Permalänk
Medlem

Hur bytar jag från WEP till WPA2

ja det är så att jag har wep på vårat trådlösa nätverk och jag vill byta till WPA2,

så hur gör jag det?

Mvh

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Du loggar in i routern eller accesspunkten (beroende på vad du har, du get inte så mkt information?) och ändrar i inställningarna där.

Permalänk
Medlem

Har du D-Link kan du bara skriva in http://192.168.0.1/ i adressfältet och logga in. Logga in som "admin" och lämna lösenordsfältet tomt eller om du har ändrat lösenord.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X - RTX4060 - 32 GB DDR4 - Dell 16:10 U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Du loggar in i routern eller accesspunkten (beroende på vad du har, du get inte så mkt information?) och ändrar i inställningarna där.

Jag kör via adsl från bredbandsbolaget tror det är än router.

Så hur loggar jag in i den

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Genom att följa superlightws inlägg och söka på google om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Det är oftast 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 som standard adress. Skriv in i adressfältet i en webbläsare så kommer en ruta där du ska logga in upp(ifall ip adressen var rätt). Slå in det som är standard bör stå i manual eller på baksidan av routern. Om du själv eller någon åt dig har bytt lösen slå i detta.

Väl inne i routern så kan du ändra till annan kryptering under "WLAN", "Wireless" eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är oftast 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 som standard adress. Skriv in i adressfältet i en webbläsare så kommer en ruta där du ska logga in upp(ifall ip adressen var rätt). Slå in det som är standard bör stå i manual eller på baksidan av routern. Om du själv eller någon åt dig har bytt lösen slå i detta.

Väl inne i routern så kan du ändra till annan kryptering under "WLAN", "Wireless" eller liknande

inget av de funger kommer bara upp "sidan kan inte visas"

finns det något sett att ta fram den här "adressen" ( 192.168.1.1)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

start > kör > cmd > ipconfig > titta på gateway.

Permalänk

Googla på din routermodell.

Du bör kunna se IPn du ska surfa mot genom att göra en IPconfig och sen surfa till default gateway. Ibland kräver den https och lösenorden varierar beroende på modell etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

start > kör > cmd > ipconfig > titta på gateway.

hmm skrev in det då kom detta fram?

är det rätt? i så fall vilken av de?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av newflag:

hmm skrev in det då kom detta fram?

är det rätt? i så fall vilken av de?

http://img713.imageshack.us/img713/9901/namnlsao.png

INgen av dem eftersom jag gissar att du inte kör IPv6 utan IPv4

Det står tunnelanslutning vilket gör att jag gissar att det där är nån VPN-tjänst.
Leta efter IPv4

Permalänk
Medlem

Kolla här: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/guiderochmanualer/...
Bredbandsbolaget använder sig oftast inte av en vanligt konfigurerad router, utan av en konfiguration som gör att routern fungerar som en sorts switch med trådlös AP. På så sett får man fler än en extern IP, vilket är grymt bra om man spelar mycket eller kör egna webservers, eftersom att man slipper allt som har med NAT att göra. tyvvär blir det krångligt när man ska in i routern/modemet och ändra inställningar. Hur man gör beror på just vilken router du fått, scrolla ner på sidan och kolla under trådlöst; där finns bra guider på hur man ändrar krypteringsinställningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Kolla här: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/guiderochmanualer/...
Bredbandsbolaget använder sig oftast inte av en vanligt konfigurerad router, utan av en konfiguration som gör att routern fungerar som en sorts switch med trådlös AP. På så sett får man fler än en extern IP, vilket är grymt bra om man spelar mycket eller kör egna webservers, eftersom att man slipper allt som har med NAT att göra. tyvvär blir det krångligt när man ska in i routern/modemet och ändra inställningar. Hur man gör beror på just vilken router du fått, scrolla ner på sidan och kolla under trådlöst; där finns bra guider på hur man ändrar krypteringsinställningar.

ja det var bra tack för länken, och nu en sista fråga vilek av de ska jag ändra då det bara finns WEP

Dvs ska jag ändra krypteringsnyckeln eller säkerhetstyp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du ställt in WPA2 i din router, så vill du köra WPA2-Personal anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

ja det var bra tack för länken, och nu en sista fråga vilek av de ska jag ändra då det bara finns WEP

Dvs ska jag ändra krypteringsnyckeln eller säkerhetstyp?

Det är ju inte där du ändrar vad routern ska använda för kryptering, där ändrar du bara vad datorn använder och det ställs om automatiskt när du ansluter.

VI gör så här istället; att jag guidar dig igenom detta steg för steg.
1. Vad har du för router/modem? Namnet brukar stå på nån klisterlapp på undersidan.
2. Har du möjlighet att ansluta datorn till routern direkt via kabel en stund medans du ändrar inställningarna, brukar inte gå så bra via trådlöst.

Detta alltså om du inte redan gått in i routern (innefattar att byta din interna IP, gå till routerns IP, logga in med användarnamn och lösenord och sedan ändra inställningen där) och fixat detta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Avstängd

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/sakerhet_trad...

Står exakt vad du behöver göra där, dock är det med XP som exempel så du får gå in på motsvarande i windows 7

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket tror jag fixar det härifrån

Visa signatur