningen helt.
Betvivlar därför att täckningen skulle vara bättre ännu längre norrut.

Permalänk
Medlem

Nä har inte ens tänkt på att det skulle fungera utanför Kiruna tätort, det vore ju att hoppas för mycket, så länge det funkar i tätorten så är det ok. Det lutar nog åt telia hållet om man kollar på täckningskartan.

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart köra via telia om du vill ha någon täckning alls där uppe.

Permalänk
Medlem

Har testat Tres mobila bredband lite. En nackdel är att DNS-uppslag är rätt långsamma, även vanligt med "sidan kan inte visas".

Nu vet jag inte hur Wow funkar men är det alls beroende av vettig ping är det bara att glömma med mobilt bredband.

Ping ligger på runt 500.

Permalänk

Kör telenor funkar helt ok, Men inte alls lika bra täckning som mitt tre.

får en hel del dissconnect.

Hastigheten och ms är bättre på telenor.

får 5/0.4 mbit 64 -90 ms ~ mot allt

Med tre så blir jag nästan aldrig disconnect. Så tre rekommenderas varmt!!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

MBB

Har testat Tre, GN, Telenor och Telias mobila bb. Tycker att telia var bäst eftersom den oftast hade bäst täckning och hastighet. Bor i norrland och täckningen här är A och O för mobilt bb pga det dåligt utbyggda nätet. (Har ju sin förklaring

Sen har du ju 2v ångerrätt vid distansköp så det är ju bara och testa för att se ifall det är något du skulle kunna tänka dig. Funkar det inge bra är det ju bara o skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ska du vara så långt upp måste du nog ha telia. Vi brukar vara uppe i idre och åka skidor varje vinter, där funkar vårt telia perfekt iaf. Nu senast när syrran var med och hon hade med sig telenor-internet fick hon aldrig nån mottagning på hela veckan.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag telias täckningskarta inte stämmer speciellt bra. I skärgården (Stockholms skärgård) där det utges finnas turbo-3G (använder iPhone) får man "Ingen service" titt som tätt. Och då är det ändå ett relativt stort område med 50-talet hus.

Finns ytterligare två ställen jag hållit hus den här sommaren där det utges finnas 3G med där man får vara glad man kan surfa på EDGE överhuvudtaget. Dock i alla tätorter, städer etc. får man alltid full 3G styrka plus att om man har tur kan man använda Telias surfzoner som finns lite här och var.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Vila i frid

Spela online med 3g-bredband och 200+ ms ping-tider är plågsamt.

Permalänk
Medlem

Om det finns bra täckning med telenor, så tycker jag att du ska ta dem i och med att de har obegränsat hur mycket man får ladda ner och upp. Tre har ju 20Gb och resterande har 5Gb.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telias Mobila bredband i två omgångar. En var i vintras då jag använde det som min primära internetanslutning i nästan fem månader, då med Huawei e220 modemet med telias egna applikation. Det fungerade lite sådär, segt som attan, och av någon anledning fungerade det gamla mobile connect betydligt bättre än det nya, fick faktiskt igång HDSPA med det, telias egna fick bara en en täckningsstolpe för det och tvingade in mig i GPRS/EDGE.

Nu haer jag också nyligen provat Telias alldeles sprillans 10mbps bredband med Option Icon 505 modemet. Detta var värre. Både applikationen och mModemet verkar ha ett stort antal problem, och gillar att koppla ner och fråga efter PIN titt som tätt, och avaktiverar man PIN kravet så fungerar det inte alls. Täckningen är sämre än e220n hade och modemet gillar också att bara strejka helt random när man startar datorn, då måste man antingen avinstallera allt och börja om från början eller sätta in den i en annan USB port.

Om du har någon ens MINSTA möjlighet att undvika att använda mobilt bredband som permanent uppkoppling en längre tid, TA DEN. Mobilt bredband som det ser ut idag är perfekt när man är ute på resande fot. att ha det i laptopen när man sitter på bussen/tåget, eller är ute i sommarstugan är det perfekt, men ska du ha det längre bör du tänka dig för. ppingtiderna varierar mycket stort, och hastigheten är allt annat än snabb. tar cirka en halv minut att ladda om en sida utan cache, sju sekunders lagg i MSN är att vänta, och att streama musik genom spotify eller titta på youtube är bara att glömma.

Trots att det enligt Telias täckningskarta skulle finnas HDSPA (Turbo 3G) i mitt område och en bra bit utanför så fick jag sällan in någon bra signal, troligtvis pga avsaknaden av en riktig antenn på de befintliga modemen. Däremot fick jag strålande täckning på EDGE, vilket är segt som sirap för internetanvändning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Tar cirka en halv minut att ladda om en sida utan cache, sju sekunders lagg i MSN är att vänta, och att streama musik genom spotify eller titta på youtube är bara att glömma.

Vet inte om det är en tillfällighet, men bodde på camping med min flickvän i några veckor och använde Comviqs mobilabredband. Hade inga problem med varken spotify/skype elr msn. Fick aldrig DC och visst hemsidorna gick inte särskilt snabbt ,men absolut inget jag kan klaga på!

Men jag instämmer absolut med det du sa SweZor om att Mobiltbredband som sin "Fasta internetuppkoppling" hemma är ju inget att rekommendera. Särkilt inte om det handlar om att man ska kunna gamea som det är i detta fallet!

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Avstängd

Jag har också stora problem med Option icon 505 som kom med ett Telia mobilt bredbands abonnemang.

Det verkar överhettas och slutar fungera tills det svalnar igen och det vägra att fungera med Puppeee och BrowserLinux, allmänt dåligt stöd för Linux.

Jag misstänker att om man skaffar ett Dovado 3G router, bara leder till problem med detta "Designed in EU" sk*t.

Ska avsluta Telia abonemanget så fort som möjlig men det är något år kvar.
Vilket modem ska man satsa på under tiden man är låst till Telia som där jag använder det verkar kunna klara upp till 6Mbit/sek?
Skulle önska upp till iaf 6Mbit/sek, fungera med 3G router och Linux OOTB.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en hel del WoW över 3G, latency på 150-200ms.
Seriös PVP funkar inte, annars är det helt ok.
Har t o m kört lite raider både 10 och 25-manna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Har testat att spela Wow med Tele2 mobila bredband.
Det var ganska hyffsat bra för att vara mobilt bredband.
Men den lagga till vid viktiga tillfällen.
Men som nödlösning var det ganska bra.
Men jag bor i stockholms området och får ungefär 2,4 mbits (7,2 bullshit).

du har tur jag har också tele2 och bor 500 meter från masten kan dock inte raida mer efter som att mitt internet försvinner på kvällarna och tele2 support säger att det är för att jag har windows 7 och att jag måste skaffa nya USB portas som nyligen är köpta och ligger på max hastighet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av boman94:

du har tur jag har också tele2 och bor 500 meter från masten kan dock inte raida mer efter som att mitt internet försvinner på kvällarna och tele2 support säger att det är för att jag har windows 7 och att jag måste skaffa nya USB portas som nyligen är köpta och ligger på max hastighet....

Nu väckte du en väldigt gammal tråd till liv.
Men måste dock kommentera om mitt nuvarande läge.

Har kunnat få stabilt 650 kb/s (inte kbits utan kb/s) nedström, tydligen har tele2 byggt på.
Bor väldigt nära en mast.

Säger Tele2 att du måste skaffa ett nytt usb-modem eller portar?
Vilken modem har du annars för närvarande?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||