Välfigt, väldigt lätt backupprogram till gammal server

Permalänk
Medlem

Välfigt, väldigt lätt backupprogram till gammal server

Söker efter ett väldigt lätt backupprogram till Server 2008 Ej R2 som kan ta backup på lokala mappar.

Då servern är över 10 år gammal och är typ redan överbelastad, både minne och cpumässigt så måste programmet vara väldigt, väldigt lätt.

Någon som har nån tips på ett sådant program? Spelar ej roll om det kostar eller ej.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Antar att du redan testat med Windows inbyggda? Annars finns det en artikel på technet som förklarar lite om det;
http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc770266(WS.10).as...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Antar att du redan testat med Windows inbyggda? Annars finns det en artikel på technet som förklarar lite om det;
http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc770266(WS.10).as...

Yapp, den kan bara ta backup på hela volymer, inte individuella mappar och filer (Varför det är så förstår jag ärligt talat inte). Mina volymer är allt för stora för att ekonomiskt kunna ta backup på.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Rekomenderar rsync, väldigt effektivt. Finns windows klienter. http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp och http://web.synametrics.com/Syncrify.htm

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Rekomenderar rsync, väldigt effektivt. Finns windows klienter. http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp och http://web.synametrics.com/Syncrify.htm

Nja, är inte riktigt det jag är ute efter. rsync använder en server för att ta backup på klienter den är uppkopplad till. Det gör jag redan via Windows Backup hos mina Win7-klienter och det funkar utmärkt.

Det jag behöver är ett program som tar backup på lokala ej backupade filer samt klientbackuper lagrade på servern och lägga dessa t.ex. i en extern hårddisk. Alltså ska servern agera både som klient och server samtidigt i det fallet. Något som liknar Windows server backup fast som kan också hantera individuella mappar och filer samt vara extremt effektiv och lätt.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Jag använder crashplan för min backup, jag är dock osäker på dess systembelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Nja, är inte riktigt det jag är ute efter. rsync använder en server för att ta backup på klienter den är uppkopplad till. Det gör jag redan via Windows Backup hos mina Win7-klienter och det funkar utmärkt.

Det jag behöver är ett program som tar backup på lokala ej backupade filer samt klientbackuper lagrade på servern och lägga dessa t.ex. i en extern hårddisk. Alltså ska servern agera både som klient och server samtidigt i det fallet. Något som liknar Windows server backup fast som kan också hantera individuella mappar och filer samt vara extremt effektiv och lätt.

Det går alldeles utmärkt att rsynca lokalt.

Permalänk
Medlem

Eller köra robocopy (finns även med gui).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det går alldeles utmärkt att rsynca lokalt.

Fast den är inte gjord för det. Läste att DiskIO/CPU inte alls är optimerade för lokala överföringar och ger upphov till extra onödig förslitning på hårddiskarna och mer cpu-använding...

Dessutom är det väldigt fult och resursslösande att ha både server och klient applikationer installerade på samma maskin..

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Eller köra robocopy (finns även med gui).

Robocopy kan väl inte kopiera delar av filer som har ändrats? Utan måste kopiera hela filen om nån byte är utbytt? Som sagt, jag letar efter en effektiv och resurssnål backuplösning och denna funktion är då ganska viktig

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Om du vågar kan du ju använda mitt backupsync
Jag vågar använda det skarpt på mina bilder osv samt andra viktiga filer men jag kan inte garantera något!

Finns i det här inlägget i denna tråden.

Det enda som skulle ta lite cpu är väll checksummekontroll så kopieringen blev helt rätt men det tar 0% på min cpu iaf.

Edit: Kan fixa så det går att slå av checksummekontrollen.

Men som sagt. Används på egen risk!

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Fast den är inte gjord för det. Läste att DiskIO/CPU inte alls är optimerade för lokala överföringar och ger upphov till extra onödig förslitning på hårddiskarna och mer cpu-använding...

Dessutom är det väldigt fult och resursslösande att ha både server och klient applikationer installerade på samma maskin..

Du kan inte ha läst på så bra isåfall, rsync är väldigt effektivt. Och du kör ju ingen "server" för att rsync'a lokalt, du kör bara rsync kommandot med source och destination dir som argument, det är ju bara om du ska rsynca över nätverket som du kommer i kontakt med att starta rsyncd.

en inkrementel lösning. rsync -avhz dir1/ backup1/ inkrementel som tar bort filer som inte längre finns i dir1/ från din backup1/ rsync -avhz --delete dir1/ backup1/

släng in en --dry-run för att se att det verkligen blir som du tänkt dig sedan är det bara att köra. Jag kan lägga till att jag under en period har arbetat som drifttekniker på ett större webbhotell och exakt all backup som skulle göras gjordes med rsync.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag testade en förbättrad version av Robocopy som heter RichCopy, vilket lät bra på pappret... men tydligen är programmet buggat ... ska se om jag kommer runt det.

Pzyber - Kan den hantera flera sourcemappar samtidigt eller behöver jag lägga upp en task för varje?

Tack för alla tips i alla fall!

Skrivet av deegan:

Du kan inte ha läst på så bra isåfall, rsync är väldigt effektivt. Och du kör ju ingen "server" för att rsync'a lokalt, du kör bara rsync kommandot med source och destination dir som argument, det är ju bara om du ska rsynca över nätverket som du kommer i kontakt med att starta rsyncd.

en inkrementel lösning. rsync -avhz dir1/ backup1/ inkrementel som tar bort filer som inte längre finns i dir1/ från din backup1/ rsync -avhz --delete dir1/ backup1/

släng in en --dry-run för att se att det verkligen blir som du tänkt dig sedan är det bara att köra. Jag kan lägga till att jag under en period har arbetat som drifttekniker på ett större webbhotell och exakt all backup som skulle göras gjordes med rsync.

Kom ihåg att jag kör med windows och vanlig implementation av rsync inte fungerar utan att använda cygwin. Den jag kollade på heter Syncrify och i deras FAQ så står detta ganska tydlig:
http://web.synametrics.com/syncrifylocaldrive.htm

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Kom ihåg att jag kör med windows och vanlig implementation av rsync inte fungerar utan att använda cygwin. Den jag kollade på heter Syncrify och i deras FAQ så står detta ganska tydlig:
http://web.synametrics.com/syncrifylocaldrive.htm

Ja det kan stämma att det är en prestanda förlust på så sätt men jag håller inte med att det är smartare att använda det inbyggda copy kommandot, du får ju ingen möjlighet till inkrementel backup eller dom andra fördelarna som exkludera vissa filtyper mm. om du väljer det alternativet så det är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Men jag har väl sagt vad jag tycker och skulle ha valt så jag ska inte älta det mer.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Det jag behöver är ett program som tar backup på lokala ej backupade filer samt klientbackuper lagrade på servern och lägga dessa t.ex. i en extern hårddisk. Alltså ska servern agera både som klient och server samtidigt i det fallet. Något som liknar Windows server backup fast som kan också hantera individuella mappar och filer samt vara extremt effektiv och lätt.

...om du inte redan landat en fungerande lösning du är nöjd med kanske Microsoft SyncToy är ett alternativ, åtminstone så länge du "bara" vill ha en avbild på specifika mappar/kataloger/filtyper och sk*ter i versionshantering osv.
Ett nifty litet program som fungerar för mig när jag drar kopia på min användarprofil till en USB disk. Går att köra per schema eller manuellt...

Ett par av mina kunder kör via inloggningsskript när dom logger in på sin domän (men fungerar givetvis utan domänkontrollant) för att alltid ha med sig sin hemkatalog när dom är offsite/ambulerande som dom säljare dom är...

Snälla systemkrav har det också.

[edit: kort tillägg]

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osan:

...om du inte redan landat en fungerande lösning du är nöjd med kanske Microsoft SyncToy är ett alternativ, åtminstone så länge du "bara" vill ha en avbild på specifika mappar/kataloger/filtyper och sk*ter i versionshantering osv.
Ett nifty litet program som fungerar för mig när jag drar kopia på min användarprofil till en USB disk. Går att köra per schema eller manuellt...

Ett par av mina kunder kör via inloggningsskript när dom logger in på sin domän (men fungerar givetvis utan domänkontrollant) för att alltid ha med sig sin hemkatalog när dom är offsite/ambulerande som dom säljare dom är...

Snälla systemkrav har det också.

[edit: kort tillägg]

Tack!

Jag använder just nu RichCopy som verkar funka bra. Den körs via Task Schedulen och startar, gör sin grej och avslutar enligt schemat jag la upp. Den verkar vara riktig snabbt också och kan kopiera flera filer samtidigt. Nackdelen är att den inte klarar av att kopiera från flera källor samtidigt om man vill behålla 1:1 avbild pga. ett bug. Det funkar däremot om man struntar i att ta bort gamla/namnändrade filer i backupen. Men då växer antalet skräpfiler med tiden...
Så jag kör individuella tasks för varje mapp som behöver kopieras. Som tur är så är det bara två mappar.

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.04.utilitysp...

Jag kör på det tills vidare.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Fast den är inte gjord för det. Läste att DiskIO/CPU inte alls är optimerade för lokala överföringar och ger upphov till extra onödig förslitning på hårddiskarna och mer cpu-använding...

Dessutom är det väldigt fult och resursslösande att ha både server och klient applikationer installerade på samma maskin..

Kör du rsync lokalt behöver du ingen server. Då agerar bara rsync som en smartare "copy" och med lite smarta script kan du tom köra incrimentell backup.

Permalänk
Medlem

Testade också SyncToy idag... måste säga att det programmet är helt värdelös. Sjukt långsamt och resurskrävande. Och jag är tydligen inte den enda som upplever det..

http://social.microsoft.com/Forums/en-US/synctoy/thread/12f3c...
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/synctoy/thread/60cd8...
http://social.microsoft.com/Forums/en-US/synctoy/thread/d7b56...

etc..

Näh, undvik!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Kör du rsync lokalt behöver du ingen server. Då agerar bara rsync som en smartare "copy" och med lite smarta script kan du tom köra incrimentell backup.

Som sagt, jag kan inte köra rsync direkt i windows 2008.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]