Intressant? Absolut. Relevant? Mycket.
Jag vet inte hur många inlägg som enbart fokuserar på det som kallas myten om den lyckliga horan. De som påstås gilla och uppskatta sitt yrke.
Vem har gjort det i tråden? Inte då jag! Det är uppenbart att du inte fattar vad jag argumenterar om.
De som "passar" extra bra att knulla för pengar. De som njuter av att bli objekt, 3-4 gånger om dagen. Det gör man inte, menar jag, i en miljö där det självklara är att fokusera på det elände som prostitution alltid för med sig. I denna tråd förminskas denna verklighet. Detta är typiskt för manliga gemenskaper. Man lyfter upp det lilla som exempel, fond mot det stora. Finns inte det lilla, hittar man på det. Inbillar sig det. För i sammanhanget spelar det ingen roll om det trots allt skulle finnas någon lycklig hora. Problemet är inte att prostitution finns, utan att "vissa" mår dåligt, menar man. Om alla istället skulle behandlas bra, menar man, så skulle prostitution vara en bra sak! Jamen, alla skulle få ligga. Bara man har pengar! Och vem vet, man kanske ger någon flicksnärta en orgasm, samtidigt som man ger henne pengar. Win!
Det här är bara svammel som riktar sig mot en pervers position som vad jag kan se inte alls finns representerad i tråden.
Det är bara så jävla äckligt att läsa. Fy fan.
Vad? Positionen att våld och hot är fel, men vad som sker i sängkammaren är inte statens sak? Är det "jävla äckligt" att läsa?
Och din sista drapa är... Ja. Intetsägande på gränsen till apologetisk. Helt plötsligt har du ingen "rätt" att tycka än det ena eller det andra. Det är ett ställningstagande så gott som något. Jag vet inte heller om jag förstått din sista mening korrekt, men om du är " "för" i betydelsen att de argument "mot" jag ser hela tiden handlar om hot och våld" kanske det beror på att hot och våld är något som är fantastiskt vanligt inom just denna vidriga syssla.
Du använder enbart känsloargument nu. Du förutsätter det som ska bevisas. Sysslan är vidrig och därmed kan den argumenteras mot eftersom den är vidrig. Att det är en tes som falsifieras med ett enda motexempel bryr dig inte om. Principen jag försöker förmedla är att det inte är sex och pengabyte som är det vidriga, utan problemen ligger annorstädes. Det behövs ingen myt om den lyckliga horan, det räcker med att kvinnor (och män) får bestämma själva. Jag vänder mig mot samma saker som du; människohandel, hallickar, o.dyl, men jag försöker åtminstone identifiera problemen.
Om hot och våld är vanliga inom denna syssla (vilket säkert stämmer), vad säger det om sysslor där stendammslunga är vanligt? Inget, det är frivilligt. Men vad säger det om sysslor där stendammslungan är ett resultat av tvång? En del. Nämligen? Hotet och våldet. Igen. Hot och våld förekommer ju även inom porrfilmen säkert.
Det handlar fortfarande om att människohandel är ett jälva geschäft, samtidigt som ett förbud mot prostitution skulle vara helt ickediskriminerande och drabba de som faktiskt vill syssla med det. Det spelar ingen roll att dessa är väldigt mycket färre än normalfallet. Det är fortfarande om staten ska förbjuda frivillg sex under vissa inte alltid självklara förutsättningar som är frågan. Synen på prostitution är en slags rest av synen på otrohet och sex utanför äktenskapet. Förut var tillfällig sex förknippat med prostitution, nu måste det handlar om pengar eller om en tjänsteutövning.
Om man ska bubbla med i sak rätt knepiga moralargument så skulle jag hellre luta mig åt evidensbasering. Hur ser det ut där köp av sex är tillåtet? Försäljning förbjuden? Allt tillåtet? Etc, etc. Vet vi detta med säkerhet så kan vi ta ställning på både moraliska och pragmatiska grunder.
Det är lite symptomatiskt att du talar om "apologetisk". Tja, i viss mån är det kanske så. Debatten är så skruvad att rätt självklara principer inte kan sägas utan ursäkter och brasklappar. Men jag försöker vara rakryggad och säger det än en gång: sex för pengar är inte statens grej. Skit runt om kring kan så vara, men det är typiskt nog vad jag inte talar om. Vidare sågar jag argumentet "sälja sin kropp" eftersom det är fundamentalt fel. Det som är i fetstil i egentligen allt jag vill säga ö.h.t.
Fast det här svarar inte alls på det jag frågar. Vad menar du är ekvivalent mellan de olika yrkena?
Det var du som bemötte mig. Jag talar om det jag talar om. Ekvivalensen gäller eftersom det inte handlar om analogier. Det kan finnas analogier i andra aspekter (ja), men det är inte vad _jag_ talar om. Att sälja en tjänst är ekvivalent med att sälja en tjänst. Vill du gå närmare än så så har du andra mycket konkreta sätt att sälja sin kropp på. Som annonspelare (tatueringar, klädesplagg, etc) och att sälja sina organ. Att utnyttja eller få sin kropp utnyttjad för något. Det finns ekvivalent här med den metrik jag talar om "sälja sin kropp", men skillnader i andra metriker. Det är inga konstrigheter egentligen.
Så länge saken vad-som-helst sker på frivillig basis så klingar alla argument om att ofrivillighet förekommer rätt tomma. Såvida inte, förstås, argumenten riktar sig mot rätt saker.
Så "Ja" alltså? För det är praktik vi pratar om. Inte teori, inte fantasi, utan praktik. Att ha sex, att vara prostituerad, är något man praktiserar. Vi pratar om verkligheten.
Nej, nu flyttar du målsnöret. Att arbeta som ingenjör och att arbeta som prostituerad har uppenbara praktiska skillnader. Du frågade om "det finns skillnader som även du borde se" och svaret är förstås ja. Det är självklart. Men om du hänger upp dig på detta har du ju inte förstått vad jag talar om. Jag talar om de principiella likheterna, inte om de uppenbara skillnader. Jag förstår inte varför folk tappar huvudet komplett här. Hade jag talat om likheter eller ekvivalenser mellan snickeri och rörmokeri hade du väl inte snöat in på praktiska skillnader mellan yrkena. Om du citerar mig får du finna dig i att jag diskuterar i min kontext. Jag talar inte om skillnader.
Jag förstår inte varför du drar upp det här hela tiden. Jag har inte någonstans argumenterat om prostitution tvingad via hot och våld. Det är som du har något slags filter på som antar att det måste vara utifrån det jag argumenterar för att du inte kan förstå hur någon kan argumentera mot prostitution som inte kommer från hot och våld.
Det är väl du som citerar mig? _Jag_ talar om hot och våld och att prostitution i sig inte är problemet.
Again...
Vad är ditt problem med sammanhanget egentligen?
Nej, jag menar att sex är förknippat med känslor, som välmående eller ångest, på ett mycket starkare sätt än andra aktiviteter pga. dess ursprung som fortplantningsmekanism och därför är det viktigare att själv har kontroll över det.
Gott så. Komplett irrelevant, men visst är det så. Hitta någon som argumenterar _mot_ att det är det viktigaste att ha kontroll över vet ja!
Hur många har livslång ångest över att de blivit tvingade att städa sitt rum?
Säker någon. Ska vi förbjuda det nu?
Hur många har livslång ångest över att de blivit våldtagna?
Säkert inte alla, ska vi tillåta det nu?
Varför tror du det skiljer sig så? Kan man verkligen prata om att städa och att ha sex som ekvivalenta aktiviteter då?
Hmm, få se nu. Tråden handlar om prostitution och du jämför städning med våldtäkt för att påvisa hur orimligt en sådan jämförelse är. Förstår du inte att ett fall av traumatiserad städning inte är argument mot städning utan möjligen mot tvånget. Om någon tvingar dig att städa är det fel. Våldtäkt är tvång. Kanske även våld (som namnet antyder). Våld och tvång är fel i båda fallen. Det senare är säkert värre än det förra, men din poäng uteblir totalt.
Jag vill bara att vi ska komma överens om att sex skiljer sig från andra aktiviteter och att prostitution kanske inte ska ses som vilket yrke som helst. Är du med?
Ja, men det är en truism. Det finns massa saker kring sex som gör det unikt, men även kärlek är unikt, liksom sjukdomar eller specifika yrken. Definitionen på prostitution är inte självklar och det finns stort utrymme för gummiparagrafer och gummitolkningar här. Som yrke ska ett yrke ses som vilket yrke som helst och snömoset att "sälja sin kropp" går jag helt enkelt inte på. Försök förstå att allt jag skriver inte riktar sig mot dig (så du behöver inte ännu en gång säga "så har jag inte sagt"). Jag talar ur en specifik kontext.
Dina frågor för dagen:
Har staten med att göra vad som försiggår i sängkammaren (ja/nej)?
Svar: Det beror på vad det är som försegår. T.ex. är det olagligt för en 30-årig man att ha sex med en 10-årig flicka, oavsett om hon samtycker eller ej. Vi har också det relativt aktuella fallet med om man kan samtycka till grov misshandel vid hur ung ålder som helst. Knappast självklart imo.
Men du tittar ju på exempel som är/kan vara kriminaliserade av helt andra skäl och har inte med prostitution att göra. Snälla, du beskyller mig för att upprepa mig, men hur tusan ska jag göra då när det självklara inte går in? Våld och hot är fel. Våld och hot har vi för det mesta lagar mot. Exemplet med samtycke till misshandel så är det inte självklart i min uppfattning heller. Men vad är liksom poängen? Vad är det du svarar på? Att båda människorna är vid legal ålder och att de samtycker är implicit i min fråga. Du svarade på något helt annat.
Är prostitution minus tvång något som du, jag och alla andra (dvs staten) ska reglera mellan två andra människor (ja/nej)?
Svar: Det beror helt på utfallet av att ha det lagligt jämfört med utfallet av att ha det olagligt. Om många som prostituerar sig för det för att de inte ser någon annan utväg eller för att de har blivit sexuellt utnyttjade som barn och en lag mot det gjorde att betydligt fler sökte hjälp hos socialen eller hos en terapeut och därmed mår bättre så bör staten lägga sig i. Uppenbarligen ger det ju ett bättre samhälle.
Jag för min del föredrar som sagt att detta är upp till var och en att ta ställning till. Det finns väldigt många livsöden som beror på problem i barndomen, det är inget unikt för prostitution. Framför allt så bygger den positionen att det ska förbjudas på att det finns mätbara data som är validerade, medan min position är helt förutsättningslös. Men framförallt är det ett pragmatiskt argument och det är inte pragmatik jag är ute efter. Argumentet kan säkert vara giltigt i sin kontext, men det sammanhang jag diskuterar handlar helt om tvånget, våldet, felidentifikationen av "problemet" samt principen att sex mot betalning inte fundamentalt skiljer sig från annan tillfälligt sex och att gränserna är så vaga.
MBY, jag tycker du verkar alldeles för fast i principer. Frihet är värdelöst om du är olycklig. Lycka är bra även om du är ofri.
Jag tycker du är för fast i kollektiv lycka och kollektiv skuld. I verkligheten måste man vara pragmatisk och det kan finnas skäl att förbjuda eller bara motarbeta prostitution. Frågan om aktiv dödshjälp är inte enkel. Samtycke till misshandel lika så. Lycka kan emuleras. Vad du hela tiden missar är att om man talar om principer, så är man inte "fast i principer". Man talar just om principerna. Ska jag blanda pragmatism i principerna? Nej. Däremot ska jag vara pragmatisk om jag ska skapa faktiska lagar eller ta faktiska beslut. "Staten är i grunden illegitim och får sin makt ytterst genom hot om våld" är en princip som är riktig, men den är bara en utgångspunkt, inget allomfattande argument mot staten. Däremot är det ett argument mot vissa former av analys av staten. Jag argumenterar på samma sätt mot vissa former av analyser som är _principiellt_ felaktiga. Kanske inte _pragmatiskt_ felaktiga. Jag förstår att det kan missförstås, men samtidigt är det synd att man inte kan tala om principer utan att bli beskylld för att vara fast i dem.
Vi kan ta ställning till pragmatik och moral, men då bör vi göra det på en evidensbaserad grund. Hur är det med helt tillåten prostitution? Där försäljning av sex är förbjudet? Vad tycker människor? Osv, osv. Annars har vi bara principer att tillgå. Jag argumenterar kring principer och mot vad jag uppfattar som felaktiga argument. Det har inte något med principfasthet att göra.
Vi återkommer här till frågan om hora är som vilket jobb som helst. Jag vill mena att det inte är det.
Inget jobb är väl som vilket jobb som helst. Vissa saker är inte ens jobb, men ändå lika mycket "sälja sin kropp", som t.ex. reklamtatuering eller för den delen organförsäljning (som rent tekniskt borde vara det enda fallet som på riktigt är "sälja sin kropp"). Detta är egentligen allt jag vänder mig mot: retoriken "sälja sin kropp" är dumheter. Att tala sig varm om de kvinnor (och män) som lider, att tala om jämställdhet och kvinnosyn eller vad kvinnor tycker är bara skenheliga jälva argument som är välmenande men som totalt missar både poängen och felidentifierar problemet.
Så man ska få pengar från arbetsförmedlingen/försäkringskassan/var de nu kommer ifrån utan krav på motprestation? Du tycker alltså att det är fel som det är idag, att man är tvungen att söka jobb medan man är arbetslös för att få ersättning?
Va? Nej. Du använder en ekvivokation av "tvång". Du svarade precis som jag förutsade också. Tvång att söka arbete togs bort (i någon mening) 1964 när "lösdrivarlagen" försvann. Att du måste söka arbete för få pengar är en helt annan typ av tvång. Finns det arbeten du av princip aldrig kan tänka dig så kommer inte polisen att ta dig, du får bara inga pengar. Det är en helt annan typ av tvång, men det sociala skyddsnät minskar troligen behovet av prostitution. Det är analogt med att söka sig till prostitution av pengaskäl, men i praktiken handlar det ofta om våld, tvång och lurendrejeri. Få kvinnor (och män) torde frivilligt söka prostitution som arbete på grund av att de svälter. Men om en sådan situation faktiskt skulle existera är det väl för fanken ingen god idé att kriminalisera bort denna sista utväg?
Jag vill alltså, om jag försått dig rätt, koka ner ditt argument/din fråga till ungefär "om människor söker sig till prostitution eftersom de är ekonomiskt tvingade till det - utan att någon annan fysiskt tvingar dem til det - så har vi ett problem, statens metod att inte ge någon bidrag som söker jobb är analogt med detta". Jag är med dig. Du slår in öppna dörrar. Nej, AMS ska inte begära att någon prostituerar sig om inga andra jobb finnes. Men AMS kan inte tvinga dig att söka jobb totalt utanför ditt kompetens- eller förutsättningsområde heller. Ponera att det finns regler/certifikat/legitimation eller vad som helst kring prostitution. Det kanske skulle lösa ett "praktiskt" problem som detta, vad vet jag. Men grundidén är förstås att ingen ska tvinga någon till något jobb ö.h.t. Systemet vi har idag beror ju på att staten har börjat reglera område efter område och gjort medborgarna beroende av denna. Att AMS de facto kan tvinga folk att söka vissa jobb är ett _problem i sig_, inte ett argumentation för/mot prostitution. Vad det inte du själv som ville poängtera de stora skillnader mellan prostitution och andra jobb? Varför skulle inte AMS kunna göra denna åtskillnad? Precis som att AMS måste följa arbetsmiljöregler och inte gärna tvingar alltför unga att jobba med radioaktiva material eller miljögifter, eller se till att olika yrken har olika pensionsåldrar? Likheten mellan prostitution och "andra jobb" är att det kan räknas som jobb. Det är knappast unikt i att "sälja sin kropp". På det fundamentala planet finns en ekvivalens. Men jag har aldrig förnekat skillnaderna heller.
Det är relevant eftersom det antagligen är lättare för en kvinna att sätta sig in i hur det är att vara kvinnlig prostituerad än det är för en man.
Ungefär som när en man säger något chauvinistiskt om "alla vi män"? Jag tycker inte det är lätt att sätta sig in i hur män med förlegad eller komplicerad kvinnosyn upplever att "vara man" eller hur en gigolo uppfattar sig. Kvinnor tycker ju dessutom väldigt olika (nähä!) och det finns de som gärna försvarar prostitution, precis som det finns en massa män som avskyr det, eller ser ner på det (vilket är komiskt avslöjande. "Riktiga män" som ser ner på prostitution i jämställdhetens namn!). En kvinnas åsikt kan vara relevant, men inte därför att det är en kvinna. Det beror helt enkelt på att åsikter kan vara relevanta. Eller ännu hellre, sakkunskap.
Men, det jag vänder mig mest mot idén är att det förmodligen är sant i viss mening att en kvinna har lättare att sätta sig in i detta. Tror hon. Vilket ger en åsikt vars relevans även i en kollektivistisk kontext bara kan kontrolleras av 1/2 av befolkningen. Troligen inte ens det. En kvinna kommer precis som en man att ha förutfattade meningar om detta. Så nej, det blir bara pannkaka om vi ska skilja på och inte skilja på män och kvinnor "ibland". Det enda raka är att se på faktiska biologiska skillnader och försöka vara så förutsättningslösa det bara går när det gäller skillnader i viktandet av åsikter eller liknande. Men, nu luras jag in i en helt annan förvisso mycket intressant diskussion.
Visst, jag skulle också välkomna kvinnor att skriva i tråden. Men bara för att det "känns bra", inte för att jag faktiskt intellektuellt tror att det gör någon skillnad. Ja, inte ens en prostituerades åsikt måste vara relevant automatiskt. Hon/han kommer ha sin bild av det hela. Crackhora eller lyxcallgirl med eget bolag - de kommer nog ha helt olika åsikter.
Äsh, nu har jag skrivit alldeles för mycket igen. I vanlig ordning blir det väl en guldgruva för cherry-picking och quote-mining. Jag skriver lite till så kanske jag slipper ( ). Allt kan sammanfattas såhär:
"Sälja sin kropp" är ett felaktigt argument. Man kan säga att alla gör så och dessutom kan man hitta folk som rent tekniskt gör så, men som inte är prostitution. Det som räknas är frivillighet. Precis som i allt annat finns det olika grader av frivillighet. Sysslan är ju de facto förknippad med en rad otrevligheter. Men det i sig är inte heller unikt. Att säga "sälja sin kropp" och sedan ta upp de specifika otrevligheterna (våld, tvång, droger, etc) så har man från början cherry-pickat sig ett set av "problem" som förment måste lösas av förbud. Men det finns andra mängder att extrahera och förbud är i sig en non sequitur. Därmed inte sagt att det inte finns argument mot prostitution eller för förbud, men det är de dassiga argumenten jag försöker bli kvitt. Min grundprincip i detta är att sex, även om det byts pengar, inte är något som någon annan har med att göra. Om det nu finns horder av utilitaristiska (och andra) argument mot så, ja, kanske, men vad "samhället behöver" eller vad som är "bra" för "samhället" är i sig rätt tomt.
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."