Vanliga frågor om Speedfan besvarade (FAQ? :)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig någon

har mobot GA-MA790fx-dq6 och den finns på deras lista , men det vägrar funka för mig, har stängt av fläkt grejjen i bios men funkar fortfarande inte, nu ligger fläktarna på max , går det att fixa genom speedfan, har jag gjrt ngt fel? :S

Permalänk
Medlem

Min cpu temp står på 30 grader i speedfan :S kan inte stämma med orginal kylaren?AMDs 80mm :S

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk

kolla core istället

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ska man gå efter core temperaturerna?

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk

jepp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

vilken av dom,finns ju två core temp?

Visa signatur

Permalänk

båda, du har två kärnor i din processor, dom visar fel båda två i idle men blir mer rättvisande ju varmare dom blir eftersom dom är kalibrerade efter maxtemp på din processor.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

En stor eloge till de som skapade speedfan, det enda man vill göra är att ändra hastigheten på fläktar och de har lyckats göra det till en labyrint med menyer och undermenyer och extremt onödiga funktioner. Men nu till min fråga, är det någon som vet om ASUS p5q-deluxe stödjer funktionen att ändra cpu-fläkt-hastigheten?

Jag ändrar och ändrar och fläktjäveln snurrar som aldrig förr :'(

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

med SpeedFan så visar den att 2 GPU, 1 AUX och 1 tamp har eldlåga.

Hur ökar man fläkten när den står på 100% redan?

Permalänk

Jag instämmer i kören att interfadan...interfacen är aningen för djup för att tolka, jag tänker inte ge mig in på att framföra mitt budskap utan bilder

jag har en hårdisk som får väldigt udda temperatur stegringar som oroar mig, senast var den upp i 71 grader (det syns dock inte på någon av dom här bilderna, förväxla ej med nedan)

Kan någon reda ut hur jag avläser den hårdisken i speedfan, red hjärna ut
vad FAN3 försöker att berätta med sina 79 grader redan från datoruppstart, det verkar inte vara skadligt, men det skulle vara kul att veta vilken fläkt det där är?

den enda inställningen jag kan stå för med gott samvete..är "automatic fan speed"
men man vet ju inte vad det gör för effekt i verkligheten och om det är allt man behöver för optimala vindar över Kattegatt

Permalänk
Medlem

Vet någon vad AUX visar tempen för i SpeedFan?

Permalänk
Medlem

Det är något mysko med mitt speedfan.
Jag skulle testa speedfan pga att min nya Zalman fläkt låter som otroligt högt. Då jag laddat ner speedfan och trycker på exe:n så stängs min dator av. Kan det vara att moderkortet inte stödjer ett program som är o snokar i bios ?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

har köpt en zalman kylning till mitt graffekort och med en fanmate kör jag varvtalen manuellt vilket är lite jobbigt. om nu speedfan kan se gpu temp kan jag då dirigera en fläkt genom programmet att gå automatiskt på denna temp?

EDIT: yes den kan se gpu temp nu då?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Tja alla har just byggt ihop datorn och laddade ner speedfan direkt och när jag ska kolla alla fläktar och temps så kan jag bara styra CPU fläkten men inte dom andra 4 fläktarna som är kopplade i molex 4-pin bild på hur det ser ut i speedfan http://data.fuskbugg.se/dipdip/TEMPS.PNG

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tja alla har just byggt ihop datorn och laddade ner speedfan direkt och när jag ska kolla alla fläktar och temps så kan jag bara styra CPU fläkten men inte dom andra 4 fläktarna som är kopplade i molex 4-pin bild på hur det ser ut i speedfan http://data.fuskbugg.se/dipdip/TEMPS.PNG

Molex 4-pin går direkt till nätaggregatet så den volten kan du inte ändra med speedfan. Koppla fläktarna till moderkortet så går det nog bättre.

God jul

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2

Permalänk
Medlem

hmm asså det finns ju bara 1 molex som går från moderkort och grejen är ju kopplar jag i den fungerar bara cpu fan tror jag , får testa lite

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Hej!
Jag kan se fyra temp, tre ser normala ut = Core 30*C, temp1 35*C och temp 2 40*C. Men sen är det en temp på 71*C som ALLTID är 71*C.

Har Gigabyte GA-MA770-UD3.

Varför? felaktigt? Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av jokarinfbg:

Hej!
Jag kan se fyra temp, tre ser normala ut = Core 30*C, temp1 35*C och temp 2 40*C. Men sen är det en temp på 71*C som ALLTID är 71*C.

Skulle kunna vara grafikkortet kanske? Om du startar något spel/grafikintensivt och kör en kvart, står tempen fortfarande på 71*C då?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har ett "problem" med mina fläktar. I början när jag köpte datorn så var den knäpptyst i idle, och fläktarna blåste igång när jag startade spel, men aldrig liksom fullt då heller, utan blåste rent när det behövdes så att säga.

Men nu går fläktarna för fullt 24/7, känns väldigt tråkigt/jobbigt att behöva ställa om de i speedfan manuellt hela tiden.
Någon som har någon idé hur man kan lösa det här?

Mobo - https://www.inet.se/produkt/1901979/msi-p67a-g45-rev-b3
GPU - https://www.inet.se/produkt/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560t...

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

AUX?

på min står det AUX1, AUX2 och AUX3. har någon nån aning om vad det betyder?

Permalänk

Om man googlar på "speedfan" och "aux" får man en massa träffar som menar att "Aux" är felavläsningar och en bugg. Vet inte om det stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad 123 grader och eldslågan under "system" betyder?

Permalänk
Skrivet av frankz55:

Någon som vet vad 123 grader och eldslågan under "system" betyder?

Det borde vara en felavläsning tycker jag. Annars skulle ju burken vara supervarm.

Men kör din CPU-fan på 3221 rpm? Måste låta som fan. Och ändå ligger CPU:n på 41 grader? Låter högt, om det inte är så att du just satt och spelade eller belastade CPU:n hårt på annat sätt. En i3:a borde inte gå så varm tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur speedfan sparar inställningarna? Ligger inställningarna i moderkortets fläktkontroller eller är det någon mjukvarulösning där speedfan måste vara igång för att funka. Jag tänkte köra dualboot och undrade om inställningar behålls i linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk

Speedfan sparar inställningarna mjukvarumnässigt och måste vara igång för att fungera.

Visa signatur

/GannTrader