Permalänk
Medlem

ny dator, 7.5 k budget

Hej alla sweclockare jag hade tänkt köpa en ny dator (min gamla börjar bli lite seg)
jag har ungefär 7.500 kr till mitt förfogande jag har plockat ihop några delar på komplett.se, men undrar om man skulle kunna få bättre grejer för ungefär samma pris.

jag behöber inte ha något operativsystem.

jag beställer genom ett företag så jag skippar momsen.

jag undrar om det skulle kunna gå och få bättre delar för ungefär samma pengar.

Fractal Design Define R3 Black Pearl Chieftec Super Series 650W PSU Gigabyte GA-X58A-UD3R Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Western Digital Caviar® Black 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle97:

Hej alla sweclockare jag hade tänkt köpa en ny dator (min gamla börjar bli lite seg)
jag har ungefär 7.500 kr till mitt förfogande jag har plockat ihop några delar på komplett.se, men undrar om man skulle kunna få bättre grejer för ungefär samma pris.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d7112466483b_Capture.JPG

Fractal Design Define R3 Black Pearl Chieftec Super Series 650W PSU Gigabyte GA-X58A-UD3R Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Western Digital Caviar® Black 500GB

Bra delar och ett bra pris, hade dock lagt några hundra på en bättre CPU Kylare - http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2 eller http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Bättre prestanda till ett lägre pris:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253022/2011-03-04

Edit: Bytte till ett modulärt nätagg då du hade ett sånt i original paketet. Nätagget klarar SLI om du vill köra på ett till 560 i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle97:

Jag tycker det ser bra ut. 1366 blev dock lite föråldrad när 1155 kom. En 2500k är billigare än 960'n och presterar ofta bättre, drar mindre ström och blir därmed inte lika varm.

Du skrev inte vad du främst kommer använda datorn till. Men då du valde ett 6950 antar jag att det mest är spel. Och då har du inte så stor nytta av HT.

Och jag håller med NightFred om att du borde byta ut kylaren dock. Min lilla Noctua kylar lika bra, kanske bättre än stock med ultra low noise resistorerna inkopplade. Och är därför nästan ljudlös.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onkelken:

Jag tycker det ser bra ut. 1366 blev dock lite föråldrad när 1155 kom. En 2500k är billigare än 960'n och presterar ofta bättre, drar mindre ström och blir därmed inte lika varm.

Du skrev inte vad du främst kommer använda datorn till. Men då du valde ett 6950 antar jag att det mest är spel. Och då har du inte så stor nytta av HT.

Och jag håller med NightFred om att du borde byta ut kylaren dock. Min lilla Noctua kylar lika bra, kanske bättre än stock med ultra low noise resistorerna inkopplade. Och är därför nästan ljudlös.

Japp datorn kommer bara användas till spel kanske lite photoshop.
jag är inte så dator kunnig vad är HT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle97:

Hyper Threading. Är inte insatt nog för att förklara, så låter wikipedia göra jobbet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyper_Threading

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk

...

Skrivet av olle97:

"jag beställer genom ett företag så jag skippar momsen." Du är inte alls rädd för skatteverket ser jag. Nämn inte att du ska ha datorn till att spela på om dom skulle ringa till företaget och fråga, utan enbart arbete. Har för mig att man inte kan dra av momsen annars. Glöm inte heller att du har sämre villkor om du beställer som företag än som privatperson. Osäker på om man kan ångra köpet, ångervecka finns inte tror ja men jag kan ha fel.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

nytt

har satt ihop ett nytt

Permalänk
Medlem

Det här alternativet är fortfarande bättre, mer framtidssäkert och billigare: http://www.inet.se/kundvagn/visa/253022/2011-03-04

Du behöver inte en 2600K till spel. Tung video redigering osv visst, men spel och lite lätt photoshop är 2500K bättre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

"jag beställer genom ett företag så jag skippar momsen." Du är inte alls rädd för skatteverket ser jag. Nämn inte att du ska ha datorn till att spela på om dom skulle ringa till företaget och fråga, utan enbart arbete. Har för mig att man inte kan dra av momsen annars. Glöm inte heller att du har sämre villkor om du beställer som företag än som privatperson. Osäker på om man kan ångra köpet, ångervecka finns inte tror ja men jag kan ha fel.

Hehe. Hade dock inte varit orolig, min far kunde komma med riktigt konstiga motiveringar till sina köp. Hans företag hette dock Markit (Mark och IT). Trädgårdsmästare i grunden men arbetar som datorlärare. Mark och IT är ju enormt stora begrepp så där kunde han köpa nästan allt förutom mjölk och ägg i princip.

Men kanske lite on topic då..

Det där paketet ser väldigt bra ut. När jag själv köpte valde jag dock Pro istället för Deluxe på moderkortet, då de extra hundralapparna inte gav mig något jag behövde. Snålade också på minnen och valde ett par 1333Mhz minnen då det är bevisat att minneshastigheten är väldigt blygsam när man pratar om prestanda. Kan vara något att tänka över om du eventuellt skulle vilja snåla in på några punkter för att kunna köpa något bättre av en annan komponent eller kanske spara till en SSD. (vilket när man har vant sig, aldrig skulle kunna gå ifrån)

Men klickar du köp nu så kommer du inte bli besviken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Det här alternativet är fortfarande bättre, mer framtidssäkert och billigare: http://www.inet.se/kundvagn/visa/253022/2011-03-04

Du behöver inte en 2600K till spel. Tung video redigering osv visst, men spel och lite lätt photoshop är 2500K bättre och billigare.

Såg inte att det va en 2600k. Tycker också det är onödiga pengar när man i huvudsak ska spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

här är ett nytt

jag gillar inte nvidia så vill helst köra med amd