Uppgradering till SB fr. 775 - köpråd/åsikter önskas

Permalänk
Medlem

Uppgradering till SB fr. 775 - köpråd/åsikter önskas

Hej!
Funderar på dessa komponenter för att modernisera burken.
Jag är medveten om SB probl, därför valde jag ett mb med fler sata6 portar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/209119/2011-02-18
(ja jag vet -har inte gratis frakten med)

Gfx har jag, ev upd senare.
PSU Corsair VX 550W.

Bör inte vara probs att driva detta o ev lite kraftigare gfx ?
Edit: Vid närmare eftertanke vill jag nog byta gfx med..ska kika närmare på det. Men ni är välkomna att komma med förslag på ev kort i mitt segmentet. Spelar periodvis.
*Edit2: GTX460 verkar vara det givna valet-är jag fel ute?

*forts Edit 1 : Jag spelar som sagt ibland, bf bc låter lockande, crysis2 med, wow och sims 3 finns inst idag tex. Lite gott o blandat. Där jag tycker burken är seg är vid filmredigering/skapande i Windows movie maker. (har inte letat reda på nått annat än)
Kanske är upg. pkt hos komplett med i7 för 5k mer intressant då? Eller hänger i5 med bra där med vilket som?
Eller är det RAM som mest anv?
/nattsuddar lite, trött så jag ber om ursäkt för babblandet, men iaf /

Jag högg också en utav kompletts SSDer på 1337 erb så jag funderar på om jag kommer att uppleva en "wow" effekt vid uppgraderingen. Vad tror ni?

Nuvarande rigg i sign.

Tack för er tid och ha en underbar helg!

Fixade till rubrik
Permalänk
Medlem

Hej Ladytech!

Personligen tycker JAG om asus, då jag ska köpa Sabertooth nästa vecka, men smaken är ju olika och skiljer ju egentligen ingenting
Däremot RAM minnet, dom ligger på 1.65 volt som "drivspänning" och SB levererar väll bara 1.5 volt standard? (stoppa mig om jag är ute och cyklar)
Det innebär att minnena kommer inte köra på 1600 MHz, men det är vad jag TROR, om du inte pillar om dessa i BIOS/UEFI.
CPUn är ett bra val tycker jag, ska köra på den jag med! Kan vara bra att ta K modellen med upplåst multipel om man vill lära sig klocka eller prova på

Svar på Edit 1: Eftersom du tar SB, vilket är en OTROLIG maskin, så hade jag valt t.ex AMD 6850. Billigt och bra, plus att det är känt att 6xxx serien skalar mycket bättre än Nvidias kort i CrossFire om man vill ha det sen, i en uppgradering t.ex
LunsTechTips på youtube körde Battlefield Bad Company 2 på 3 skärmar med ett AMD kort, sen när han stoppa i ett till likadant AMD kort så dubblade han FPSen!

Utveckling på grafikkortsval:
GTX 460 & AMD 6850 ligger i samma prisklass, båda kostar ca 1500 kr på inet.
http://www.inet.se/jamfor?compare=5409042&compare=5409081
Där kan du se specifikationerna mellan ditt val och min rekommendation
Ska du köpa ett AMD kort, kan jag rekommendera GFX.
* Dom har längst garanti (Dom hade det förut iallafall, osäker på nu)
* Lite löjligt men en skön grejj, man får med en skyllt man hänger på dörrhantaget "Don't disturb, I'm Gaming"
* Löjligare: Dom ser bättre ut
* Dom kostar fortfarande lika mycket som alla andra märken på samma kort

Svar på Edit 2: GTX 460 är sjukt populärt, vad jag har hört från folk, men hur mycket dyrare är GTX 560, dvs uppföljaren till 460, men med nyare teknik ?

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nysaan:

Hej Ladytech!

Personligen tycker JAG om asus, då jag ska köpa Sabertooth nästa vecka, men smaken är ju olika och skiljer ju egentligen ingenting
Däremot RAM minnet, dom ligger på 1.65 volt som "drivspänning" och SB levererar väll bara 1.5 volt standard? (stoppa mig om jag är ute och cyklar)
Det innebär att minnena kommer inte köra på 1600 MHz, men det är vad jag TROR, om du inte pillar om dessa i BIOS/UEFI.
CPUn är ett bra val tycker jag, ska köra på den jag med! Kan vara bra att ta K modellen med upplåst multipel om man vill lära sig klocka eller prova på

Svar på Edit 1: Eftersom du tar SB, vilket är en OTROLIG maskin, så hade jag valt t.ex AMD 6850. Billigt och bra, plus att det är känt att 6xxx serien skalar mycket bättre än Nvidias kort i CrossFire om man vill ha det sen, i en uppgradering t.ex
LunsTechTips på youtube körde Battlefield Bad Company 2 på 3 skärmar med ett AMD kort, sen när han stoppa i ett till likadant AMD kort så dubblade han FPSen!

Utveckling på grafikkortsval:
GTX 460 & AMD 6850 ligger i samma prisklass, båda kostar ca 1500 kr på inet.
http://www.inet.se/jamfor?compare=5409042&compare=5409081
Där kan du se specifikationerna mellan ditt val och min rekommendation
Ska du köpa ett AMD kort, kan jag rekommendera GFX.
* Dom har längst garanti (Dom hade det förut iallafall, osäker på nu)
* Lite löjligt men en skön grejj, man får med en skyllt man hänger på dörrhantaget "Don't disturb, I'm Gaming"
* Löjligare: Dom ser bättre ut
* Dom kostar fortfarande lika mycket som alla andra märken på samma kort

Svar på Edit 2: GTX 460 är sjukt populärt, vad jag har hört från folk, men hur mycket dyrare är GTX 560, dvs uppföljaren till 460, men med nyare teknik ?

Inga som helst problem med minnena, kolla bara så att de är med på QVL för moderkortet. 1,65V minnen går utmärkt attt köra på SB-plattformen, över 1600MHz så körs de i hastigheten närmast under, se QVL. Detta beroende på SB-arkitekturen och multiplarna för minnet.

När det gäller grafiken hade jag gått på Nvidia 5xx serien, Fermi-arkitekturen är nyast. Ang Crossfire /SLI så handlar det on drivrutinerna bara. Bara en tidsfråga innan de skalar lika bra igen eller om SLI går om. Dessutom så med det spelbeteendet så är det frågan om du inte klarar dig med ett grafikkort och då är 5xx serien ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Inga som helst problem med minnena, kolla bara så att de är med på QVL för moderkortet. 1,65V minnen går utmärkt attt köra på SB-plattformen, över 1600MHz så körs de i hastigheten närmast under, se QVL. Detta beroende på SB-arkitekturen och multiplarna för minnet.

Aha, trodde volten ställde ner hastigheten ja :s
Vad har volten för inverkan då?
Eftersom alla innan SB kom, hade 1.65 och nu har SB 1.5 v ;s

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Tack för utförliga svar!!

Jag utforskar nu vilken smak som faller mig ..i smaken av nvidia o ati ^^
Komplett har ju passande nog lite trevliga priser på 6870 o 560. Hur är 6870n, onödigt dyr till prestandan el ett ok val?

Kollade upp minnena, de var inte med på qvl listan Får leta redan på nya.

Tack igen killar! Era åsikter är guld värda då det ger en en startpunkt i jungeln!

Edit: Hittade testerna, kände att min gräns för paketets totala pris gick vid 6k så jag fastnade för 6850n. Hittade även minnen som ska passa.
Ny korg:http://www.inet.se/kundvagn/visa/213385/korg2

Ska låta den ligga och puttra lite så fortsätt gärna komma med tankar o tycken.

Ha en fortsatt trevlig kväll!!

tillägg av kommentar o ny länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Tack för utförliga svar!!

Jag utforskar nu vilken smak som faller mig ..i smaken av nvidia o ati ^^
Komplett har ju passande nog lite trevliga priser på 6870 o 560. Hur är 6870n, onödigt dyr till prestandan el ett ok val?

Kollade upp minnena, de var inte med på qvl listan Får leta redan på nya.

Tack igen killar! Era åsikter är guld värda då det ger en en startpunkt i jungeln!

Edit: Hittade testerna, kände att min gräns för paketets totala pris gick vid 6k så jag fastnade för 6850n. Hittade även minnen som ska passa.
Ny korg:http://www.inet.se/kundvagn/visa/213385/korg2

Ska låta den ligga och puttra lite så fortsätt gärna komma med tankar o tycken.

Ha en fortsatt trevlig kväll!!

Läs igenom prestanda index och se att Ett GTX 460 1GB är bättre än AMD 6850. Men i CF/SLi ifall man nu skall köra på detta så är AMD 6850 bättre. Men skall man välja en klass upp så är GTX 560 Ti bättre än 6870 kortet. Men då kan lika väl köpa ett 6950 2GB kort från AMD som kostar lika mycket som GTX 560 men skalra bättre i CF än vad GTX 560 gör i SLi.. Se prestanda index -
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Läst tester, läst ännu fler kommentarer här i forumet och gjort mig en egen uppfattning har jag nu ändrat om lite i delarna.
Billigare mb (3way cf/sli ..snacka om overkill. Tror inte jag kommer att köra dubbelt någonsin)
Andra minnen - är det dumt att hoppa ned till "standard"?
Nytt gfx..så dyrt gfx har jag aldrig köpt Men nu kanske jag slipper känna att jag vill byta efter 1-2 år (kan ju alltid hoppas)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/213421/korg-3

Hoppas ni får en bra dag!!!

Permalänk
Medlem

De RAM minnen är anpassade för en kylnings rigg man sätter på... om dun tänkt kyla dem så välj ett billigare par.

Permalänk
Medlem

Jaha tack. Bytt till andra nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/216593/korg3-nytt-ram

Något annat förslag på justeringar?

Som det ser ut nu kommer min konf bestå av:
*länk
*Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB till systemet-win 7 64
*Corsair VX 550W
* hdd 250gb sata för lagring
* 24" skärm att beskåda allt på ;p (std upplösning)

Nu bör den la vara en trevlig bekantskap:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Jaha tack. Bytt till andra nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/216593/korg3-nytt-ram

Något annat förslag på justeringar?

Som det ser ut nu kommer min konf bestå av:
*länk
*Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB till systemet-win 7 64
*Corsair VX 550W
* hdd 250gb sata för lagring
* 24" skärm att beskåda allt på ;p (std upplösning)

Nu bör den la vara en trevlig bekantskap:)

250gb för lagring är väldigt lite och du kan få 1tb för under 500kr tex https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Tack för omtanken men jag har fler, anv dom bara inte. 250gb är idag delad på system o lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Tack för omtanken men jag har fler, anv dom bara inte. 250gb är idag delad på system o lagring.

Då kan jag inte se några problem med det

Annars om du ska överklocka så kanske du ska fundera på att skaffa en ny processorkylare, antingen en CM Hyper 212 Plus om du vill ha en lite billigare och ingen extrem överklockning, men om du ska överklocka mycket så rekommenderar jag Noctua NH-D14. Dock är båda luftkylare och kräver att du har ett chassi med bra luftflöde. Om så inte är fallet borde du ha vattenkylning om du ska överklocka mycket (luftkylningen räcker om du har stock eller liten överklockning, men varför välja 2500K isåfall)

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Dock är båda luftkylare och kräver att du har ett chassi med bra luftflöde. Om så inte är fallet borde du ha vattenkylning om du ska överklocka mycket (luftkylningen räcker om du har stock eller liten överklockning, men varför välja 2500K isåfall)

Tack för tips på cpu fläktar, det kan bli anv i framtiden. (Har ett antec slk3000b chassi )
OC lockar men ännu har jag inte vågat mig på mer än få upp min nuvarande til 2.93GHz. Har inte tid o utrymme just nu med den lille som kräver tid

****
Tack allihopa för er tid o kunskaper! Om inget annat sker så kör jag på det sista paketet Kul att kunna fixa lite med hobbyn "trots" familjelyckan hehe inte lätt att få tid över, men nu skämde jag bort sambon med nytt 360 så jag bör få lite tid över ^^

Vh
Lady

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Tack för tips på cpu fläktar, det kan bli anv i framtiden. (Har ett antec slk3000b chassi )
OC lockar men ännu har jag inte vågat mig på mer än få upp min nuvarande til 2.93GHz. Har inte tid o utrymme just nu med den lille som kräver tid

****
Tack allihopa för er tid o kunskaper! Om inget annat sker så kör jag på det sista paketet Kul att kunna fixa lite med hobbyn "trots" familjelyckan hehe inte lätt att få tid över, men nu skämde jag bort sambon med nytt 360 så jag bör få lite tid över ^^

Vh
Lady

Jag är lite osäker på om ditt grafikkort kommer att få plats i ditt chassi då det är dryga 27cm långt. Kan vara en idé att mäta om det får plats först innan du beställer

Edit: och jag skulle rekommendera en ny processorkylare i vilket fall som helst, standardkylare har en tendens att låta väldigt mycket.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Jag är lite osäker på om ditt grafikkort kommer att få plats i ditt chassi då det är dryga 27cm långt. Kan vara en idé att mäta om det får plats först innan du beställer

Edit: och jag skulle rekommendera en ny processorkylare i vilket fall som helst, standardkylare har en tendens att låta väldigt mycket.

Jasså de gör fortf det, har inte hört nått om sus o dus så jag hoppades väl att de fixat till det. Ja har ju lite utrymme kvar i budgeten så..

Kikar närmare på dina förslag

)(/&%¤#"#¤%&/()(/& har 26cm till hdd buren... beh plocka dän buren om det ska få plats
Buren sitter mer i mitten av chassiet så den tar troligen i bak på buren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

CM Hyper 212 Plus

hehe såg nu, det är ju en sån jag har fast nyare version:) Har COOLER MASTER HYPER TX 2.

Böt till ett 560 kort då de är 23cm långa enl swec test.

---senaste vers hos inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/216778/korg4-gfx560

sov gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Jasså de gör fortf det, har inte hört nått om sus o dus så jag hoppades väl att de fixat till det. Ja har ju lite utrymme kvar i budgeten så..

Kikar närmare på dina förslag

)(/&%¤#"#¤%&/()(/& har 26cm till hdd buren... beh plocka dän buren om det ska få plats
Buren sitter mer i mitten av chassiet så den tar troligen i bak på buren.

Sånt händer ibland, men bra att du kollade innan du beställde då

Skrivet av Ladytech:

hehe såg nu, det är ju en sån jag har fast nyare version:) Har COOLER MASTER HYPER TX 2.

Böt till ett 560 kort då de är 23cm långa enl swec test.

---senaste vers hos inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/216778/korg4-gfx560

sov gott

Ser bra ut, men om jag ska va jobbig så är https://www.inet.se/artikel/5409106/gigabyte-geforce-gtx-560-... aningen bättre men har finns inte på lager just nu om du vill beställa datorn inom en snar framtid.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Sitter och försöker lägga band på mig. Behöver ju inte rusa iväg med köp, men inte vart det bättre av att ssd disken trillade in idag..vilka problem man har hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Tackar tackar

Sitter och försöker lägga band på mig. Behöver ju inte rusa iväg med köp, men inte vart det bättre av att ssd disken trillade in idag..vilka problem man har hehe

En sak till som jag har upptäckt som kan vara till problem; CM Hyper 212 + är stor och kanske inte får plats i ditt chassi. Mät innan du beställer för att bli säker. (Kräver minst 160mm utrymme över moderkortet)

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Oj ytterligare en sak, vilken tur att du kom på det!! Tackar! ~~<-@

Nu kliar det rejält i fingarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladytech:

Oj ytterligare en sak, vilken tur att du kom på det!! Tackar! ~~<-@

Nu kliar det rejält i fingarna!

Har du kollat om den passar? Om inte så finns ett antal kylare som är mindre

Kan verkligen förstå att du vill köpa nu ^^ känner exakt samma för min nya dator

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

5 ytterligare cm på den existerande kylaren som ska vara 13cm hög. Men jag har en insugs fläkt i sidopanelen..kan bli tight. Ska fundera på någon lite lägre med.

I övrigt känns det färdigt.

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt. Jag körde på gigabyten som fanns i lager då både SOC och asus top modellerna är tvärslut överallt.
Återkommer med betyg och lite siffror för framtida köpare/frågvisa;)