Permalänk

Problem med bluescreen pga minne

Hejsan alla glada, upskattar om någon kan hjälpa mig med detta problem jag fått.

Detta uppstod idag, allt har fungerad perfekt, du startar datorn om hela tiden och ger mig bluescreen ungefärvaranannan omstart med en felkod jag googlade som tyder på minnes fel.

Jag har fyra DDR2 slots och använder 4st 1bg 800mhz corsair minnemoduler.

Jag undrar också hur jag ställer in dualchannelmode istället för singlechannel.

På morderkortet har jag 2 slots med en färg och de 2 andra med en annan färg.

Självaminnesproblemmet kan jag nog lösa själv, men undrar med hur jag ställer in dualchannel mode med 4st identiska minnespinnar?

Tack på förhand.

Mvh jim

Löst problem tills viss del så rybrik blivit missledande
Permalänk

Böt tillbaka till mina gammla DDR2 pinnar, också 1bg per varje, inga mer bluescreens men vill hellre ha corsair pga bättre kylning.

Har som sagt 4 minnesslots, 2 röda bredbid varandra och 2 gula bredvid varandra, hur ska jag sätta mina 4 corsairs för att få dual?

Och eftersom jag har 4 minnen av precis samma typ så borde de ju inte spela nån roll hur jag sätter dem eftersom blir ju samma sak oavsett, är det ens möjligt att få dual channel för mig nu när jag har 4 identiska minnen och 4 slots?

Har gjort det förut men minns inte hur så vet att moderkorter stödjer det och vet att det går, har bara glömt bort hur jag gjorde.

Snälla hjälp, har googlat.

Permalänk

Hur jag än gör kan jag kan inte få mina corsair att köra i dual, provade på min andra dator nyss, funkar perfekt där
Prövade med andra pinnar på min egna då funkar dual, men inte med corsair
så grymt förvirrad just nu... :S

Permalänk

Nån borde väll veta eller ha tips på hur jag kan felsöka bättre?

Ska ringa komplett imorron och höra med dom, men hoppas jag hinner få svar här ikväll istället. :]

Permalänk
Medlem

Om du använder alla fyra slotsen så ska det vara dualchannel automagiskt, har du kört memtest på minnena?

Du kan prova att boota med två av minnena åt gången (då sätter du dem i två slots som har samma färg) för att försöka isolera vilket av minnena som felar.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

vad var dina gamla minnen för några?
det brukar vara så att köra med minnen i alla 4 slots:en brukar ge problem, men det fungerar ju uppenbarligen med dina gamla minnen. De kanske är 667 Mhz minnen eller har annan timing.

EDIT: dual-channel får du av att ha 2 minnen i slots som har samma färg.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Tack för allt hjälp, vet nu att ett av minnerna ger bluescreen, tur att de inte är nå jättepriser de rör sig om.

Tackar och bugar!

Tänkte ändå köpa ett upgraderingspaket, så spela inte allt för stor roll, nu fick man bara en spark i arslet och får de gjort.