Följ Black Week på SweClockers

Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

Ja dom kan ju alltid drömma. Har inte köpt en enda skiva sedan jag var 13 (är 24 nu) och aldrig kommer att göra det heller. Kanske blir ändring på det när 80% av priset kapas. Och avgiften...ja...jag har inga problem att bygga en extern HDD själv om det går igenom. You chatch more bees with honey som man brukar säga.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Detta känns ju helt sjukt, Och jag är säker på att väldigt många här håller med mig. Tror att dagen då detta införs så kommer handeln med HDD s i Sverige att stanna av som om att vi hade gått tillbaka till 90 - talet då man hade en HDD i datorn på 10 GB.

Inte en chans att jag kommer att köpa en extärn HDD till igen, Monterade senast idag en intärn HDD i ett skal, Hur enkelt som helst, Tar 5 min, Kan man göra de och sedan slippa en avgift på ett par hundralappar så är de ju inte ens speciellt svårt att kringgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wosp:

Inte en chans att jag kommer att köpa en extärn HDD till igen, Monterade senast idag en intärn HDD i ett skal, Hur enkelt som helst, Tar 5 min, Kan man göra de och sedan slippa en avgift på ett par hundralappar så är de ju inte ens speciellt svårt att kringgå.

Håller helt med om det, bara att köpa interna och köpa till ett skal så är det lugnt, usb-minnen blev ju lite jobbigare.
Ska man måste vänta på Lightpeak för att få köpa sina minnen utan straffavgift?
Det här är ju fördjävligt på ren svenska!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte? Kan någon förklara lite tydligare för mig, tack?

Visa signatur

If you tremble with indignation at every injustice, then you are a comrade of mine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barookve:

Jag fattar inte? Kan någon förklara lite tydligare för mig, tack?

Copyswede kommer att lägga en extraavgift på lagringsmedia, eftersom att du kanske använder dig av musik och film som du har köpt lagligt.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir lagligt att ladda ner piratkopierat material för privat bruk då?

Sen att de tar betalt två gånger är väl inget... Har ni som betalar elräkningen själva koll på hur mycket skatt ni betalar på den? Moms, skatt på lön, energiskatt...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Svar på de flesta relevanta frågor

Privatkopieringsersättning
Man får alltså i stor utsträckning kopiera för privat bruk; en privatkopiering som upphovsmännen inte får betalt för. För att upphovsmännen, det vill säga kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna med flera, ändå ska få någon kompensation för denna kopiering, finns regler om så kallad privatkopieringsersättning (tidigare kallad kassettersättning). Det är en ersättning som går helt och hållet till upphovsmännen via deras organisationer.

Ersättningen ska betalas för produkter som är särskilt lämpliga att använda för privat kopiering, till exempel inspelningsbara cd-skivor, dvd-skivor, videokassetter och mp3-spelare. Det är den näringsidkare som tillverkar eller importerar produkten som ska betala ersättningen till en organisation som företräder upphovsmännen. Den organisation som i dag sköter privatkopieringsersättningen för upphovsmännen är Copyswede. Ersättningen är anpassad till den tekniska utvecklingen och har som utgångspunkt höjts något. Copyswede sluter utifrån bestämmelserna i lagen avtal med näringsidkare om hur stor ersättningen ska vara för varje typ av produkt, samlar in ersättningen och fördelar den mellan olika upphovsmän.

Frågor och svar

Tas privatkopieringsersättning ut på datorer och kopiatorer?
Nej, privatkopieringsersättning tas endast ut på sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som till exempel inspelningsbara cd- och dvd-skivor, videokassetter, mp3-spelare och dvd-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. Inte heller omfattas till exempel vanliga cd-spelare (utan lagringsenhet).

Varför har privatkopieringsersättning på blanka cd-skivor, dvd-skivor, videoband med mera höjts samtidigt som kopieringen för privat bruk har begränsats?
Ändringarna i privatkopieringsersättningen har skett för att anpassa den till det stora utbud av anordningar för digital upptagning med mycket stor lagringskapacitet som finns i dag.

När det gäller kopplingen till reglerna om kopiering för privat bruk kan följande sägas: reglerna går inte ut på att helt förbjuda kopiering för privat bruk - den möjligheten finns kvar till stora delar. Privatkopieringsersättningen ska kompensera för den kopieringen. De organisationer som avtalar om ersättningen jämkar i dag denna nedåt för att ta hänsyn just till att cd(r)-skivor och annan blankmedia med mera används till annat än kopiering av verk för privat bruk. I lagtexten finns en regel om nedsättning för att ersättningen aldrig ska bli orimlig och bättre ska kunna anpassas till olika fall. Samtidigt är det fråga om en schablonersättning som därför inte kan träffa exakt rätt i varje enskilt fall.

Jag använder inte tomma cd-skivor för att kopiera upphovsrättsligt material, utan för att arkivera mina egna fotografier/låtar/etc. Varför ska jag betala privatkopieringsersättning?
Privatkopieringsersättningen är en schablonersättning som utgår på alla produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering, till exempel inspelningsbara cd-skivor. Det finns några undantag i lagen. Privatkopieringsersättning ska inte betalas för produkter som ska användas för annat än kopiering av verk för privat bruk. I praktiken innebär det att användare som i sin professionella verksamhet använder inspelningsbara produkter kan registrera sig hos upphovsmännens organisation Copyswede. De som är betalningsskyldiga för privatkopieringsersättningen, det vill säga importörer och tillverkare av inspelningsmedia, behöver då inte betala privatkopieringsersättning till Copyswede för de här produkterna. Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder. I övrigt omfattas alltså alla.

Eftersom det är en schablonersättning är det naturligtvis så att en del privatpersoner får betala ett pris för de aktuella produkterna som även täcker kostnaden för privatkopieringsersättningen trots att de inte ska använda produkterna till privatkopiering. Att konstruera ett system som träffar precis rätt i varje enskilt fall är inte möjligt när det gäller schablonersättningar. Angående just cd-skivor tar dock de parter som träffar avtal om ersättningen (i det här fallet Copyswede och IMI) hänsyn till att produkterna även används för andra ändamål än privatkopiering genom att reducera ersättningen. I motiven till regeln om nedsättning står bland annat att ett skäl för nedsättning är att produkten även används till annat än kopiering för privat bruk.

Varför ska man betala privatkopieringsersättning när det ändå inte kommer att vara möjligt att kopiera för privat bruk eftersom skivbolag med flera kommer att sätta kopieringspärrar på allt upphovsrättsligt skyddat material?
Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte. När det gäller cd-skivor kan till att börja med konstateras att det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används och att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar. När det gäller cd-skivor som har kopieringsskydd finns ändå vissa möjligheter till kopiering för privat bruk. Enligt uppgift från skivbolagens företrädare förekommer också att kopieringsspärrade cd-skivor innehåller en möjlighet att göra till exempel en kopia till en mp3-spelare. Vi ser alltså redan i dag att kopieringsskydden på cd-skivorna har utvecklats. Man kan också tänka sig att utvecklingen blir den att tekniska spärrar används på ett sätt som gör att konsumenten betalar extra för de ytterligare kopior han eller hon vill göra för privat bruk och alltså får ett lägre pris om det inte alls ingår några kopior i köpet. För sådana situationer har en regel om nedsättning av privatkopieringsersättningen införts så att man inte ska behöva betala dubbelt för kopieringen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vart fan är Sverige påväg?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

"Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte. "

tänker bara bibliotek, skolor m.m där det kopieras hejvilt ur böcker m.m hur tänker dom då när dom säger som 2inlägg ovan angående kopiatorer?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte så mycket om pengarna. 100-200 kronor är inte så mycket att hetsa upp sig över men för mig gör principen det omöjligt att handla ngn disk med detta pålägg. Jag är fotograf och backar upp allt på externa diskar. Inte en chans att mina fotodiskar skall sponsra ngn annan!

Permalänk
Avstängd

I praktiken borde det innebära att man får kopiera fritt? Licens att piratkopiera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Fast borde inte hårddisktillverkarna vara rätt intresserade av detta?
Copyswede (privat organisation) tjänar ju pengar på deras produkter plus att de hämmar marknaden och jag kan inte tänka mig att det sitter alltför bra med tillverkarna.

Vad jag förstått är vanliga tillverkare representerade av organisationen Elektronikbranschen vilka CopySwede sitter i förhandling med nu. De hade ett möte den 23:e och denna nyhet är förmodligen frukt ur förhandlingen. Det verkar onekligen som att de är väldigt kritiska, vilket är helt förståeligt. Bara att administrera en sådan avgift på ett effektivt sätt är väldigt knepigt. Dessutom är det ju lite underligt att en privat lobbyorganisation får föra register över svenska företag som betalar avgiften och så vidare. Det borde rimligtvis göras av staten.

Liknande avgifter finns ju i många länder i Europa, bland annat Finland, som visserligen hade en viss nergång på försäljningen, men som allt i allt (både före och efter skatten) gick ungefär plus minus noll om jag förstått det rätt. Men det är surt att vi konsumenter ska betala för en företeelse som knappt existerar längre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

enklast är väl att sluta köpa lagringsmedia i sverige. med internet är det ju rätt enkelt att beställa från utlandet, så kan copyswede stå där med lång näsa och stå till svars när en hel datorbransch rasar mot dom pga förlorade inkomster.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte tänket.
Det är olagligt att ladda ner upphovsrättskyddat material, vi lägger en avgift så att vi kan få ersättning för skadan. Men sen kan man åka dit på det också och bli fälld i domstol till böter och hej å hå. Men man har ju betlat till dem redan när man köpte sina diskar?!?!?

skatt på skatten på momsen på skatten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greger_Grantopp:

Privatkopieringsersättning
Man får alltså i stor utsträckning kopiera för privat bruk; en privatkopiering som upphovsmännen inte får betalt för. För att upphovsmännen, det vill säga kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna med flera, ändå ska få någon kompensation för denna kopiering, finns regler om så kallad privatkopieringsersättning (tidigare kallad kassettersättning). Det är en ersättning som går helt och hållet till upphovsmännen via deras organisationer.

Alltså, den som kom på denna tanke borde sparkas från sin post omedelbart.

Man får kopiera för privat bruk, men ska ändå straffas eftersom upphovsmännen då går miste om inkomster pga av att detta är helt lagligt ????
Grattis till den totalidot som "kom på" detta. Jag har lite mer förslag som följer exakt samma tankegång :

* Polisen går miste om stora mängder böter från alla de bilister som håller hastighetsbegränsningarna och kör lagligt, så vi måste därför börja ta ut en extra avgift från alla dessa.

* Våra restauranger går miste om stora pengar på grund av att många lagar sin mat själv. Därför måste en restaurangavgift tas ut från samtliga medborgare.
Som en utveckling av detta måste även en extra avgift tas ut på alla tomma lunchlådor folk använder till sina hemgjorda luncher.

Det här är som ett väldigt dåligt 1:a aprilskämt och FULLSTÄNDIGT oacceptabelt beteende i ett demokratiskt samhälle.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Tack Greger för lite mer information. Har varit alldeles för många vilda antaganden och missförstånd i denna tråden.

Jag tycker det är bra att artister med flera får en liten ersättning för det de förlorar. Vår lagstiftning ser ut som den gör, och om den behöver ändras är ju en del av diskussionen. Den andra delen är att alla, även de som inte PRIVATkopierar, får vara med och betala.
Personligen tycker jag att det inte är mycket att bråka om. Just nu har jag en 500GB extern hårddisk och har ett 16GB USB-minne. Det jag skulle betalat extra för dessa är 176 kr (som mest). Företaget som sålde hårddisken till mig kan givetvis se till att den extra delen blir mindre genom konkurrerande prissättning. Den mesta lagringen gör jag ändå på interna hårddiskar.

Jag förstår de som köper många DVD-skivor och många externa hårddiskar (fast hur ofta kan man göra det av vettig anledning?), som känner att det blir mycket pengar som rinner iväg. Pengarna ska ju gå till artisterna. Sen kan man gissa och tycka att det är Copyswede som stoppar pengarna i egen ficka, men då tror jag inte intresseorganisationerna har så stor lust att anlita Copyswede i fortsättningen.

Jag är inte helt för detta förslag (som inte är klappat och klart än), men jag tycker diskussionen har varit väldigt snedvriden.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Alltså, den som kom på denna tanke borde sparkas från sin post omedelbart.

Man får kopiera för privat bruk, men ska ändå straffas eftersom upphovsmännen då går miste om inkomster pga av att detta är helt lagligt ????
Grattis till den totalidot som "kom på" detta.

Anledningen till att PRIVATkopiering blev laglig är att artister och andra skulle få privatkopieringsersättning. Skulle det vara olagligt med privatkopiering hade inte Copyswede och privatkopieringsersättning funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Anledningen till att PRIVATkopiering blev laglig är att artister och andra skulle få privatkopieringsersättning. Skulle det vara olagligt med privatkopiering hade inte Copyswede och privatkopieringsersättning funnits.

Dom tar ju ut avgifterna från hårddiskarna alldeles oavsett vad man lagrar på dem.
Varför skulle det vara rimligt att artisterna får ersättning för material som jag själv producerat och lagrat på min hårddisk ? Det är inget annat än stöld.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Menas detta på att man kan dela med sig av exakt vad som helst bara det är privat? Och då menar jag exakt allt.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Många här skriver att de kommer att köpa hårddiskarna utomlands, t.ex. från Tyskland eller England. Copyswede hävdar att avgiften beror på något EU-direktiv. Borde inte alla europeiska länder ha samma avgifter på hårddiskar i så fall? Om detta är något unikt för Sverige så borde EU protestera antingen mot övriga länder eller mot Sverige som inte följer EU-praxis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Tack Greger för lite mer information. Har varit alldeles för många vilda antaganden och missförstånd i denna tråden.

Jag tycker det är bra att artister med flera får en liten ersättning för det de förlorar. Vår lagstiftning ser ut som den gör, och om den behöver ändras är ju en del av diskussionen. Den andra delen är att alla, även de som inte PRIVATkopierar, får vara med och betala.
Personligen tycker jag att det inte är mycket att bråka om. Just nu har jag en 500GB extern hårddisk och har ett 16GB USB-minne. Det jag skulle betalat extra för dessa är 176 kr (som mest). Företaget som sålde hårddisken till mig kan givetvis se till att den extra delen blir mindre genom konkurrerande prissättning. Den mesta lagringen gör jag ändå på interna hårddiskar.

Jag förstår de som köper många DVD-skivor och många externa hårddiskar (fast hur ofta kan man göra det av vettig anledning?), som känner att det blir mycket pengar som rinner iväg. Pengarna ska ju gå till artisterna. Sen kan man gissa och tycka att det är Copyswede som stoppar pengarna i egen ficka, men då tror jag inte intresseorganisationerna har så stor lust att anlita Copyswede i fortsättningen.

Jag är inte helt för detta förslag (som inte är klappat och klart än), men jag tycker diskussionen har varit väldigt snedvriden.

Problemet är att denna avgift är tagen från luften. Visst, mitt kommande påstående är också det men tror jag har mer rätt än Coypswede:
Har väldigt svårt och tro att Svensson idag köper en film på DVD/Bluray eller en musik på CD, därefter rippar skivan, för över till en USB sticka, alternativt extern hårddisk, för att sedan gå över till mor och far eller bästa vännen för att dela med denna kopia.
Varför skulle det annars vara en privatkopieringsavgift för att jag som ägare av filmen väljer och lagra en extra kopia i kanske mediaservern utan att jag delar med den med någon?
Skulle det vara för att jag väljer lagra en kopia på externa hårddisken, så undrar jag vilka pengar går skaparna miste om?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Varför ska vi betala deras löner? Varför är inte copysweden ett idealt bolag utan högst ansvarig? Att dom får ta ut en lön är skandal.

Förslag: Tvinga alla som har internet att betala 100kr extra i månaden till en pott pengar. Sen måste varje användare dela ut dom pengarna på artister/skådisar/bolag DOM TYCKER ÄR BRA (kallas flattr och är skapat av piratebays grundare). Genom detta får vi bort die hard #19 och harry potter #42 så kanske det blir lite kvalitet i framtiden!

http://flattr.com/

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Borde fan avbeställa min VPN, köpa massa hårddiskar, tanka massa svenska dåliga filmer o serier, åka fast och säga att jag betalat för att göra det... Om man ändå hade ballsen att testa

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Nyhet : Köp din Externa Hårddisk i byggsats i 4 delar som består av :

* Kabinett
* Hårddisk
* Usb kabel
* Strömdel

Skulle detta inte gå igenom så skickar man Hårdisken separat med kretskorten då det går som reservdel och en hårdisk utan kretskort funkar ju inte…

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Förjävligt, allt som behöver sägas.

Jag tänker köpa upp hela Sveriges avloppssystem och sedan ska alla få betala för att skita, varenda gång.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

"Alla ska med", känns det uttrycket igen

/Die dummen Schweden

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Problemet är att denna avgift är tagen från luften. Visst, mitt kommande påstående är också det men tror jag har mer rätt än Coypswede:
Har väldigt svårt och tro att Svensson idag köper en film på DVD/Bluray eller en musik på CD, därefter rippar skivan, för över till en USB sticka, alternativt extern hårddisk, för att sedan gå över till mor och far eller bästa vännen för att dela med denna kopia.
Varför skulle det annars vara en privatkopieringsavgift för att jag som ägare av filmen väljer och lagra en extra kopia i kanske mediaservern utan att jag delar med den med någon?
Skulle det vara för att jag väljer lagra en kopia på externa hårddisken, så undrar jag vilka pengar går skaparna miste om?

Jo, jag håller med dig att den analysen kan vara korrekt. Det finns nog lösningar som är bättre än den här schablonavgiften.

@JesperT: Vad lagrar du på din externa hårddisk? Om du är fotograf kan du få pengar från Copyswede om ovan information stämmer. Är det privatkopierat-material så får ju artisterna ersättning. Är det piratkopierat-material så är ju det inte lagligt, så det är väl lite dumt att klaga över? Övrigt material (som installering av spel) kan jag förstå. Men vad ska vara alternativet till schablonavgiften? Är det flattr som länkats ovan?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att slå igång torrentburken och börja privatkopiera till nära och kära genom Internet. Ska man betala en avgift så ska man fan nyttja det till fullo!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Förslag: Tvinga alla som har internet att betala 100kr extra i månaden till en pott pengar. Sen måste varje användare dela ut dom pengarna på artister/skådisar/bolag DOM TYCKER ÄR BRA (kallas flattr och är skapat av piratebays grundare). Genom detta får vi bort die hard #19 och harry potter #42 så kanske det blir lite kvalitet i framtiden!

http://flattr.com/

På vilket sätt är det bättre?

En jämförelse:

- Copyswede tar ut en avgift för brännbara skivor, externa hårddiskar osv. oavsett vad de används till.
- En organisation tar ut en avgift för att använda Internet oavsett vad det används till.

Fundera på det där en stund.

Skrivet av mrflash:

Nyhet : Köp din Externa Hårddisk i byggsats i 4 delar som består av :

* Kabinett
* Hårddisk
* Usb kabel
* Strömdel

Skulle detta inte gå igenom så skickar man Hårdisken separat med kretskorten då det går som reservdel och en hårdisk utan kretskort funkar ju inte…

Du har ju en idé där. Avgiften gäller ju bara på externa hårddiskar, inte på interna hårddiskar och hot-swap-dockor. Men det är ju egentligen samma sak. Jag monterade nyligen isär min externa hårddisk för att jag behövde en extra disk i datorn och samtidigt behövde en hot-swap-docka när jag mekar dator "ute i fält".

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...