Permalänk

Oj vilken bra länk angående test av kylpastor! Tack
Då betyder det att min kylpasta vilket var allra billigast är "ok" för mitt ändamål.
Detta har jag köpt:
KISELFETT KYLPASTA 30 GRAM på Tradera. Svagström | Elektronikkomponenter

Eftersom jag bygger en HTPC mha en HFX Classic chassi, så kommer det att gå åt STORA mängder kylpasta.

Min nästa fråga är angående kylkuddar.
1. Hur bra är dem?
2. Kan man ersätta kylpstor med dessa?
3. Ska man föredra tunnare kuddar framför tjockare? (det finns 0.5 , 1.0 och 1.5 mm)
Här är ett ex.
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer
eller
Phobya Thermalpad Ultra 5W/mk 100x100x1mm | Indomo Online AB

Tack

Permalänk

Priser gör skillnad

Om en enda kontaktyta gör 4 grader skillnad, mellan 2 olika pastor, då måste det rimligtvis göra 5 gånger större skillnad om det ligger 5 leder/lager av kontaktytor i t.ex. en HFX med Heatpipes. Se bild.

1. kontaktyta mellan proccesor och kopparblock
2. mellan kopparblock och aluminiumblock
3. aluminium och kopparrör
4. aluminium och kopparrör
5. aluminiumblock och kylfläns

Alltså 5 x 4c = 20 grader celsius skillnad!
Det var minsan MYCKET.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Går det att återanvända kylpastan efter att ha tagit av kylaren och haft den av över natten?

Permalänk
Medlem

BUMP'ar med en ny fråga:
Vad brukar ni ta bort gammal kylpasta med? Funderar på att använda T-röd, men det verkar inte vara bäst... Kan man köpa kemiskt ren aceton/bensin från apoteket? (Verkar vara det som är bäst)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saddl3r:

BUMP'ar med en ny fråga:
Vad brukar ni ta bort gammal kylpasta med? Funderar på att använda T-röd, men det verkar inte vara bäst... Kan man köpa kemiskt ren aceton/bensin från apoteket? (Verkar vara det som är bäst)

Finns oftast på ICA/Coop etc... Favoriten är kemiskt ren bensin, men om det inte finns köper jag aceton (kemiskt ren då naturligtvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Finns oftast på ICA/Coop etc... Favoriten är kemiskt ren bensin, men om det inte finns köper jag aceton (kemiskt ren då naturligtvis)

Tack Då blir det förhoppningsvis det imorrn!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saddl3r:

Tack Då blir det förhoppningsvis det imorrn!

Tror märket brukar vara Gripen om det hjälper. Vit liten plastflaska med svart etikett (bensin, eller lilaaktig för aceton har jag för mig)

Permalänk

Sammanfattning om hur man tar bort kylpasta:

Använd någon form av koncentrerat kolväte, här inkluderas bensin, aceton, etanol, isopropanol osv. Eftersom man inte vill lämna några rester ska man inte använda saker som innehåller saker som inte avdunstar. Oljor till exempel som kan finnas i vissa rengöringsmedel. Många grejer innehåller vatten men eftersom det är väldigt små mängder och det faktiskt avdunstar funkar det. T-röd innehåller ju till exempel vatten eftersom man inte kan få högre koncentration än 96% (inget larv om bensen eller kväve gas ). Lösningsmedel som inte lämnar rester helt enkelt...

Använd kaffefilter om man ska vara riktigt petig då det inte luddar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Går det att återanvända kylpastan efter att ha tagit av kylaren och haft den av över natten?

Det beror på hur det ser ut och om du inte har brännt in pastan genom hård datoranvändning.
Över natten kan det ha kommit in damm och satt sig över pastan vilket är dåligt!
Dessutom kommer det troligen att bildas mikroskopiska luftbubblor när du sätter tillbaka kylaren på plats vilket leder till sämre värmeöverföring.

Ta hellre bort allt gammal pasta och rengör med alkohol på båda ytorna och därefter använd ny pasta för att sammanfoga kylare med processor.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte bara posta denna länk (tror inte det gjorts tidigare i tråden) för dem som vill se lite applicering av kylpasta med olika tekniker (MX2): YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Permalänk
Medlem

Efter att jag har sett videon vet jag inte riktigt hur man bör applicera kylpasta längre...

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

går det att använda sk brake cleaner när man rengör processor och kylare?, är ju till för att avfetta bromsskivor/trummor och sedan avdunsta(inte lämna nå skit kvar på skivorna.., vore inte det ganska ultimat?

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jakbob:

går det att använda sk brake cleaner när man rengör processor och kylare?, är ju till för att avfetta bromsskivor/trummor och sedan avdunsta(inte lämna nå skit kvar på skivorna.., vore inte det ganska ultimat?

Är totalt ointresserad av bilar/fordon så vet tyvärr inte vad det är. Kolla första posten i tråden och sedan kolla innehållsförteckningen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Är totalt ointresserad av bilar/fordon så vet tyvärr inte vad det är. Kolla första posten i tråden och sedan kolla innehållsförteckningen kanske?

"hagmans bromsrent"

"innehåller: Cyklohexan 30-60%, Nafta (petroleum), vätebehandlad lätt 30-60%, driv gas propan/butan"

är detta lämpligt? ärligt talat är jag inte så haj på kemi;)

EDIT: produkt beskrivning:"bromsrent ger en effektiv rengöring och avfettning av bromsar och kopplingar. Kraftfull och snabbverkande rengöringsmedel. lämnar inga rester. Avlägsnar olja, bromsvätska, fett och hårdnande avlagringar."

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Skrivet av Aser:

Tänkte bara posta denna länk (tror inte det gjorts tidigare i tråden) för dem som vill se lite applicering av kylpasta med olika tekniker (MX2): YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Mycket bra och välgjort pedagogiskt video säger mer än 1000 ord;)

Permalänk
Skrivet av jakbob:

Det låter för kraftfull i mina öron för proccesor. Vill du vara på den säkra sidan, använd hellre vanlig alkohol som går att köpas på apotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mehranagha:

Det låter för kraftfull i mina öron för proccesor. Vill du vara på den säkra sidan, använd hellre vanlig alkohol som går att köpas på apotek.

aja tack för svar.. jag har dock själv använt det på insidan av glaset på min iphone samt gjorde rent med det på moppe lacken när dekaler skulle på ( var några år sedan;) ) så jag vet inte riktigt om det är så jävla starkt. men kollade nu upp biltemas aceton på 1l flaska som vi har hemma.. visade sig att det var kemiskt rent, trodde att det var nå ful aceton eller nått så det blir det säkra valet aceton:)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mehranagha:

Om en enda kontaktyta gör 4 grader skillnad, mellan 2 olika pastor, då måste det rimligtvis göra 5 gånger större skillnad om det ligger 5 leder/lager av kontaktytor i t.ex. en HFX med Heatpipes. Se bild.
http://datorist.com/images/heatpipe3.jpg

1. kontaktyta mellan proccesor och kopparblock
2. mellan kopparblock och aluminiumblock
3. aluminium och kopparrör
4. aluminium och kopparrör
5. aluminiumblock och kylfläns

Alltså 5 x 4c = 20 grader celsius skillnad!
Det var minsan MYCKET.

Eller tänker jag fel?

om det är fem eller femhundra kontakt ytor är ju ingen skillnad dom man kan se dem som en anyway...så det bli ändå bara 4grader skillnad

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att jag planerar att kanske piffa upp tråden igen... jag har skämts för den så mycket att jag knappt vågat gå in i den, men jag tog till mig mod och läste huvudinlägget, och det var väl okej? Jag får se om det behövs. När jag ändå fått äran att ha den officiella tråden för kylpasta på ett forum som Sweclockers, förtjänar väl alla väl ändå en tråd som hålls uppdaterad?
-Picard out.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

om det är fem eller femhundra kontakt ytor är ju ingen skillnad dom man kan se dem som en anyway...så det bli ändå bara 4grader skillnad

Det var intressant!
Men hur tänker du nu?
Jag menar om man vet att varje kontaktyta med kylpasta utgör lite motstånd i värmeöverföringen så läggs dem ihop som i en serie motstånd. Alltså 4 grader ggr 5 motstånd blir 20 grader skillnad.

Tänk så här en 80 gradig värme kommer passera genom en kontaktyta men pga kylpastans inre motstånd så passerar bara 85% av värmen, vilket är bra med tanke på alternativet.
Nästa kontaktyta "tillåter" bara 85% av 68 grader som är kvar. passage 3 låter bara 58 grader passera.
Passage 4 --> 49
passage 5 --> 42

Det blir nästan hälften av ursprunglig värmen, vilket är bra eftersom att proccesorn har nu kommit ner i c:a 40 grader. Och det är inte fy skam

Och allt detta om man använder den bästa = dyraste pastan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Ville bara meddela att jag planerar att kanske piffa upp tråden igen... jag har skämts för den så mycket att jag knappt vågat gå in i den, men jag tog till mig mod och läste huvudinlägget, och det var väl okej? Jag får se om det behövs. När jag ändå fått äran att ha den officiella tråden för kylpasta på ett forum som Sweclockers, förtjänar väl alla väl ändå en tråd som hålls uppdaterad?
-Picard out.

Funderade just på om man skulle kontakta dig (såg att du var aktiv iaf). Kanske kunde vi gå igenom tråden och uppdatera första posten lite? Har väl inte hänt så mycket men ev. kunde man lägga till lite länkar till tester och annat som kan vara av intresse?

Permalänk
Skrivet av Aser:

Funderade just på om man skulle kontakta dig (såg att du var aktiv iaf). Kanske kunde vi gå igenom tråden och uppdatera första posten lite? Har väl inte hänt så mycket men ev. kunde man lägga till lite länkar till tester och annat som kan vara av intresse?

Jag har i alla intresse av att veta vilken är den bästa kylpastan och helst fler och/eller internationella tester, så resultatet är mer tillförligtligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Jag ska se hur mycket jag kan göra själv, och när jag är färdig kan vi se om ni fortfarande tycker det saknas något.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut. Ganska smart att komprimera det som du gjort.

Hade helt missat att mx4 släppts, får ta och försöka hitta lite tester nu när jag precis lyckats göra slut på min mx2 (räckte nästan 2 år (ersatte min mx1 som hängde med mellan 2006-2009) och jag vet inte hur många byggen/ommonteringar)

Permalänk
Medlem

Eftersom jag hade en hel del problem och svordomar samt att jag plockade av kylaren från processorn ett antal gånger innan jag fick den att sitta ordentligt. Så beslöt jag mig för att beställa ny kylpasta och göra om detta, gör om gör rätt dvs.

Jag beställde Arctic Silver 5 kylpasta och ArtiClean rengörningskit för CPU.

Det jag aldrig uppfattade av ts var om man skulle applicera kylpastan på cpu, cpukylare eller både och?

Om det är till någon nytta har jag en phenom 2 x4 965 och en Arctic cooling freezer pro rev.2.

Tack på förhand!

EDIT: Glömde tillägga att min processor nu ligger 40C Idle och 53.5C under full last. Processorn är oklockad och i ett CM 334 chassi med 2 120mm insug/utblås och en 80mm insug i sidan. Rumstemp cirka 25C

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk

någon som har hört något bra om den nya Arctic Cooling MX-4 som har släppts och vilka fördelar den har gentimot föregångaren MX-3 ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Hedersmedlem

Finns lite intressant diskussion kring applicering i kommentarerna till http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5 (galleri).

Har tyvärr inte hunnit kolla upp mer om mx4 ännu men något test borde det nog finnas någonstans.

Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag ska se hur mycket jag kan göra själv, och när jag är färdig kan vi se om ni fortfarande tycker det saknas något.

Kanske kunde vi försöka samla lite (bra) tester av olika kylpastor i förstaposten?

Permalänk
Medlem

Skulle vara underbart om vi kunde få denna tråd klistrad.

Tack på förhand moderatorer

Permalänk
Medlem

Ska byta pastan på min Amd x2 6000+ med original kylare!
Har tagit bort all gammal pasta och gjort rent!

Ska använda Arctic Silver 5! Hur mkt pasta ska jag lägga på och hur ska det läggas på?

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Ska byta pastan på min Amd x2 6000+ med original kylare!
Har tagit bort all gammal pasta och gjort rent!

Ska använda Arctic Silver 5! Hur mkt pasta ska jag lägga på och hur ska det läggas på?

Tittar du på länkade filmer så ser du att pea method är den bästa, dvs en lite boll i mitten och sedan trycker du dit kylaren. Jag använde den metoden så sent för någon vecka sedan och temepraturen har varit stabil ändå från början.

Jean-Luc Picard uppdaterade sin första post medn länk till filmerna som förklarar de olika metoderna, men han har inte ändrat i sin text. Jag tror att andra applicerings-metoder än pea-metoden är förklaring till hans punkt 6.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net