Val av os till spelserver!

Permalänk
Medlem

Val av os till spelserver!

Hejsan sweclockers!

Vilket os och varför ska jag använda det till en spelserver. Har haft igång en minecraft server på en ubuntu dator ett tag, och om jag förstod detta rätt så ska ubuntu dra mindre prestanda än tex Windows XP, men får man ut så mycket mer effekt av att köra ubuntu?

Sen alla dessa Microsoft server os som finns, hur är dessa att köra spelservrar på? Varför? Förutom att det antagligen finns massa inbyggda vnc funktioner tex.

Mvh//Torben

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra minecraft kan du likagärna fortsätta använda ubuntu. Finns ingen vettig anledning att köra windows, ska du ändra något kan du använda SSH (med putty eller kitty klient på din dator). Det är helt enkelt stabilare, och mer effektivt eftersom du inte behöver köra något grafisktgränsitt.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Ska du bara köra minecraft kan du likagärna fortsätta använda ubuntu. Finns ingen vettig anledning att köra windows, ska du ändra något kan du använda SSH (med putty eller kitty klient på din dator). Det är helt enkelt stabilare, och mer effektivt eftersom du inte behöver köra något grafisktgränsitt.

Jo, installerade ju "Ubuntu server" först.. Men det var ju ett helvete då jag använder och ändrar mycket med plugins och configs. Så jag kände att det helt enkelt blev för svårt att sätta sig in i.

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Så svårt tycker jag det inte är, wget för att hämta plugins och sedan unzip i värsta fall. För jag antar att du kör craftbukkit.
Då är det dessutom sjukt enkelt att starta upp servern, finns ju en fil, minecraft.sh, som du bara kör ./minecraft.sh så är det bara att köra.
Sedan kör du det i en screen, med en egen user för enkelhets skull.

Inte svårare än windows och dessutom med ett så passt optimerat språk som java är så är det ju inte fel att vinna lite på ett bättre OS

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk

Du kan även installera ubuntu desktop, köra VNC på burken om det inte går som du vill i terminalen.
Kan tycka att det är fan så mycket lättare att mecka i terminalen på vissa mindre saker utan när man pluggat på lite, det är bara att söka på det du vill göra.
Finns ubuntuforums eller google!

Och nu kanske du tycker att köra ubuntu desktop istället för winblows känns jävligt onödigt, men det är det inte sörredudu!
Kolla hur mycket RAM som används i windows ersp. Ubuntu.
Samt att ubuntu är mycket mindre

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Så svårt tycker jag det inte är, wget för att hämta plugins och sedan unzip i värsta fall. För jag antar att du kör craftbukkit.
Då är det dessutom sjukt enkelt att starta upp servern, finns ju en fil, minecraft.sh, som du bara kör ./minecraft.sh så är det bara att köra.
Sedan kör du det i en screen, med en egen user för enkelhets skull.

Inte svårare än windows och dessutom med ett så passt optimerat språk som java är så är det ju inte fel att vinna lite på ett bättre OS

hmm, för att lägga in plugins måste man ju tex flyttade filerna till en viss position. Eller gå in och ändra i nån config. Hur bär jag mig åt då? Finns det någon bra guide för commandona?

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Du kan även installera ubuntu desktop, köra VNC på burken om det inte går som du vill i terminalen.
Kan tycka att det är fan så mycket lättare att mecka i terminalen på vissa mindre saker utan när man pluggat på lite, det är bara att söka på det du vill göra.
Finns ubuntuforums eller google!

Och nu kanske du tycker att köra ubuntu desktop istället för winblows känns jävligt onödigt, men det är det inte sörredudu!
Kolla hur mycket RAM som används i windows ersp. Ubuntu.
Samt att ubuntu är mycket mindre

Jag får seriöst huvudvärk när jag tänkar på att ens försöka ge mig på ubuntu server igen. Det enda jag kan är typ att, installera java, och navigera runt på hårddisken ^^

Har inte haft igång server på länge, men som os kör jag något vanligt standart ubuntu.. Fast tankade någon special version för att kunna raida hårddiskarna.. Men får jag ut mer effekt ur datorn om jag kör ubuntu desktop? Tror ni att det ens är värt att ge sig på ubuntu server? Jag tycker det är kul med fan så svårt alltså För det måste ju iallafall vara det bästa os:et för servern ^o)

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk

Beror helt på vad du är ute efter.

Server disten har inte ens ett GUI (skrivbord etc.) installerat, så allt blir som att sitta i putty
Den drar mycket mindre, tror bestämt att min sever hade all in all 12 processer igång, och drog 42MB RAM!
Sen är det så att många program finns inte på server disten från scratch, men det man behöver är ju screen, ssh, htop och java. Sen behöver du verkligen inga mer program än så för att kunna köra en minecraft server.

Du behöver egentligen ingen av dom, förutom Java då, för att kunna köra minecraft
Lista på vad programmen gör:

Screen: Ett skitsmart program jag inte kan leva utan i en linux-miljö! Du startar screen, sen öppnar d ett fönster (jag vet, rörigt) och kör ett program i det.
Blir f*n så mycket enklare att ha fler processer igång, för annars så tar ett program upp hela terminalen
SSH: Vad ska du annars ha för att connecta till server utan att fysiskt sitta brevid den med skärm och tangentbord.
Htop: Som aktivitetshanteraren, listar alla processer som är igång i systemet, ritar även ut en ASCII mätare som visar RAM/CPU/HDD användning

Nu kanske jag snöade igen mig på just minecraft, men det visar hur lite du verkligen behöver för att köra en serverklient på en burk.

När man lärt sig kommandona så blir det aslätt, lärde en polare hur han skulle göra för att knalla runt i mappar, ändra saker i .txt filer, flytta, radera och mycket annat på bara några minuter!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De kommandom du egentligen behöver veta om är
cd
Change directory / byta map, cd .. tar dig tillbaka ett steg
rm
tar bort enstaka filer, används med -r (rm -r) för att ta bort en hel mapp och alla filer och undermappar.
nano [filnamn]
öpnnar filen för att redigera, ctrl+o för att spara och ctrl+x för att stänga
mv
flyttar en fil eller en hel mapp med alla filer och mappar
mkdir
skapa mapp
ls
lista alla filer och mappar i nuvarande mapp
cp
kopierar fil, kan användas med -r (cp -r) för att kopiera en map med understruktur.

Det är väl basic, det finns mer information här om du vill läsa
https://help.ubuntu.com/7.04/basic-commands/C/

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk

Hmmm... Jobbar med servrar dagligen (linux & microsoft) och jag tror att man lyssnar till vad folk säger för mycket. Vet ungar som är på och tjatar om hjälp till att sätta upp en linuxserver för cs. Orsaken till att dom själva inte sätter upp det i windows är att folk på webben säger att det suger... Visst, en linuxserver kan kanske vara det bästa alternativet om man kan linux. Det kanske är den optimala platformen för att ha som spelserver och mycket annat. Men... Nu är det ju inte så att alla kan linux och du har rätt i att det är dj... bökigt att få till den lättaste sak om man ser till hur det fungerar i windows världen (om man inte kan linux). Tycker att du ska testa att sätta upp den i windows och kolla om du är nöjd med prestandan. Har en bekant som ville byta från en microsoft webbserver, iis server till linux och apache. Visst, det går att byta och det är inte så svårt att senare uppdatera systemet etc (om man kan linux..). Problemet är att han aldrig skulle märka någon skillnad mot det systemet som han kör nu. Sen kan han administrera systemet som det är nu. En annan sak är hårdvaran. Om det nu skulle finnas prestasnda problem så är inte hårdvara så dyrt.

Summa sumarum... Om du kan linux, kör linux. Känner du dig inte hemma där, kör windows om det går. Du håller säkert på med detta för att spela och inte att sitta och konfigurera hela dagarna.

Har säkert missat någonting, men då får jag återkomma... Nu tar jag skydd från alla som tycker att jag är dum i huvudet och inte förespråkar linux... Men jag tycker att man ska använda det man behärskar och se till vad det är man ska använda det till!

Permalänk
Skrivet av pingurules:

Titta på tex http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=java_vm_pe...

Det finns absolut skäl att köra Linux istället utöver att pyttemjuks mjukvara faktiskt suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingurules:

Hmmm... Jobbar med servrar dagligen (linux & microsoft) och jag tror att man lyssnar till vad folk säger för mycket. Vet ungar som är på och tjatar om hjälp till att sätta upp en linuxserver för cs. Orsaken till att dom själva inte sätter upp det i windows är att folk på webben säger att det suger... Visst, en linuxserver kan kanske vara det bästa alternativet om man kan linux. Det kanske är den optimala platformen för att ha som spelserver och mycket annat. Men... Nu är det ju inte så att alla kan linux och du har rätt i att det är dj... bökigt att få till den lättaste sak om man ser till hur det fungerar i windows världen (om man inte kan linux). Tycker att du ska testa att sätta upp den i windows och kolla om du är nöjd med prestandan. Har en bekant som ville byta från en microsoft webbserver, iis server till linux och apache. Visst, det går att byta och det är inte så svårt att senare uppdatera systemet etc (om man kan linux..). Problemet är att han aldrig skulle märka någon skillnad mot det systemet som han kör nu. Sen kan han administrera systemet som det är nu. En annan sak är hårdvaran. Om det nu skulle finnas prestasnda problem så är inte hårdvara så dyrt.

Summa sumarum... Om du kan linux, kör linux. Känner du dig inte hemma där, kör windows om det går. Du håller säkert på med detta för att spela och inte att sitta och konfigurera hela dagarna.

Har säkert missat någonting, men då får jag återkomma... Nu tar jag skydd från alla som tycker att jag är dum i huvudet och inte förespråkar linux... Men jag tycker att man ska använda det man behärskar och se till vad det är man ska använda det till!

Ducka på du, från mitt håll kommer bara medhåll iaf.. Precis som du säger måste man väga för- och nackdelar mot varandra, i detta fallet användbarheten mot prestandavinsten.. OM ts:s minecraftserver på windows slår i taket med full processor/minnesanvändning och ts inte har råd med en uppgradering, då skulle jag nog rekommendera att man går över till linux för att testa, men har man inte linuxvana och inte tycker det verkar intressant nog att införskaffa den så man gör det på egen hand så bör man antingen köpa bättre hårdvara, köra GUI-varianten och se om det blir "lätt nog", eller hålla sig till windows

Permalänk
Medlem

Samba!

Jag vet att denna tråden är gammal, men det kanske kan hjälpa någon.

Jag kör själv linux server för min mc-server. Problemet med filer och config löste jag enkelt:
Samba filserver. Jag gjorde en windowsutdelning som jag kan gå in i, uppdatera cb, ladda ner plugins och ändra permissions, etc. etc.
Och prestandan klår windows med råge!

Finns väldans bra guider här: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/samba-fileserver....