Datorbutiken - Kommentarer

Permalänk
Medlem

Datorbutiken - Kommentarer

Skulle vilja ha lite kommentarer om internet butiken www.datorbutiken.se

Det jag själv tänker på när jag hör butikens namn är långa leveranstider, dålig support och att det är omöjligt att nå dem via telefon. Men det var ett tag sedan jag handlade från dem, så detta kan ha förändrats.

Så skriv några rader och berätta vad just du tycker!

Permalänk
Medlem

Dem har blivit mycket bättre dem senaste 3-4 månaderna.

Dels har dem fått ett riktigt lager saldo, så man kan se direkt om dem har grejerna i lager, detta uppdateras i realtid.

För de andra så har dem en kille som är registrerad här på Swec och svarar på mycket frågor, dessutom har Swecarna "fått" en "direkt" mail till denne dbmannen

Tycker dock att db saknar endel hårdvaru grejer, t.ex har dem väldigt klent utbud av minnen

Permalänk
Medlem

Långa leveranstider kan jag hålla med om!
Man blir lite småsur då de står "Leveransdatum Överskridet/Okänt" på de flesta produkter och just den produkten du vill ha som du kollat på i 2 veckor står de fortfarande samma sak.
2 VECKOR FÖR HELVETE!?
Ioförsej inte datorbutikens fel men vafan e de för leverantörer de har. Hade fan sparkat min leverantör i röven om jag fått vänta flera veckor på en order som de lovat skulle vara frame vid ett specifikt datum.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det är inte många andra bransher där man skulle acceptera så dålia leveransvillkor från leverantörer.

Gällande de nya AMD processorerna så verkar inte en j*vel veta när dessa kommer i lager, finns allt mellan 1 - 31 oktober som tillfälligt leveransdatum.

*förbannad*

Jag menar att AMD måste väl förhelvete veta när de kan leverera den, fast det kan väl vara så att det kanske är problem med produktionen och de helt enkelt inte går ut med den informationen.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att min Seagate Barracuda IV 80 GB ska komma in. För 3.5 veckor sen gjorde jag själva beställningen, och för 3 veckor sen fick de min förskottsbetalning.

HDn skulle kommit in i måndags för en vecka sen, men nu beräknas den komma på onsdag istället. Känns lite dumt att behöva vänta så här, särskilt som man redan har betalat för grejorna utan att kunna använda dem.

Är ju iofs inte direkt DBs fel att de inte får in grejerna, men man tycker ju att ett en hyfsat stor webbutik som DB borde kunna sätta lite press på leverantörerna.

Men annars har de väl bra priser och så. Seriöst och stort företag. Förutom leveranstiderna så känns det tryggt. Är prylen du ska ha i lager så är det bara att beställa.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt därifrån två gånger, jag beställde bara grejer som fanns i lager och jag fick dem samma vecka som jag beställde.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Själv börjar jag bli sur på att dem inte vill testa mitt moderkort så jag kan få ett nytt. Det tog en vecka för dem från att dem fick paketet till dem registerade, att dem hade den. Tycker det är rätt klent det. Jag menar en vecka för att registera att vi har det här paketet.

Sen har jag väntat ca 1.5 vecka på att dem ska testa den med andra ord har jag väntat 2.5 veckor nu.

Ringde till dem i fredags och då sa dem att till mitten av den här veckan skulle jag ha den i min hand. Men alltså då får dem sätta fart och testa den då och skicka mit paket. jag menar det tar ju två dagar innan jag får paketet också men det kanske dem inte tänkte på?

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Medlem

Hm jag har snart väntat i en vecka på min dator jag trodde dom var snabba har inte ens fått ett mail om att datorn är i väg skickad *ARGH*

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Avstängd

Dem hade dålig service och var sega för ett par år sedan, nu är dem verkligen dem bästa enligt mig.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

Min faster fick vänta 4-5 veckor på sin dator, men det var under semestertid mm.
Dock fick jag väldigt snabbt svar när hennes mus inte fungerade.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
Min faster fick vänta 4-5 veckor på sin dator, men det var under semestertid mm.
Dock fick jag väldigt snabbt svar när hennes mus inte fungerade.

Jag vill så gärna svara något på ditt inlägg men vågar inte

Visa signatur

[size="1"]XP2000+ | 512 DDR | A7V333 | PoV Ti-4200 | Seagate IV 40gb[/size]

Permalänk

Den säger väll allt:D

Jag tycker dom har väldigt bra support men leveranstiderna är inte de bästa men de är rätt "normal långa" om man jämför med många andra webshoppar.
Något jag blev sur på nu när dom ändrade sin sida var att det inte finns någon information om varorna och ingen bild dom har lovat att ändra det men så mycket har inte hänt sedan dess.:mad:

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Att alla bara orkar att gnälla??!!

Vet inte direkt hur DB (gäller även komplett) har det med förjtänsten på sina varor men jag kan säga tt de har inte jätte mycket i marginal. Så ibland kanske man måste göra avkall på viss service, som att t ex ha "allt" på lager. Och att de skall sätta press på leverantörena... Vet som sagt inte om DB men ta Norkom (komplett) som omsätter ca 1.5 miljarder kronor, vad skall de säga till AMD... -"om vi inte får våra varor så slutar vi handla"
svaret lär bli -"jaha... och??!!" de vet att efterfråga är stor och att alla vill ha deras produkter.
DB (komlett) skulle säkert kunna ha bättre leveranstider och mer på lager om de kunde ta ut samma pris som t ex Dustin, men då försvinner lixom idén med deras konsept.

Så alla ni som klagar, de går de har fungerat jätte bra... varför får man aldrig höra om de gångerna...

Bara en liten tankeställare...

Visa signatur

Den är smal men kort...

Permalänk
Medlem

Håller med dig -mer trevliga saker på denna sida., Det är säkert så att 99% som skriver här säger ngt dåligt och den trevliga 1% som finns skriver inte alls. (tänker på alla nedlåtande inlägg och deras förmåga att inte se att det är Interntbutikernas fel eller butikernas fel att saker och ting felar.;)

Fast jag vill också höra vad dom sade om en viss kvinnas mus!@
olala har db gett sig på detta nu också?

fast kan säga att jag har hållt mig borta från db, butikerna nära mig har kunnat konkurrerar med pris och "bättre" lagerstatus.
så kolla på din lokala butik där du bor om dom kan få hem sakerna till bra priser och där kan du även diskutera med folk över disk. ha det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berith
Att alla bara orkar att gnälla??!!

Vet inte direkt hur DB (gäller även komplett) har det med förjtänsten på sina varor men jag kan säga tt de har inte jätte mycket i marginal. Så ibland kanske man måste göra avkall på viss service, som att t ex ha "allt" på lager. Och att de skall sätta press på leverantörena... Vet som sagt inte om DB men ta Norkom (komplett) som omsätter ca 1.5 miljarder kronor, vad skall de säga till AMD... -"om vi inte får våra varor så slutar vi handla"
svaret lär bli -"jaha... och??!!" de vet att efterfråga är stor och att alla vill ha deras produkter.
DB (komlett) skulle säkert kunna ha bättre leveranstider och mer på lager om de kunde ta ut samma pris som t ex Dustin, men då försvinner lixom idén med deras konsept.

Så alla ni som klagar, de går de har fungerat jätte bra... varför får man aldrig höra om de gångerna...

Bara en liten tankeställare...

Permalänk
Medlem

Ok, får väl förklara det där med musen
Hon hade ju köpt en ny dator, och när jag kom dit och plockade upp den så fungerade inte musen. Jag rörde den hela tiden, men fick ingen reaktion. Jag drog ur den och kollade, men hittade inga synliga fel. Jag testade då helt enkelt en annan mus, och då gick det

Hoppas ni förstod

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem, köper min grejjer #¤%& billigt nämligen. Det jag menade var att man kanske borde tänka sig för innan man alltid pratar/skriver (inte menat mot någon direkt person). Sen är det väl mer eller mindre bevisat att en missnöjd kund pratar med 20 pers om hur j***la dåligt det var och den nöjda med ca 3. Gäller inte bara datorbranchen utan alla, även pizza restauranten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av morbror
Håller med dig -mer trevliga saker på denna sida., Det är säkert så att 99% som skriver här säger ngt dåligt och den trevliga 1% som finns skriver inte alls. (tänker på alla nedlåtande inlägg och deras förmåga att inte se att det är Interntbutikernas fel eller butikernas fel att saker och ting felar.;)

Fast jag vill också höra vad dom sade om en viss kvinnas mus!@
olala har db gett sig på detta nu också?

fast kan säga att jag har hållt mig borta från db, butikerna nära mig har kunnat konkurrerar med pris och "bättre" lagerstatus.
så kolla på din lokala butik där du bor om dom kan få hem sakerna till bra priser och där kan du även diskutera med folk över disk. ha det

Visa signatur

Den är smal men kort...

Permalänk

En sak jag tycker är konstigt med db är att även om man bara lägger till lagerförda varor som finns i typ 50+ m.m så vissar det sig sedan när man får leveransförfrågan några min senare att hälften av grejerna inte ens ligger i lager utan att de inte ens vet när de ska komma in... Det är underligt... db har gått från bra priser och snabb affär till höga priser med oändliga tider till paketet hämtas av posten...

Visa signatur

"Trying is first step to failure" Homer J Simpsons

Permalänk

Så länge sakerna inte krånglar är det nog lugnt.
Skulle dock inte rekommendera skärmköp från dom.
Har väntat i tre och en halv veckor på att mitt köp ska hävas, senast jag ringde så var dom mitt uppe i hur dom skulle lösa det praktiskt (yrade något om företaget som har hand om reparationer). Man har lovat ringa upp varje gång, men så har inte skett.
Själva reparationerna har gått smidigt, är inne på skärm fem och vill därför häva köpet.

OT: Har någon annan hävt köpet på en Samsungskärm hos Datorbutiken, och i så fall gick det smidigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Dem har blivit mycket bättre dem senaste 3-4 månaderna.

Dels har dem fått ett riktigt lager saldo, så man kan se direkt om dem har grejerna i lager, detta uppdateras i realtid.

För de andra så har dem en kille som är registrerad här på Swec och svarar på mycket frågor, dessutom har Swecarna "fått" en "direkt" mail till denne dbmannen

Tycker dock att db saknar endel hårdvaru grejer, t.ex har dem väldigt klent utbud av minnen

Snälla, sluta skriv "dem" när det heter "de"

Permalänk
Medlem

De ggr jag köpt saker ifrån DB så har det varit finfin leveranstid. Visserligen tar(köper) jag enbart bara lagervara, vilket jag oxå tar om det är en annan butik. Nu har jag ett större köp på G, 25.000 med frakt och allt. Fick nu papper på avbetalningen, som skall fixas heh Hoppas att det går som på räls och att jag får en finfin, funkande dator.

Därför låter jag DB bygga min dator:
Jag vågar inte närma mig en dator(innuti "skalet"), har haft för mycket otur. När jag bytte moderkort på min senaste dator så brände jag tre 40 gigs hårddiskar, och en xp1800+ på några försök. 7000 spänn åt pipan

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

De är bra, och jag handlar ofta från dem.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Weee äntligen så har dom skickat min dator tog 1vecka precis

Hm 1-0 till komplett

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en del grejer från db och jag är mycket nöjd. DB är bra om man jämför med andra datoraffärer, t.ex sekvencia.

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

I måndags förra veckan beställde jag 2 x 256 pc1066 orginalminne non ecc. då var de blå hand på de o de stod leveransdatum överskridet, ahh tänkte jag då kommer de väll i lager snart så ja slog till och besällde genast. Igår fick jag ett mail att min order inte kunde slutföras på grund av att det är en bristvara och de inte längre tar in de i lager. Att de skulle ta lite mer än en vecka för de att skriva de mailet. Men de hade iaf lagt undan de andra grejjerna (moderkort, processor, case) så jag hoppas få grejjerna imorrn eller på fredag. Tur att dustin finns, även om de är dyra så har de iaf grejjer i lager. Datorbutiken är rätt bra endå för att vara så stora och de har antagligen en jävla massa kunder.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Jag har bara hafft goda erfarenheter med db. De är hyffsat snabba och har bra support. Så sluta tracka på dem...jag tror att de gör sitt bästa..det är ju som sagt inte deras fel att deras levrantörer är sega.

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att DB bara blir bättre och bättre... Alltså, det är ju knappast DB´s fel att det går segt o.s.v, dem sliter ju arslet av sig naturligtvis...

Tycker inte man ska klaga om man inte är insatt och kan komma med bra förslag som kan förbättra dem.

Visa signatur

[size="1"] | Asus P4S533 | Intel P4 2.26 @ 2.6 Ghz | 512 Samsung PC 2700 | Gf4 ti4200 64 mb 310/605 | 80 gb IBM 120 GXP | Hercules Fortissimo III 7.1 | Dubbla skärmar; Sony 19" G400 & Samsung 17" 757NF | Chieftech dragon svart | Adsl |Win xp pro | 3DMARK: 13300+ poäng |[/size]

Permalänk
Medlem

hmm, db har inte varit så seg för mig men tog en väldig tid för en kompis. Det finns två saker som jag tycker är väldigt dåligt...den första är att det finns inget telefonnr på sidan, så man måste typ maila db i deras totalt värdelösa jävla mailsystem som dem har. Där man måste fylla in ärende osv, de suger riktigt. Det andra är att när man går in på en produkt som db har på deras sida, då finns det ingen info!??! Alltså, en så stor etablerad firma som db måste ju kunna fixxa in lite info, då det är väldigt viktigt att man kan läsa specifikationer osv innan man bestämmer sig för att köpa varan, iaf för mig. På detta tycker jag komplett är mycket bättre, dom har stabil telefonsupport plus mycket, och bra info om nästan alla produkter.
Anledningen till varför jag väljer komplett är att om det skulle gå sönder något så får man ett helvete med att skicka saker till db, komplett går det lite smidigare, det är iallafall den uppfattningen jag har fått...

Visa signatur

Keyboard failure - Press F1 to continue

Permalänk

Jag köper iaf mina grejor från www.sm-nordic.se
Personligare e-handel får man leta efter...
Dom hör iaf av sig direkt om något inte finns i lager eller om leveranstiden beräknas bli lång.
Då har man iaf möjligheten att avgöra om man ska ta något annat eller någon annan.
Jag blev tipsad om detta företag på irc.. dom säljer faktiskt där med #smnordic @qnet

Visa signatur

Högre fart för en bättre vardag :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxic
den första är att det finns inget telefonnr på sidan, så man måste typ maila db i deras totalt värdelösa jävla mailsystem som dem har

Information -> Allmän -> Hotline
Nämen titta, ett telefonnummer
http://www.datorbutiken.com/se/info/phone.htm

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del från DB och det har funkat ganska bra. Lite långa väntetider både vid köp och RMA, men inget överdrivet. Klart bäst är Dustin och Komplett.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.