Fast i datorträsket! - budget 10k.

Permalänk

Fast i datorträsket! - budget 10k.

Jag har en budget på 10k, men har ingen som helst erfarenhet i att bygga en dator! Jag har en bärbar asus i dags läget, köpte den för ca ett år sedan, men är inte nöjd! Höll på att köpa en HP pavlion på expert härom dagen för 10k, men antar efter ha läst här att det är rena rånet?
Det jag vill göra på min nya dator är att kunna maxa wow, NFS-shift, hot pursuit 2 utan någe som helst lagg (vilket min nuvarande gör) men även andra spel såsom Sims etc.. även photoshop.
Har som sagt ingen erfarenhet av detta, men antar inet är det bästa? Skulle även vilja att datorn höll länge! tänkte ett kraftpaket som håller ett ganska bra tag till.
6 kärnig?
8gbram?
ati radoen kort,
hur den ser ut spelar ingen roll! (vore dock häftigt med rosa eller rött)
behöver jag i7?
ska jag köpa nya sandy bridge? eller är det onödigt?
får en skärm plats i en budget på 10k? (LED bryr jag mig inte om, eller ska man de?)
Vill ha så jag kan koppla till TV med.
Vill inte montera den skälv!

Är jag ute och cyklar helt?

Kan som sagt mycket lite om detta so be nice!
MVH Jonna

EDIT: Jag struntar i skärm.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett AMD förslag med Nvidia GTX 560 SOC kort. Skärm är med och så är också OS samt byggnation. Ursäktar om det är 452kr över budgeten men du kan dra ner på Grafikort/Chassi/CPU ifall du tycker att du vill komma under 10000kr.

EDIT: Trött här, glömde ju länken.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/188409/amd-gtx560-10452kr

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/188537/2011-02-09

Där har du ett paket med en låda som lyser i rött ;).
Lite över din budget men med detta paket klarar
du av allt en lång tid framåt.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Inaktiv

Hjälp tjejen, hon spelar WoW, she deserves it!

Men om du vore jag - en extrem WoW entusiast - skulle du ha väntat till moderkorten till Sandy Bridge släpps i April, 2600K för cirkus 2.6K SLÅR 980x för 7K i en mätning med FPS i WoW. ;X Jag tycker att du skall vänta, jag gör det iallafall. (:

Utan skärm

Med skärm

Med skärm - AMD skulle hellre köra den ovan. (:

Permalänk
Medlem

Känns som hon inte behöver oroa sej för ett utdaterat spel oavsett vad hon väljer >.<

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av viktorsvediin:

Hjälp tjejen, hon spelar WoW, she deserves it!

Men om du vore jag - en extrem WoW entusiast - skulle du ha väntat till moderkorten till Sandy Bridge släpps i April, 2600K för cirkus 2.6K SLÅR 980x för 7K i en mätning med FPS i WoW. ;X Jag tycker att du skall vänta, jag gör det iallafall. (:

Utan skärm

Med skärm

Med skärm - AMD skulle hellre köra den ovan. (:

Så med andra ord är det dumt att köpa en dator nu? Men då kommer det kosta mycket mer också? ungefär hur mycket?

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Här kommer ett AMD förslag med Nvidia GTX 560 SOC kort. Skärm är med och så är också OS samt byggnation. Ursäktar om det är 452kr över budgeten men du kan dra ner på Grafikort/Chassi/CPU ifall du tycker att du vill komma under 10000kr.

Vill ju ha bra prestanda, men kan jag skippa LED skärm? Eller är det dumt?

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Passar amd och nvidia bäst till WoW/nfs eller kvittar de?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LillJonna:

Vill ju ha bra prestanda, men kan jag skippa LED skärm? Eller är det dumt?

om du vill ha bra prestanda dator får du ju lägga till mer pengar, värför skippa led skärm?

större skärm: http://www.inet.se/artikel/2203101/benq-tft-24-g2420hdbl-led men då måste du naturligtvis lägga till mer pengar

Permalänk

Hur mycket bättre blir datorn för 10k om jag skippar en skärm då?
(Behöver skärm, är bara nyfiken)
Btw jag vill inte handla ifrån komplett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LillJonna:

Hur mycket bättre blir datorn för 10k om jag skippar en skärm då?
(Behöver skärm, är bara nyfiken)
Btw jag vill inte handla ifrån komplett.

~10% bättre

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera att bygga själv du sparar 800 som du kan lägga på CPU, och du lär dig dessutom något. Att bygga datorer är som att cykla, det har gjorts på i stort samma sätt hela tiden, men med olika modeller kommer med ett paket när jag inte sitter på bussen

EDIT: här är ett paket för 10,6k utan skärm, vill man ha med skärm så sänker man grafikkort till GTX560 och nätagg till TX650 http://www.inet.se/kundvagn/visa/189432/2011-02-09 och vill man ha OS kan man byta ner CPU och minnen

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

om du vill ha bra prestanda dator får du ju lägga till mer pengar, värför skippa led skärm?

http://img.ihack.se/images/412972602026.jpg

större skärm: http://www.inet.se/artikel/2203101/benq-tft-24-g2420hdbl-led men då måste du naturligtvis lägga till mer pengar

WoW är mer CPU än GPU-krävande, därför är det onödigt med SLI/CF

Visa signatur

Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

WoW är mer CPU än GPU-krävande, därför är det onödigt med SLI/CF

jaa det vet jag men hon vill ju inte bara köra WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

jaa det vet jag men hon vill ju inte bara köra WoW

det är bara NFS som är mer GPU-krävande (av de spel hon nämnt)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phroggyy:

det är bara NFS som är mer GPU-krävande (av de spel hon nämnt)

jaa men det kommer fler spel som stödjer cf/sli

Permalänk

Förlåt, lite lost nu..
Så vilken av dom där datorerna ska man välja då?
Sen tror jag inte riktigt om jag har fått svar på om jag bör vänta till SB. Har heller inte förstått om jag ska ha i5 eller i7. 4 kärnig eller 6, eller vilket grafikkort, 1gb eller 2?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillJonna:

Förlåt, lite lost nu..
Så vilken av dom där datorerna ska man välja då?
Sen tror jag inte riktigt om jag har fått svar på om jag bör vänta till SB. Har heller inte förstått om jag ska ha i5 eller i7. 4 kärnig eller 6, eller vilket grafikkort, 1gb eller 2?

Tack för svar.

Tycker de flesta här i tråden är inne på fel spår och försöker göra det mer komplicerat
än vad det är. Sanningen är att du inte alls behöver SB för de spelen du räknat upp du
maxar allt oavsett vilket paket folk har plockat ihop till dej för 10k.

Jag skulle satsat på 6kärnig amd då du har mindre pengar att röra dej med och den är
prisvärd. 1gb grafik är allt vad man behöver idag. 6-8gb ram är att rekomendera. Du kan
utan problem få in en skärm i ditt paket utan att behöva känna att du skaffat en dålig
dator.

Här är ett paket med 8gb ram, 6kärnig processor, bra grafik, SSD disk (ett måste enligt mej)
skärm på 24"

http://www.inet.se/kundvagn/visa/191130/2011-02-10

Visa signatur

Permalänk
Medlem